Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna związków toksycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna związków toksycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych |
C-2 | Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. Zagadnienia jakości w analizie. | 1 |
T-L-2 | Metody elektrochemiczne w laboratorium. | 1 |
T-L-3 | podstawy metod spektrometrycznych. Wykorzystanie w praktyce | 2 |
T-L-4 | Podstawowe metody chromatograficzne w analizie zanieczyszczeń. Przygotowanie próbek i analiza. Zastosowania w praktyce. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys). | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, podział i zadania analizy instrumentalnej. Związki toksyczne występujące w żywności i środowiski. Zagadnienia jakości w analizie. | 1 |
T-W-2 | Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Cel, aparatura, odczynniki. | 2 |
T-W-3 | Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych | 3 |
T-W-4 | Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Podstawowe prawa i definicje. Zalety, wady i przeznaczenie metod. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. Zalety, wady i przeznaczenie metod. | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań i referatu | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-1_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Zna zagadnienia zwiazane z utrzymaniem jakości w laboratorium. | TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-1_U01 Student potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski. | TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-1_K01 Student jest gotów do bycia kreatywnym w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole | TZZ_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-5, T-W-4, T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-1_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Zna zagadnienia zwiazane z utrzymaniem jakości w laboratorium. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w 60% metody analityczne stosowanych w analizie zwiazków toksycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-1_U01 Student potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje poprawną terminologię. Pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-1_K01 Student jest gotów do bycia kreatywnym w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do współpracy w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
- Marczenko Z., Balcerzak M., Spektrofotometryczne metody w analizie chemicznej, PWN, 1998
- Silverstein R.,M., Webster F., X., Kiemle D.,J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, 2012
- Ryszard Kocjan, Chemia analityczna T2. Analiza instrumentalna, PZWL, 2002
Literatura dodatkowa
- Kealey D., Haines ., J., Chemia analityczna. Krótkie wykłady, PWN, 2009
- Journal of Food Composition and Analysis, Czasopismo
- Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo