Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia weterynaryjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia weterynaryjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z mikroflorą fizjologiczna i chorobotwórcza izolowaną od zwierząt domowych i hodowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Próbkobranie, zasady transportu próbek do laboratorium mikrobiologicznego. | 2 |
T-L-2 | Izolacja i identyfikacja mikroflory chorobotwórczej zwierząt domowych i hodowlanych. | 6 |
T-L-3 | Oznaczanie wrażliwości patogenów bakteryjnych na antybiotyki i chemioterapeutyki. | 4 |
T-L-4 | Diagnostyka Paenibacillus larvae odpowiedzialnego za chorobę pszczół - zgnilca europejskiego. | 2 |
T-L-5 | Metody oznaczania zawartości antybiotyków w paszach. | 4 |
T-L-6 | Testy API w identyfikacji drobnoustrojów chorobotwórczych izolowanych od zwierząt. | 4 |
T-L-7 | Metody stosowane do wykrywania serotypów Salmonella u kur niosek. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Flora fizjologiczna zwierząt domowych i hodowlanych. | 2 |
T-W-2 | Bakteryjne choroby u zwierząt domowych i hodowlanych. | 9 |
T-W-3 | Bakteryjne i grzybicze choroby pszczół. | 4 |
T-W-4 | Dermatomikozy i mikotoksykozy u zwierząt domowych i hodowlanych. | 5 |
T-W-5 | Elementy immunologii. | 5 |
T-W-6 | Metody diagnostyczne wykorzystywane w mikrobiologii weterynaryjnej. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 18 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 18 |
A-W-3 | Udział w egzaminie pisemnym. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C6_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różnorodność mikroorganizmów mających znaczenie w mikrobiologii weterynaryjnej, a także zna metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu. | MS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C6_U01 Student potrafi dobierać techniki diagnostyczne mające na celu izolację, identyfikację i oznaczenie czynników wirulencji oraz lekowrażliwości patogennych mikroorganizmów izolowanych od zwierząt. | MS_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C6_K01 Student jest gotowy do analizy zagrożeń mikrobiologicznych próbek izolowanych z materiałów klinicznych pochodzących od zwierząt. | MS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C6_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym różnorodność mikroorganizmów mających znaczenie w mikrobiologii weterynaryjnej, a także zna metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie różnorodność mikroorganizmów w mikrobiologii weterynaryjnej,; zna i rozumie metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C6_U01 Student potrafi dobierać techniki diagnostyczne mające na celu izolację, identyfikację i oznaczenie czynników wirulencji oraz lekowrażliwości patogennych mikroorganizmów izolowanych od zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobierać techniki diagnostyczne;mające na celu izolację, identyfikację i oznaczanie czynników wirulencji oraz lekowrażliwości w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C6_K01 Student jest gotowy do analizy zagrożeń mikrobiologicznych próbek izolowanych z materiałów klinicznych pochodzących od zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy do analizy zagrożeń mikrobiologicznych próbek izolowanych z materiałów klinicznych pochodzących od zwierząt i popularyzacji nabytej wiedzy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Malicki K., Binek M., Zarys klinicznej bakteriologii weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2004
- Januszkiewicz J, Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
- Wawrzkiewicz, Mikrobiologia weterynaryjna, PWN, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, PZWL, Warszawa, 1999
- Veterinary Microbiology