Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii roślinnej
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii roslinnej powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego w skali laboratoryjnej oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.2
T-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.2
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.2
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.2
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.2
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.2
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.2
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.2
T-L-10Technologia produkcji ketchupu.2
T-L-11Technologia produkcji przecierów owocowych a ich jakość.2
T-L-12Ocena jakości wybranych konserw warzywnych.2
T-L-13Wykorzystanie naturalnych substancji barwiących w profilowaniu barwy produktów roślinnych.3
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.1
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka owoców i warzyw pod względem składu chemicznego oraz ich przydatność technologiczna do przetwórstwa.2
T-W-2Wybrane metody utrwalania owoców i warzyw oraz ich wpływ na jakość produktu.2
T-W-3Podział, charakterystyka i technologia wybranych półproduktów przetwórstwa owocowo-warzywnego.2
T-W-4Technologia produkcji wyrobów kiszonych z warzyw i ich znaczenie prozdrowotne.2
T-W-5Technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-6Charakterystyka, technologia, wartość odżywcza oraz prozdrowotna mrożonek owocowych i warzywnych.2
T-W-7Podział, technologia produkcji i znaczenie prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.2
T-W-8Możliwości wykorzystania potencjalnych surowców roślinnych o wysokiej bioaktywności w profilowniu jakości wyrobu gotowego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów9
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
50
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D14zcid_W01
Zna i rozumie klasyfikację oraz skład chemiczny w zaawansowanym stopniu surowców roślinnych, zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz zna i rozumie działanie drobnoustrojów na jakość surowców roślinnych oraz ich znaczenie w procesach technologicznych.
TZZ_1A_W15C-1, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_D14zcid_W02
Zna i rozumie znaczenie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-1, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D14zcid_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-2, T-L-6, T-L-4M-2S-1
TZZ_1A_D14zcid_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U16C-2T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-2, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D14zcid_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-2T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-14, T-L-2, T-L-6, T-L-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D14zcid_W01
Zna i rozumie klasyfikację oraz skład chemiczny w zaawansowanym stopniu surowców roślinnych, zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz zna i rozumie działanie drobnoustrojów na jakość surowców roślinnych oraz ich znaczenie w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_D14zcid_W02
Zna i rozumie znaczenie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D14zcid_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZZ_1A_D14zcid_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D14zcid_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych, WSE-H, Skierniewice, 2010
  2. Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., WUP, Poznań, 2017
  3. Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2014
  4. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWE, Wrocław, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2007
  2. Czasopismo: International Journal of Food Science and Technology
  3. Przemysł fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, NOT-SIGMA, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.2
T-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.2
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.2
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.2
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.2
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.2
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.2
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.2
T-L-10Technologia produkcji ketchupu.2
T-L-11Technologia produkcji przecierów owocowych a ich jakość.2
T-L-12Ocena jakości wybranych konserw warzywnych.2
T-L-13Wykorzystanie naturalnych substancji barwiących w profilowaniu barwy produktów roślinnych.3
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka owoców i warzyw pod względem składu chemicznego oraz ich przydatność technologiczna do przetwórstwa.2
T-W-2Wybrane metody utrwalania owoców i warzyw oraz ich wpływ na jakość produktu.2
T-W-3Podział, charakterystyka i technologia wybranych półproduktów przetwórstwa owocowo-warzywnego.2
T-W-4Technologia produkcji wyrobów kiszonych z warzyw i ich znaczenie prozdrowotne.2
T-W-5Technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-6Charakterystyka, technologia, wartość odżywcza oraz prozdrowotna mrożonek owocowych i warzywnych.2
T-W-7Podział, technologia produkcji i znaczenie prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.2
T-W-8Możliwości wykorzystania potencjalnych surowców roślinnych o wysokiej bioaktywności w profilowniu jakości wyrobu gotowego.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów9
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D14zcid_W01Zna i rozumie klasyfikację oraz skład chemiczny w zaawansowanym stopniu surowców roślinnych, zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz zna i rozumie działanie drobnoustrojów na jakość surowców roślinnych oraz ich znaczenie w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego w skali laboratoryjnej oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.
T-W-3Podział, charakterystyka i technologia wybranych półproduktów przetwórstwa owocowo-warzywnego.
T-W-1Charakterystyka owoców i warzyw pod względem składu chemicznego oraz ich przydatność technologiczna do przetwórstwa.
T-W-6Charakterystyka, technologia, wartość odżywcza oraz prozdrowotna mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-4Technologia produkcji wyrobów kiszonych z warzyw i ich znaczenie prozdrowotne.
T-W-2Wybrane metody utrwalania owoców i warzyw oraz ich wpływ na jakość produktu.
T-W-7Podział, technologia produkcji i znaczenie prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.
T-W-5Technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D14zcid_W02Zna i rozumie znaczenie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego w skali laboratoryjnej oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.
T-W-3Podział, charakterystyka i technologia wybranych półproduktów przetwórstwa owocowo-warzywnego.
T-W-1Charakterystyka owoców i warzyw pod względem składu chemicznego oraz ich przydatność technologiczna do przetwórstwa.
T-W-6Charakterystyka, technologia, wartość odżywcza oraz prozdrowotna mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-4Technologia produkcji wyrobów kiszonych z warzyw i ich znaczenie prozdrowotne.
T-W-2Wybrane metody utrwalania owoców i warzyw oraz ich wpływ na jakość produktu.
T-W-7Podział, technologia produkcji i znaczenie prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.
T-W-5Technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D14zcid_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego w skali laboratoryjnej oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D14zcid_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U06Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas przechowywania żywności. Potrafi wykryć zafałszowania żywności oraz obecność w niej organizmów pasożytniczych.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego w skali laboratoryjnej oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D14zcid_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego w skali laboratoryjnej oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Wpływ wybranych zabiegów technologicznych na jakość chipsów.
T-L-5Ocena jakości surowca i technologia produkcji dżemu niskosłodzonego.
T-L-7Technologia i ocena jakości soku pomarańczowego naturalnie mętnego.
T-L-8Technologia i ocena jakości soku pomidorowego typu przecierowego.
T-L-9Ocena surowców i technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-14Wpływ obróbki termicznej na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-2Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-6Technologia produkcji papryki marynowanej.
T-L-4Ocena porównawcza wybranych produktów kiszonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.