Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mięsa
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego3
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia3
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników3
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych8
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych3
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie1
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt4
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe4
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą2
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa4
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych5
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe4
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych4
T-W-9Podsumowanie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć16
A-L-3udział w konsultacjach4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-2
TZZ_1A_D16zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowany sposób zagadnienia dotyczące surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13C-2T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_U01
Potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U21C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-1
TZZ_1A_D16zcid_U02
Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U13C-2T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1, C-2T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D16zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowany sposób zagadnienia dotyczące surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_U01
Potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D16zcid_U02
Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Żywność, nauka, technologia, jakość
  2. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego3
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia3
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników3
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych8
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych3
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt4
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe4
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą2
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa4
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych5
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe4
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych4
T-W-9Podsumowanie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć16
A-L-3udział w konsultacjach4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_W02Zna i rozumie w zaawansowany sposób zagadnienia dotyczące surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe
T-W-9Podsumowanie
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_U01Potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U13Potrafi ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U15Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Potrafi zidentyfikować wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_U02Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U15Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Potrafi zidentyfikować wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U13Potrafi ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe
T-W-9Podsumowanie
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0