Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Higiena w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych metod analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii oraz technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaznanie z sylabusem, przepisami BHP obowiązującymi na ćwiczeniach, regulaminem zajęć, podział na grupy | 2 |
T-L-2 | Badanie wybranych opakowań pod kątem zawartości substancji toksycznych | 6 |
T-L-3 | Wpływ metody przygotowania na poziom pozostałości naturalnych substancji szkodliwych w wybranej potrawie | 6 |
T-L-4 | Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej | 6 |
T-L-5 | Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności | 6 |
T-L-6 | Zanieczyszczenia mineralne | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania | 1 |
T-W-2 | Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności. Postępowanie z odpadami. | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia chemiczne i fizyczne w produkcji i obrocie żywnością | 3 |
T-W-4 | Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością | 3 |
T-W-5 | Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) w produkcji żywności. Systemy jakości w produkcji żywności. Krajowy nadzór sanitarno-higieniczny. | 4 |
T-W-6 | Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcji żywności. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń, zapoznanie się z metodyką ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 3 |
A-W-3 | studiowanie literatury naukowej | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny |
S-3 | Ocena formująca: test/wypowiedź pisemna na zadany temat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C3_W01 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu konieczność uwzględniania aspektów higieniczno-sanitarnych podczas produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności, oraz postępowania z odpadami, - zna skład i przeznaczenie środków utrzymania czystości stosowanychw zakładach produkcyjnych - ma pogłębioną wiedzę o substancjach niebezpiecznych mających kontakt z żywnością, wie i rozumie jak przeciwdziałać zatruciom. | TZZ_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C3_U01 - potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z bezpieczeństwem w zakładach spożywczych - potrafi przeprowadzić wybrane analizy zagrożeń chemicznychi żywności. | TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C3_K01 - jest gotów do odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C3_W01 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu konieczność uwzględniania aspektów higieniczno-sanitarnych podczas produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności, oraz postępowania z odpadami, - zna skład i przeznaczenie środków utrzymania czystości stosowanychw zakładach produkcyjnych - ma pogłębioną wiedzę o substancjach niebezpiecznych mających kontakt z żywnością, wie i rozumie jak przeciwdziałać zatruciom. | 2,0 | |
3,0 | student zna i rozumie wymagane zagadnienia w min. 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C3_U01 - potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z bezpieczeństwem w zakładach spożywczych - potrafi przeprowadzić wybrane analizy zagrożeń chemicznychi żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student zalicza kolokwium podczas ćwiczeń laboratoryjnych na min. 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C3_K01 - jest gotów do odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy w dostatecznym stopniu znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
- red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
- Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
- Stanisław Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
Literatura dodatkowa
- kwartalnik, Journal of Food Safety and Hygiene (JFSH), Tehran University of Medical Sciences (TUMS) Journals Publishing House
- kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012