Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Higieniczno-toksykologiczna ocena opakowań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higieniczno-toksykologiczna ocena opakowań | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności oraz opakowań i systemów pakujących |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE. | 1 |
T-L-3 | Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych | 1 |
T-L-4 | Badanie toksyczności ekstraktu | 1 |
T-L-5 | Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych | 8 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi. Materiały stosowane w produkcji opakowań. Prawne uregulowania dotyczące opakowań. | 2 |
T-W-2 | Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności. | 1 |
T-W-3 | Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu. | 2 |
T-W-4 | Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy kontrolnej | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studia literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja związana z wykładem |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne |
S-4 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-7zc_W01 Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów | TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-7zc_U01 Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji. | TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-7zc_K01 Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-7zc_W01 Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym i zagrożeniu bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-7zc_U01 Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji. | 2,0 | |
3,0 | Student umie i wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz wyniki swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-7zc_K01 Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lisińska-Kuśnierz M., Badanie i ocena jakości materiałów opakowaniowych i opakowań jednostkowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
- Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologii Żywności, Kraków, 2003
- Korzeniowska A., Kwiatkowski J., Towaroznawstwo opakowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 1992
Literatura dodatkowa
- Nikonorow M. (red.), Higieniczna ocena tworzyw sztucznych w zakresie środków spożywczych, leków i przedmiotów użytku, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1972
- Journal of Stored Products Research, Czasopismo