Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Własność intelektualna: podstawowe pojęcia. Systemy i zasady prawa autorskiego. Źródła prawa1
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego. Twórczość. Czas ochrony praw majątkowych2
T-W-3Prawa autorskie osobiste i majątkowe. Umowa licencyjna2
T-W-4Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Konwencje międzynarodowe2
T-W-5Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku. Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentow2
T-W-6Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu10
A-W-2czytanie wskazanej literatury9
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A09_W01
Ma wiedzę w zakresie ochrony praw autorskich i ochrony patentowej
BTE_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A09_U01
Potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej, dokonać oceny mozliwości ochrony własności intelektualnej na poziomie wynalazku lub wzoru użytkowego
BTE_1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A09_K01
Ma świdomość swojej wiedzy i umijętności potrzebnej do rozwiązywania problemów technicznych na wysokim inżynierskim poziomie
BTE_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A09_W01
Ma wiedzę w zakresie ochrony praw autorskich i ochrony patentowej
2,0Mniej niż 5,5 punktów
3,0Od 5,6 do 6,5 punktów
3,5Od 6,6 do 7,2 punktów
4,0Od 7,3 do 8,0 punktów
4,5Od 8,1 do 8,9 punktów
5,0Od 9,0 punktów i wyżej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A09_U01
Potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej, dokonać oceny mozliwości ochrony własności intelektualnej na poziomie wynalazku lub wzoru użytkowego
2,0Poniżej 5,5 punktów
3,0Od 5,6 do 6,3 punktów
3,5Od 6,4 do 7,2 punktów
4,0Od 7,3 do 8,0 punktów
4,5Od 8,1 do 8,9 punktów
5,0powyżej 9,0 punktów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A09_K01
Ma świdomość swojej wiedzy i umijętności potrzebnej do rozwiązywania problemów technicznych na wysokim inżynierskim poziomie
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa, z dnia z 30 czerwca 2000 o prawie własności przemysłowej ze zmianami z dnia 22 stycznia 2004, 2004
  2. Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie., Wolter Kluwer Polska, Warszawa, 2008
  3. Red. A. Pyrża., Poradnik wynalazcy. Wyd. II., Krajowa izba gospdarcza, Warszawa, 2009
  4. Red. A. Adamczak, M. Du Vall., Ochrona własności intelektualnej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2010
  5. Ustawa, z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych ze zmianami z dnia 9 maja 2007, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własność intelektualna: podstawowe pojęcia. Systemy i zasady prawa autorskiego. Źródła prawa1
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego. Twórczość. Czas ochrony praw majątkowych2
T-W-3Prawa autorskie osobiste i majątkowe. Umowa licencyjna2
T-W-4Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Konwencje międzynarodowe2
T-W-5Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku. Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentow2
T-W-6Zaliczenie1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu10
A-W-2czytanie wskazanej literatury9
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A09_W01Ma wiedzę w zakresie ochrony praw autorskich i ochrony patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
Cel przedmiotuC-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-1Własność intelektualna: podstawowe pojęcia. Systemy i zasady prawa autorskiego. Źródła prawa
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego. Twórczość. Czas ochrony praw majątkowych
T-W-3Prawa autorskie osobiste i majątkowe. Umowa licencyjna
T-W-4Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Konwencje międzynarodowe
T-W-5Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku. Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentow
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niż 5,5 punktów
3,0Od 5,6 do 6,5 punktów
3,5Od 6,6 do 7,2 punktów
4,0Od 7,3 do 8,0 punktów
4,5Od 8,1 do 8,9 punktów
5,0Od 9,0 punktów i wyżej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A09_U01Potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej, dokonać oceny mozliwości ochrony własności intelektualnej na poziomie wynalazku lub wzoru użytkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U11potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-1Własność intelektualna: podstawowe pojęcia. Systemy i zasady prawa autorskiego. Źródła prawa
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego. Twórczość. Czas ochrony praw majątkowych
T-W-3Prawa autorskie osobiste i majątkowe. Umowa licencyjna
T-W-4Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Konwencje międzynarodowe
T-W-5Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku. Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentow
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej 5,5 punktów
3,0Od 5,6 do 6,3 punktów
3,5Od 6,4 do 7,2 punktów
4,0Od 7,3 do 8,0 punktów
4,5Od 8,1 do 8,9 punktów
5,0powyżej 9,0 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A09_K01Ma świdomość swojej wiedzy i umijętności potrzebnej do rozwiązywania problemów technicznych na wysokim inżynierskim poziomie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-1Własność intelektualna: podstawowe pojęcia. Systemy i zasady prawa autorskiego. Źródła prawa
T-W-2Przedmiot i podmiot prawa autorskiego. Twórczość. Czas ochrony praw majątkowych
T-W-3Prawa autorskie osobiste i majątkowe. Umowa licencyjna
T-W-4Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Konwencje międzynarodowe
T-W-5Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku. Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentow
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0