Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Postępy w mechanizacji przetwórstwa spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Postępy w mechanizacji przetwórstwa spożywczego
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,30,50egzamin
laboratoriaL3 20 0,70,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw reologii żywności
W-2Posiadanie podstawowej wiedzy z inżynierii procesowej i aparatury przemysłu spożywczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia z zastosowania wysokociśnieniowej strugi wodnej do cięcia materiału biologicznego2
T-L-2Badanie kinetyki dyfuzji podczas igłowego nastrzyku cieczami technologicznymi2
T-L-3Bezigłowa metoda nastrzyku cieczmi technologicznymi (solankami) o różnym stężeniu i składzie2
T-L-4Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w nodelowaniu, kontrolowaniu i sterowaniu nowoczesnych procesów technologicznych2
T-L-5Dynamiczne metody wyznaczania właściwości mechanicznych i stanu termodynamicznego artykułów żywnościowych w warunkach ciągłej produkcji6
T-L-6Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w modelowaniu właściwości reologicznych artykułów żywnościowych6
20
wykłady
T-W-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności: kriogenika promieniowanie jonizujące, promieniowanie nadfioletowe, drgania dźwiękowe i naddźwiękowe, wysokie hydrostatyczne ciśnienie (HHP), pulsujące pole magnetyczne, pulsujące pole elektryczne, pulsujące światło2
T-W-2Zastosowanie strumienia wodnego do cięcia materiału biologicznego2
T-W-3Zastosowanie strumienia wodnego do nastrzyku mięsa ciecza,mi technologicznymi2
T-W-4Membranowe metody filtracji w przemyśle spożywczym2
T-W-5Nowoczesne metody mikroprocesorowe w sterowaniu i kontrolo procesów technologicznych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2cwiczenia labolatoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy i aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-2tibz_W01
Nauczenie pracy studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym
C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-2tibz_U01
Umiejętnośc poszukiwania wiedzy w nowych obszarach nauki i jej praktycznego stosowania
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-2tibz_K01
posiada umiejętności i wiedzę niezbędną w poszukiwaniu i wdrażaniu nowych metod do zastosowania w technologii zywności
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-2tibz_W01
Nauczenie pracy studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym
2,0
3,0zaliczenie ćwiczeń labolatoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-2tibz_U01
Umiejętnośc poszukiwania wiedzy w nowych obszarach nauki i jej praktycznego stosowania
2,0
3,0zaliczenie cwiczen labolatoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-2tibz_K01
posiada umiejętności i wiedzę niezbędną w poszukiwaniu i wdrażaniu nowych metod do zastosowania w technologii zywności
2,0
3,0zalczenie ćwiczeń labolatoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Balejko J., Majewski J., Nowak Z., Wysokociśnieniowe aseptyczne nastrzykiwanie troci bałtyckiej (salmo trutta morfa trutta) solanką peklującą., Aparatura i Inżynieria Chemiczna. 49(41). 6: 32-24., 2011
  2. Balejko J., Majewski J., Kowalski M., Wysokociśnieniowe aseptyczne nastrzykiwanie mięsa solanką peklującą., Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 2. 36 – 40., 2009
  3. Balejko J, Urządzenie do wyznaczania parametrów reologicznych artykułów żywnościowych lepkosprężystych., Patent nr 210625, 2006
  4. Balejko J., Nowak Z., Balejko E., Application of MLP artificial neural network with back propagation in modelling rheological features of raw minced meat., Acta Sci. Pol., Technol. Aliment. 11(3), 273-281., 2012
  5. Balejko J., Majewski J., Sposób bezigłowego nastrzykiwania materiału biologicznego roztworami technologicznymi., WIPO ST 10/C PL 388248, 2009
  6. Balejko J., Nowak Z., Sieć neuronowa MLP z propagacją wsteczną jako metoda modelowania i prognozowania cech reologicznych surowych farszów mięsnych., Zgłoszenie patentowe, 2011
  7. Balejko J, Urządzenie do wyznaczania parametrów reologicznych artykułów żywnościowych lepkosprężystych., Patent nr 210484, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Balejko J., Nowak Z., Balejko E., Application of MLP artificial neural network with back propagation in modelling rheological features of raw minced meat., Acta Sci. Pol., Technol. Aliment. 11(3), 273-281., 2012
  2. Balejko J., Balejko E, Relationship between instrumental and sensory measurements of various types of cheese texture., Folia Pomerane Universitatis Technologiae Stetinensis Agricultura, Alimentaria. 290 (20), 5–16, 2011
  3. Nowak Z, Zastosowanie sieci neuronowej MLP z propagacją wsteczną błędów jako metody modelowania i prognozowania cech reologicznych surowych farszów mięsnych, Rozprawa doktorska, 2011
  4. Kowalski M, Wpływ metody peklowania i właściwości reologicznych wybranych solanek peklujących na kinetykę procesu dyfuzji oraz zmiany fizykochemiczne mięśnia longissimus dorsi, Rozprawa doktorska, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia z zastosowania wysokociśnieniowej strugi wodnej do cięcia materiału biologicznego2
T-L-2Badanie kinetyki dyfuzji podczas igłowego nastrzyku cieczami technologicznymi2
T-L-3Bezigłowa metoda nastrzyku cieczmi technologicznymi (solankami) o różnym stężeniu i składzie2
T-L-4Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w nodelowaniu, kontrolowaniu i sterowaniu nowoczesnych procesów technologicznych2
T-L-5Dynamiczne metody wyznaczania właściwości mechanicznych i stanu termodynamicznego artykułów żywnościowych w warunkach ciągłej produkcji6
T-L-6Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w modelowaniu właściwości reologicznych artykułów żywnościowych6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności: kriogenika promieniowanie jonizujące, promieniowanie nadfioletowe, drgania dźwiękowe i naddźwiękowe, wysokie hydrostatyczne ciśnienie (HHP), pulsujące pole magnetyczne, pulsujące pole elektryczne, pulsujące światło2
T-W-2Zastosowanie strumienia wodnego do cięcia materiału biologicznego2
T-W-3Zastosowanie strumienia wodnego do nastrzyku mięsa ciecza,mi technologicznymi2
T-W-4Membranowe metody filtracji w przemyśle spożywczym2
T-W-5Nowoczesne metody mikroprocesorowe w sterowaniu i kontrolo procesów technologicznych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-2tibz_W01Nauczenie pracy studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym
Treści programoweT-W-4Membranowe metody filtracji w przemyśle spożywczym
T-W-2Zastosowanie strumienia wodnego do cięcia materiału biologicznego
T-W-5Nowoczesne metody mikroprocesorowe w sterowaniu i kontrolo procesów technologicznych
T-W-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności: kriogenika promieniowanie jonizujące, promieniowanie nadfioletowe, drgania dźwiękowe i naddźwiękowe, wysokie hydrostatyczne ciśnienie (HHP), pulsujące pole magnetyczne, pulsujące pole elektryczne, pulsujące światło
T-W-3Zastosowanie strumienia wodnego do nastrzyku mięsa ciecza,mi technologicznymi
T-L-1Ćwiczenia z zastosowania wysokociśnieniowej strugi wodnej do cięcia materiału biologicznego
T-L-3Bezigłowa metoda nastrzyku cieczmi technologicznymi (solankami) o różnym stężeniu i składzie
T-L-5Dynamiczne metody wyznaczania właściwości mechanicznych i stanu termodynamicznego artykułów żywnościowych w warunkach ciągłej produkcji
T-L-6Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w modelowaniu właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
T-L-2Badanie kinetyki dyfuzji podczas igłowego nastrzyku cieczami technologicznymi
T-L-4Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w nodelowaniu, kontrolowaniu i sterowaniu nowoczesnych procesów technologicznych
Metody nauczaniaM-2cwiczenia labolatoryjne
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin
S-1Ocena formująca: ocena pracy i aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie ćwiczeń labolatoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-2tibz_U01Umiejętnośc poszukiwania wiedzy w nowych obszarach nauki i jej praktycznego stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym
Treści programoweT-W-4Membranowe metody filtracji w przemyśle spożywczym
T-W-2Zastosowanie strumienia wodnego do cięcia materiału biologicznego
T-W-5Nowoczesne metody mikroprocesorowe w sterowaniu i kontrolo procesów technologicznych
T-W-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności: kriogenika promieniowanie jonizujące, promieniowanie nadfioletowe, drgania dźwiękowe i naddźwiękowe, wysokie hydrostatyczne ciśnienie (HHP), pulsujące pole magnetyczne, pulsujące pole elektryczne, pulsujące światło
T-W-3Zastosowanie strumienia wodnego do nastrzyku mięsa ciecza,mi technologicznymi
T-L-1Ćwiczenia z zastosowania wysokociśnieniowej strugi wodnej do cięcia materiału biologicznego
T-L-3Bezigłowa metoda nastrzyku cieczmi technologicznymi (solankami) o różnym stężeniu i składzie
T-L-5Dynamiczne metody wyznaczania właściwości mechanicznych i stanu termodynamicznego artykułów żywnościowych w warunkach ciągłej produkcji
T-L-6Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w modelowaniu właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
T-L-2Badanie kinetyki dyfuzji podczas igłowego nastrzyku cieczami technologicznymi
T-L-4Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w nodelowaniu, kontrolowaniu i sterowaniu nowoczesnych procesów technologicznych
Metody nauczaniaM-2cwiczenia labolatoryjne
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin
S-1Ocena formująca: ocena pracy i aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie cwiczen labolatoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-2tibz_K01posiada umiejętności i wiedzę niezbędną w poszukiwaniu i wdrażaniu nowych metod do zastosowania w technologii zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami i technikami stosowanymi w przemyśle przetwórczym
Treści programoweT-W-4Membranowe metody filtracji w przemyśle spożywczym
T-W-2Zastosowanie strumienia wodnego do cięcia materiału biologicznego
T-W-5Nowoczesne metody mikroprocesorowe w sterowaniu i kontrolo procesów technologicznych
T-W-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności: kriogenika promieniowanie jonizujące, promieniowanie nadfioletowe, drgania dźwiękowe i naddźwiękowe, wysokie hydrostatyczne ciśnienie (HHP), pulsujące pole magnetyczne, pulsujące pole elektryczne, pulsujące światło
T-W-3Zastosowanie strumienia wodnego do nastrzyku mięsa ciecza,mi technologicznymi
T-L-1Ćwiczenia z zastosowania wysokociśnieniowej strugi wodnej do cięcia materiału biologicznego
T-L-3Bezigłowa metoda nastrzyku cieczmi technologicznymi (solankami) o różnym stężeniu i składzie
T-L-5Dynamiczne metody wyznaczania właściwości mechanicznych i stanu termodynamicznego artykułów żywnościowych w warunkach ciągłej produkcji
T-L-6Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w modelowaniu właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
T-L-2Badanie kinetyki dyfuzji podczas igłowego nastrzyku cieczami technologicznymi
T-L-4Zastosowanie Sztucznych Sieci Neuronowych w nodelowaniu, kontrolowaniu i sterowaniu nowoczesnych procesów technologicznych
Metody nauczaniaM-2cwiczenia labolatoryjne
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin
S-1Ocena formująca: ocena pracy i aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zalczenie ćwiczeń labolatoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0