Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Hormonalna i metaboliczna specyfika różnych okresów fizjologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hormonalna i metaboliczna specyfika różnych okresów fizjologicznych | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość biologii i fizjologii żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody oceny stanu odżywienia osób w różnych stanach fizjologicznych. Zasady korekty diety | 3 |
T-L-2 | Żywienie w okresie przedkoncepcyjnym | 2 |
T-L-3 | Ocena prawidłowości przyrostów masy ciała kobiet w poszczególnych trymestrach ciąży. Kierunki korekty diety kobiet ciężarnych i laktujących | 4 |
T-L-4 | Profilaktyka otyłości w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju | 2 |
T-L-5 | Żywieniowa profilaktyka chorób okresu meno- i andropauzalnego | 4 |
T-L-6 | Zróżnicowanie problemów żywieniowych wśród osób starszych. Kierunki korekty diety osób w wieku starszym | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia okresu ciąży i związane z tym zmiany metaboliczne | 2 |
T-W-2 | Fizjologia okresu laktacji i związane z tym zmiany hormonalne i metaboliczne | 2 |
T-W-3 | Metaboliczna specyfika okresu intensywnego wzrostu i adolescencji | 2 |
T-W-4 | Hormonalne uwarunkowania metabolizmu w okresie meno- i andropauzy | 2 |
T-W-5 | Fizjologia okresu starzenia się i związane z tym zalecenia | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający 5 pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzajace wiedzę na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D8tibz_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zmiany zachodzącei w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym | TZZ_2A_W09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D8tibz_U01 Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia | TZZ_2A_U11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D8tibz_K02 Jest gotów do stałego uzupełniania posiadanej wiedzy | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D8tibz_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zmiany zachodzącei w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym | 2,0 | |
3,0 | poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D8tibz_U01 Potrafi zastować zasady prawidłowego żywienia w zależności od potrzeb i możliwości organizmu wynikających ze zmian fizjologicznych w różnych okresach zycia | 2,0 | |
3,0 | przygotowanie prezentacji, opanowanie treści programowych w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D8tibz_K02 Jest gotów do stałego uzupełniania posiadanej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2013
- Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2012
- Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2015
- Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J., Fizjologia starzenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2021
- AA, Nutrients, MDPI, Swiss