Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii spożywczych produktów fermentowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii spożywczych produktów fermentowanych | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne | 1 |
T-L-2 | Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae. | 2 |
T-L-3 | Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu. | 2 |
T-L-4 | Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej. | 1 |
T-L-5 | Produkcja kiszonek jedno- i wieloskładnikowych | 2 |
T-L-6 | Produkcja wina owocowego. Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji. | 2 |
T-L-7 | Produkcja octów owocowych. | 1 |
T-L-8 | Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych | 1 |
T-L-9 | Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego. | 2 |
T-L-10 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego. | 1 |
T-W-2 | Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych. | 2 |
T-W-3 | Technologia fermentowanych sosów rybnych | 1 |
T-W-4 | Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych | 1 |
T-W-5 | Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek. | 1 |
T-W-6 | Technologia kwasu octowego i mlekowego. | 1 |
T-W-7 | Browarnictwo: cel i techniki | 2 |
T-W-8 | Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja. | 2 |
T-W-9 | Gorzelnictwo | 1 |
T-W-10 | Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 7 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów | 21 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-2 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-5 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-6 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-7 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-8 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-9 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-10 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-11 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-12 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D13zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu. | TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2 | S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D13zcid_U01 W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia. | TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U04 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D13zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D13zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający |
3,0 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D13zcid_U01 W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami | |
4,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D13zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Pietkiewicz J. J., Biotechnologia żywności dla dietetyków. . Aspekty technologiczne i żywieniowe, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona, Legnica, 2018
- Gniewosz M., Lipińska E., Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013
- Błaszczyk M., Goryluk-Salmonowicz A., Przemysłowe wykorzystanie mikroorganizmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 1
- Libudzisz L., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności. Tom 2, PWN, Warszawa, 2018
- Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
- Margalit Yair, Technologia produkcji wina, Powszechne Wydawnictwo Rolne i Leśne, Warszawa, 2014
- Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
Literatura dodatkowa
- --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
- Alcohol, Elsevier, 2011, ISSN: 0741-8329
- Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011
- Długoński J., Biotechnologia drobnoustrojów w laboratorium i w praktyce. Teoria. ćwiczenia i pracownie specjalistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020