Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Logistyka w przechowalnictwie i transporcie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Logistyka w przechowalnictwie i transporcie żywności | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chłodnictwo żywności |
W-2 | Technologie branżowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zakresu zajęć oraz zapoznanie z warunkami wykonania ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Klimatyczne komory przechowalnicze | 2 |
T-L-3 | Technologia załadunku i wyładunku kontenerów i towarów żywnościowych spakietyzowanych w relacji statek-nabrzeże portowe-transport lądowy. | 2 |
T-L-4 | Kontrola i rejestracja temperatury i wilgotności w czasie transportu i przeładunku. Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przewozu surowców schłodzonych i mrożonych - obliczenia. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy gospodarki magazynowej. Podatność magazynowo-transportowa dóbr materialnych. Jednostki ładunkowe. | 1 |
T-W-2 | Planowanie i realizacja potrzeb magazynowych. Zadania w łańcuchu logistycznym. Elementy techniczne procesu magazynowego. | 2 |
T-W-3 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w magazynach. Trendy rozwojowe w standaryzacji magazynowania. Warunki przechowywania – wymagania dotyczące obiektu i procesu magazynowania. Obrót i rozliczenie towarów w chłodniach. Procedury i warunki transportu towarów żywnościowych z logistyką organizacyjną. | 2 |
T-W-4 | Wymagania prawne dotyczące transportu chłodniczego i zamrażalniczego żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne. Dobre Praktyki Transportowe. Identyfikowalność towarów w łańcuchu żywnościowym. Łańcuch chłodniczy żywności. Przygotowanie żywności do przewozu, załadunek i rozmieszczenie, zabezpieczenie ładunku, czas przewozu, trwałość transportowa żywności. | 2 |
T-W-5 | Zapotrzebowanie chłodu w środkach transportu - obliczenia. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja środków transportu. | 1 |
T-W-6 | Rodzaje środków transportu lądowego. Transport lotniczy, opakowania dla żywności mrożonej. Transport morski: łodzie przybrzeżne, kutry, statki dalekomorskie. Przeładunki w morzu i ich organizacja. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 9 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod transportu i przechowywania, w tym chłodniczego i zamrazalniczego, żywności. | TZZ_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
TZZ_1A_PO1-3_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie | TZZ_1A_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcania się. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod transportu i przechowywania, w tym chłodniczego i zamrazalniczego, żywności. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu transportu i przechowywania żywności |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
TZZ_1A_PO1-3_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie | 2,0 | Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcania się. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Literatura podstawowa
- Dudziński Z., Kizyn M., Vademecum gospodarki magazynowej, ODDK, Gdańsk, 2002
- Gaziński B, Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport., Wyd. Systherm., Poznań, 2011
- Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
- Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
- Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
- Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
- Horubała A, Podstawy przechowywania żywności., 2011
- Lisińka-Kuśmierz M., Cholewa A., Przechowywanie i transport drogowy., Wyd. Ekonomiczne. Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
- Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
- Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
- Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
- Majewski J, Informatyka w magazynie, Wyd. Biblioteka. Logistyka, Poznań., 2006
- Palich P., Podstawy technologii żywności i przechowalnictwa. Ćwiczenia., WSM, Gdańsk, 1997