Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Technologia roślinna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia roślinna
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia roślinna powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z wybranymi technologiami produkcji wyrobów pochodzenia roślinnego w skali labortoryjnej oraz nabycie umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym i ocena jakości produktu gotowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć.2
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.3
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.3
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.3
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.3
T-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.3
T-L-7Technologia produkcji marmolad.3
T-L-8Technologia produkcji ketchupu3
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.3
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.3
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.3
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.4
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.4
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.4
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.1
45
wykłady
T-W-1Rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza oraz podział owoców i warzyw.2
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw do przetwórstwa.2
T-W-4Metody utrwalania owoców i warzyw.2
T-W-5Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - podział, wybrane technologie i zastosowanie.2
T-W-6Charakterystyka ziemniaka i jego wykorzystanie w technologii wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-7Charakterystyka surowca, produkcja i jakość dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-8Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.2
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.2
T-W-10Technologia produkcji wybranych wyrobów kiszonych i marynownych z warzyw.2
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.2
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.2
T-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.2
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.2
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń13
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem2
75
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturrą10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tiz_W01
Zna i rozumie klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenie w procesach technologicznych.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-4, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-11, T-W-7, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_1A_D7tiz_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie, które dotyczą przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna i rozumie zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-4, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-11, T-W-7, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2, C-1T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-4, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-11M-1, M-2S-1
TZZ_1A_D7tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U16C-2T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-4, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-11M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tiz_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-2T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-4, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-11M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tiz_W01
Zna i rozumie klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenie w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_D7tiz_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie, które dotyczą przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna i rozumie zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie zna zasad projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZZ_1A_D7tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tiz_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych cz. I i II, WSE-H, Skierniewice, 2010
  2. Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., WUP, Poznań, 2017
  3. Flaczyk E., Górecka D., Korczak J., Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., WUP, Poznań, 2011
  4. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWE, Wrocław, 2002
  5. Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2007
  2. Czasopismo: Journal of Food Science and Technology.
  3. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny., NOT-SIGMA, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć.2
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.3
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.3
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.3
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.3
T-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.3
T-L-7Technologia produkcji marmolad.3
T-L-8Technologia produkcji ketchupu3
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.3
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.3
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.3
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.4
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.4
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.4
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza oraz podział owoców i warzyw.2
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw do przetwórstwa.2
T-W-4Metody utrwalania owoców i warzyw.2
T-W-5Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - podział, wybrane technologie i zastosowanie.2
T-W-6Charakterystyka ziemniaka i jego wykorzystanie w technologii wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-7Charakterystyka surowca, produkcja i jakość dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-8Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.2
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.2
T-W-10Technologia produkcji wybranych wyrobów kiszonych i marynownych z warzyw.2
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.2
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.2
T-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.2
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.2
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń13
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturrą10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tiz_W01Zna i rozumie klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenie w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z wybranymi technologiami produkcji wyrobów pochodzenia roślinnego w skali labortoryjnej oraz nabycie umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym i ocena jakości produktu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.
T-W-7Charakterystyka surowca, produkcja i jakość dżemów, marmolad i powideł.
T-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.
T-W-10Technologia produkcji wybranych wyrobów kiszonych i marynownych z warzyw.
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.
T-W-8Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.
T-W-1Rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.
T-W-6Charakterystyka ziemniaka i jego wykorzystanie w technologii wyrobów smażonych (frytki, chipsy).
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw do przetwórstwa.
T-W-4Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-5Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - podział, wybrane technologie i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tiz_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie, które dotyczą przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna i rozumie zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z wybranymi technologiami produkcji wyrobów pochodzenia roślinnego w skali labortoryjnej oraz nabycie umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym i ocena jakości produktu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.
T-W-7Charakterystyka surowca, produkcja i jakość dżemów, marmolad i powideł.
T-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.
T-W-10Technologia produkcji wybranych wyrobów kiszonych i marynownych z warzyw.
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.
T-W-8Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.
T-W-1Rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.
T-W-6Charakterystyka ziemniaka i jego wykorzystanie w technologii wyrobów smażonych (frytki, chipsy).
T-W-3Charakterystyka i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw do przetwórstwa.
T-W-4Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-5Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - podział, wybrane technologie i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie zna zasad projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tiz_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z wybranymi technologiami produkcji wyrobów pochodzenia roślinnego w skali labortoryjnej oraz nabycie umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym i ocena jakości produktu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tiz_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U06Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas przechowywania żywności. Potrafi wykryć zafałszowania żywności oraz obecność w niej organizmów pasożytniczych.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z wybranymi technologiami produkcji wyrobów pochodzenia roślinnego w skali labortoryjnej oraz nabycie umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym i ocena jakości produktu gotowego.
Treści programoweT-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tiz_K01Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie się z wybranymi technologiami produkcji wyrobów pochodzenia roślinnego w skali labortoryjnej oraz nabycie umiejętności obsługi urządzeń wykorzystywanych w cyklu produkcyjnym i ocena jakości produktu gotowego.
Treści programoweT-L-6Technologia produkcji dżemu wysoko- i niskosłodzonego.
T-L-3Technologi produkcji frytek i ocena ich jakość.
T-L-2Technologia produkcji chipsów i ocena ich jakości.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego i ocena ich jakości.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-10Ocena jakości surowca i technologia produkcji mrożonek warzywnych.
T-L-4Wpływ wybranych czynników technologicznych na zawartość witaminy C i związków polifenolowych w ziemniakach.
T-L-14Ocena jakości koncentratów słodzonych wyprodukowanych w skali laboratoryjnej.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
T-L-5Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-11Ocena jakości surowca i technologia produkcji marynat owocowych oraz warzywnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.