Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i inżynieria jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i inżynieria jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu zarządzania i inzynierii jakości
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych
C-3Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań z zakresu zarządzania i inżynierii jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie cech jakościowych towarów i usług.1
T-A-2Obliczanie wskaźników jakości procesu.3
T-A-3Obliczanie mierników niezawodności wyrobu.3
T-A-4Statystyczne sterowanie procesem, efektywność wykorzystania stanowiska.2
T-A-5Kwalifikacja dostawców - sporządzanie arkuszy oceny, kontrola dostaw.2
T-A-6Sporządzanie strategii zarządzania jakością.2
T-A-7Analizy czynników wpływających na wynik procesu (na przykładzie diagragramu Ishikawy).1
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Postrzeganie jakości, cechy jakościowe produktów i procesów, ocena jakości.1
T-W-3Projektowanie projakościowe.1
T-W-4Zapewnienie jakości procesów wykonania produktów.2
T-W-5Kontrola w cyklu życia produktu.1
T-W-6Sterowanie jakością.1
T-W-7Utrzymanie jakości w procesach dystrybucji i użytkowania.1
T-W-8Narzędzia i metody kontroli oraz sterowania jakością.1
T-W-9Cele i funkcje zarządzania jakością.1
T-W-10Zasady zarządzania jakością.1
T-W-11Koncepcje i strategie zarządzania jakością.2
T-W-12Normalizacja w zarządzaniu jakością.1
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B09_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i inżynierii jakości, w tym w zakresie nadzoru i kontroli wszystkich faz procesu produkcyjnego i zapobiegania wytwarzania wyrobów o złej jakości.
BTE_1A_W03, BTE_1A_W22C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B09_U01
Student potrafi ocenić etapy procesu determinujące jakość produktu, potrafi wskazać rozwiązania wpływające na poprawę jakości.
BTE_1A_U01C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-7M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_B09_K01
Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przedsiębiorstwa i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynku.
BTE_1A_K01C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-7M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B09_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i inżynierii jakości, w tym w zakresie nadzoru i kontroli wszystkich faz procesu produkcyjnego i zapobiegania wytwarzania wyrobów o złej jakości.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B09_U01
Student potrafi ocenić etapy procesu determinujące jakość produktu, potrafi wskazać rozwiązania wpływające na poprawę jakości.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_B09_K01
Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przedsiębiorstwa i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynku.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  2. Hamrol A., Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 2
  3. Wawak S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Onepress, 2005, Wydanie 2
  4. Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Onepress, 2018
  5. Szatkowski K., Nowoczesne zarządzanie produkcją. Ujęcie procesowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Sałaciński T., Inżynieria jakości w technikach wytwarzania, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie cech jakościowych towarów i usług.1
T-A-2Obliczanie wskaźników jakości procesu.3
T-A-3Obliczanie mierników niezawodności wyrobu.3
T-A-4Statystyczne sterowanie procesem, efektywność wykorzystania stanowiska.2
T-A-5Kwalifikacja dostawców - sporządzanie arkuszy oceny, kontrola dostaw.2
T-A-6Sporządzanie strategii zarządzania jakością.2
T-A-7Analizy czynników wpływających na wynik procesu (na przykładzie diagragramu Ishikawy).1
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Postrzeganie jakości, cechy jakościowe produktów i procesów, ocena jakości.1
T-W-3Projektowanie projakościowe.1
T-W-4Zapewnienie jakości procesów wykonania produktów.2
T-W-5Kontrola w cyklu życia produktu.1
T-W-6Sterowanie jakością.1
T-W-7Utrzymanie jakości w procesach dystrybucji i użytkowania.1
T-W-8Narzędzia i metody kontroli oraz sterowania jakością.1
T-W-9Cele i funkcje zarządzania jakością.1
T-W-10Zasady zarządzania jakością.1
T-W-11Koncepcje i strategie zarządzania jakością.2
T-W-12Normalizacja w zarządzaniu jakością.1
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B09_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i inżynierii jakości, w tym w zakresie nadzoru i kontroli wszystkich faz procesu produkcyjnego i zapobiegania wytwarzania wyrobów o złej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
BTE_1A_W22ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu zarządzania i inzynierii jakości
Treści programoweT-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.
T-W-2Postrzeganie jakości, cechy jakościowe produktów i procesów, ocena jakości.
T-W-3Projektowanie projakościowe.
T-W-4Zapewnienie jakości procesów wykonania produktów.
T-W-5Kontrola w cyklu życia produktu.
T-W-6Sterowanie jakością.
T-W-7Utrzymanie jakości w procesach dystrybucji i użytkowania.
T-W-8Narzędzia i metody kontroli oraz sterowania jakością.
T-W-9Cele i funkcje zarządzania jakością.
T-W-10Zasady zarządzania jakością.
T-W-11Koncepcje i strategie zarządzania jakością.
T-W-12Normalizacja w zarządzaniu jakością.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B09_U01Student potrafi ocenić etapy procesu determinujące jakość produktu, potrafi wskazać rozwiązania wpływające na poprawę jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań z zakresu zarządzania i inżynierii jakości
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych
Treści programoweT-A-2Obliczanie wskaźników jakości procesu.
T-A-5Kwalifikacja dostawców - sporządzanie arkuszy oceny, kontrola dostaw.
T-A-3Obliczanie mierników niezawodności wyrobu.
T-A-6Sporządzanie strategii zarządzania jakością.
T-A-4Statystyczne sterowanie procesem, efektywność wykorzystania stanowiska.
T-A-1Wyznaczanie cech jakościowych towarów i usług.
T-A-7Analizy czynników wpływających na wynik procesu (na przykładzie diagragramu Ishikawy).
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_B09_K01Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przedsiębiorstwa i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań z zakresu zarządzania i inżynierii jakości
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych
Treści programoweT-A-2Obliczanie wskaźników jakości procesu.
T-A-5Kwalifikacja dostawców - sporządzanie arkuszy oceny, kontrola dostaw.
T-A-3Obliczanie mierników niezawodności wyrobu.
T-A-6Sporządzanie strategii zarządzania jakością.
T-A-4Statystyczne sterowanie procesem, efektywność wykorzystania stanowiska.
T-A-1Wyznaczanie cech jakościowych towarów i usług.
T-A-7Analizy czynników wpływających na wynik procesu (na przykładzie diagragramu Ishikawy).
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.