Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL
C-2Student potrafi utworzć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8Zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.2
T-W-5Platformy usługowe w internecie2
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci3
T-W-9Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatuiry2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A04_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
BTE_1A_W10, BTE_1A_W19C-4T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A04_U01
potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki, arkuszy kalkulacyjnych i tekstowych
BTE_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-L-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A04_K01
Rozumie problematykę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci. Posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie
BTE_1A_K01C-4T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A04_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
2,0
3,0Posiada wiedzę na temat zagrożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować oprogramowanie antywirusowe, jednak popełnia błędy podczas konfiguracji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A04_U01
potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki, arkuszy kalkulacyjnych i tekstowych
2,0
3,0Potrafi utworzć prostą prezentację multimedialną, jednak nie potrafi formatować stron, edytować efektów zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A04_K01
Rozumie problematykę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci. Posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie
2,0
3,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania, jest w stanie określić podstawowe zagrożenia z sieci. Potrafi przygotować podstawowy dokument z wykorzystaniem pakietu Office.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik, Helion, Gliwice, 2009
  2. Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, Helion, Warszawa, 2002
  3. Tadeusiewicz R., Choraś R.S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8Zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.2
T-W-5Platformy usługowe w internecie2
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci3
T-W-9Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatuiry2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A04_W01ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W10ma elementarną wiedzę niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz dotyczącą komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych występujących w obszarze zagadnień bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W19ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę na temat zagrożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować oprogramowanie antywirusowe, jednak popełnia błędy podczas konfiguracji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A04_U01potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki, arkuszy kalkulacyjnych i tekstowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL
C-2Student potrafi utworzć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu
C-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi utworzć prostą prezentację multimedialną, jednak nie potrafi formatować stron, edytować efektów zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A04_K01Rozumie problematykę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci. Posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-4Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci
Treści programoweT-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania, jest w stanie określić podstawowe zagrożenia z sieci. Potrafi przygotować podstawowy dokument z wykorzystaniem pakietu Office.
3,5
4,0
4,5
5,0