Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych powinien znać podstawy analizy i oceny jakości żywności, ogólnej technologii żywności, chemii oraz posiadać wiadomości z zakresu podstaw żywienia człowieka.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.3
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.3
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.3
T-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.2
T-L-6Ocena porównanwcza owoców i warzyw pod względem wyznaczonej kwasowości ogólnej i pH.2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego - pojęcie, rola i właściwości.2
T-W-2Woda w surowcach i produktach roślinnych.2
T-W-3Znaczenie i ocena barwy surowców oraz produktów roślinnych.2
T-W-4Technologiczne i prozdrowotne właściwości karotenoidów.2
T-W-5Żywność barwiąca jako źródło chlorofili i antocyjanów.2
T-W-6Witaminy w surowcach i produktach roślinnych.2
T-W-7Znaczenie technologiczne i prozdrowotne pektyn.2
T-W-8Polifenole wybranych owoców i warzyw.2
T-W-9Rola i znaczenie węglowodanów w kształtowaniu jakości surowców i produktów roślinnych.2
T-W-10Udział w zaliczeniu pisemnym z wykładów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.4
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.1
25
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.4
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona jako średnia ocen: z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01
Zna i rozumie budowę i właściwości oraz wzajemne oddziaływanie i przemiany głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym.
TZZ_1A_W03C-1, C-2T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02
Zna i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas przetwarzania i składowania oraz zna i rozumie wpływ operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
TZZ_1A_W17C-1, C-2T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01C-2T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02
Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U16C-1, C-2T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, ocenia skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-2T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01
Zna i rozumie budowę i właściwości oraz wzajemne oddziaływanie i przemiany głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu.
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02
Zna i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas przetwarzania i składowania oraz zna i rozumie wpływ operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02
Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, ocenia skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., WUP, Poznań, 2017
  2. Gliszczyńska-Świgło A., Przeciwutleniające i proutleniające właściwości wybranych składników żywności jako wyróżniki jej jakości., WUE, Poznań, 2010
  3. Sikorski Z.E., Staroszczyk H., Chemia żywności. Biologiczne właściwości składników żywności. cz I i II., PWN, Warszawa, 2019
  4. Bednarski W., Pietkiewicz J., Biotechnologia żywności dla dietetyków. Aspekty technologiczne i żywieniowe., PWSzZ, Legnica, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2007
  2. Czasopismo: Food chemistry
  3. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny., NOT-SIGMA, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.3
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.3
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.3
T-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.2
T-L-6Ocena porównanwcza owoców i warzyw pod względem wyznaczonej kwasowości ogólnej i pH.2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego - pojęcie, rola i właściwości.2
T-W-2Woda w surowcach i produktach roślinnych.2
T-W-3Znaczenie i ocena barwy surowców oraz produktów roślinnych.2
T-W-4Technologiczne i prozdrowotne właściwości karotenoidów.2
T-W-5Żywność barwiąca jako źródło chlorofili i antocyjanów.2
T-W-6Witaminy w surowcach i produktach roślinnych.2
T-W-7Znaczenie technologiczne i prozdrowotne pektyn.2
T-W-8Polifenole wybranych owoców i warzyw.2
T-W-9Rola i znaczenie węglowodanów w kształtowaniu jakości surowców i produktów roślinnych.2
T-W-10Udział w zaliczeniu pisemnym z wykładów.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.4
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.4
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_W01Zna i rozumie budowę i właściwości oraz wzajemne oddziaływanie i przemiany głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.
T-W-3Znaczenie i ocena barwy surowców oraz produktów roślinnych.
T-W-2Woda w surowcach i produktach roślinnych.
T-W-4Technologiczne i prozdrowotne właściwości karotenoidów.
T-W-5Żywność barwiąca jako źródło chlorofili i antocyjanów.
T-W-6Witaminy w surowcach i produktach roślinnych.
T-W-7Znaczenie technologiczne i prozdrowotne pektyn.
T-W-8Polifenole wybranych owoców i warzyw.
T-W-9Rola i znaczenie węglowodanów w kształtowaniu jakości surowców i produktów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_W02Zna i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas przetwarzania i składowania oraz zna i rozumie wpływ operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.
T-W-3Znaczenie i ocena barwy surowców oraz produktów roślinnych.
T-W-2Woda w surowcach i produktach roślinnych.
T-W-4Technologiczne i prozdrowotne właściwości karotenoidów.
T-W-5Żywność barwiąca jako źródło chlorofili i antocyjanów.
T-W-6Witaminy w surowcach i produktach roślinnych.
T-W-7Znaczenie technologiczne i prozdrowotne pektyn.
T-W-8Polifenole wybranych owoców i warzyw.
T-W-9Rola i znaczenie węglowodanów w kształtowaniu jakości surowców i produktów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_U02Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U06Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas przechowywania żywności. Potrafi wykryć zafałszowania żywności oraz obecność w niej organizmów pasożytniczych.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.
T-W-3Znaczenie i ocena barwy surowców oraz produktów roślinnych.
T-W-2Woda w surowcach i produktach roślinnych.
T-W-4Technologiczne i prozdrowotne właściwości karotenoidów.
T-W-5Żywność barwiąca jako źródło chlorofili i antocyjanów.
T-W-6Witaminy w surowcach i produktach roślinnych.
T-W-7Znaczenie technologiczne i prozdrowotne pektyn.
T-W-8Polifenole wybranych owoców i warzyw.
T-W-9Rola i znaczenie węglowodanów w kształtowaniu jakości surowców i produktów roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-5tiz_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, ocenia skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-5Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej.
T-L-3Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych.
T-L-4Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych.
T-L-2Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.