Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mleczarskiej
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomođici z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.1
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.4
T-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.4
T-L-5Produkcja i ocena masła.4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej.4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu.4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach.3
T-L-9Ćwiczenie zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.3
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.2
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego.2
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego.2
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.2
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka.2
T-W-7Technologia produkcji lodów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie prezentacji, konspektów, sprawozdań i referatów8
50
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury14
A-W-3Konsultacje z nauczycielem1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tzpw_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Zna i rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16C-2, C-1T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tzpw_U01
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-5M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tzpw_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy oraz do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
TZZ_1A_K03C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tzpw_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Zna i rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
2,0Student nie zna pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie umie scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim przemian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Umie precyzyjnie i w stopniu zaawansowanym zdefiniować pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim przemiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tzpw_U01
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
3,0Student potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student potrafi , mało wnikliwie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tzpw_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy oraz do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Nie jest gotów do ponoszenia współodpowiedzialności za realizowane zadania.
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
3,5Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
4,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
4,5Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
5,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
  2. Journal of Dairy Science
  3. International Journal of Dairy Technology
  4. Leo M.L. Nollet, Fidel Toldra (red.), Handbook of Dairy Foods Analysysis, CRC Press, Londyn, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.1
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.4
T-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.4
T-L-5Produkcja i ocena masła.4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej.4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu.4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach.3
T-L-9Ćwiczenie zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.3
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.2
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego.2
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego.2
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.2
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka.2
T-W-7Technologia produkcji lodów.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie prezentacji, konspektów, sprawozdań i referatów8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury14
A-W-3Konsultacje z nauczycielem1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tzpw_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Zna i rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-W-7Technologia produkcji lodów.
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego.
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego.
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka.
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie umie scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim przemian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz przemian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Umie precyzyjnie i w stopniu zaawansowanym zdefiniować pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim przemiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tzpw_U01Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.
T-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu.
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach.
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej.
T-L-5Produkcja i ocena masła.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
3,0Student potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student potrafi , mało wnikliwie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tzpw_K01Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy oraz do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.
T-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu.
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach.
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej.
T-L-5Produkcja i ocena masła.
T-W-7Technologia produkcji lodów.
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego.
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego.
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka.
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Nie jest gotów do ponoszenia współodpowiedzialności za realizowane zadania.
3,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
3,5Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
4,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania się oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
4,5Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.
5,0Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy a także do ciągłego dokształcania oraz pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia oraz w ponoszenie współodpowiedzialności za samodzielnie realizowane zadania oraz pracę w zespole.