Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Zabezpieczenia przeciwpowodziowe i środowiskowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabezpieczenia przeciwpowodziowe i środowiskowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat ochrony środowiska |
W-2 | Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenów z istniejącymi zagrożeniami środowiskowymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami monitoringu zagrożeń środowiskowych |
C-3 | Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony przez zagrożeniami środowiskowymi |
C-4 | Umiejętność doboru zabezpieczeń technicznych w zależności od rodzaju zagrożenia środowiskowego. |
C-5 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi i środowiskowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ocena zagrożeń środowiskowych na wybranym obszarze; dobór zabezpieczeń dla wybranych zagrożeń środowiskowych. | 14 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Systemy ostrzegania i zabezpieczania na wypadek trzęsienia ziemi i tsunami. | 1 |
T-W-3 | Systemy monitorowania i ostrzegania o wybuchach wulkanów. | 1 |
T-W-4 | Systemy monitorowania, ostrzegania i zabezpieczania przed huraganami, tornadami i cyklonami. | 1 |
T-W-5 | Zabezpieczenia osuwisk i zjawisk pokrewnych: systemy geokomórkowe, przeciwskarpy. | 1 |
T-W-6 | Lawiny błotne, burze, śnieżyce, gradobicia – zabezpieczenia techniczne. | 1 |
T-W-7 | Zanieczyszczenia powietrza oraz kolizje ziemi z obiektami kosmicznymi . | 2 |
T-W-8 | Zabezpieczenia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym – osłony, farby ochronne, materiały ochronne. Zabezpieczenia przed promieniowaniem cieplnym. | 1 |
T-W-9 | Zabezpieczenia ujęć wód podziemnych. | 1 |
T-W-10 | Organizacyjne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Techniczne środki zabezpieczenia przeciwpowodziowego: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki i poldery retencyjne, ocena stanu rzek i kanałów, ocena stanu zapór. | 3 |
T-W-11 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów | 14 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 4 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C07_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych. | BTE_1A_W24 | — | — | C-2, C-3, C-5 | T-P-1, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C07_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U03 | — | — | C-4, C-5 | T-P-1 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C07_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych oraz wskazać ich słabe i mocne strony. | BTE_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C07_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczeń środowiskowych, zna ich wpływ na rozwój i kształtowanie postępu w technice. Ma wiedzę z zakresu stosowania technicznych środków zabezpieczeń, doboru odpowiednich materiałów oraz systemów zabezpieczania dla poszczególnych zagrożeń środowiskowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C07_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, formułować opinie oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne związane z zabezpieczeniami przed zagrożeniami środowiskowymi. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C07_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki i stosowane w zabezpieczeniach przeciwpowodziowych i środowiskowych oraz wskazać ich słabe i mocne strony. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Drzewiecki D., Zagrożenia naturalne w Polsce, AON, Warszawa, 2016
- Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Mikusińska A., Katastrofy i zagrożenia we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Godzik S., Hławiczka S., Poborski P., Smog-przyczyny-skutki-przeciwdziałania, Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 1995
- Greszta J., Gruszka A., Kowalkowska M, Wpływ imisji na ekosystem, Śląsk Wydawnictwo Naukowe, Katowice, 2002
- Kołodziejczyk U., Geologiczno-inżynierskie badania wałów przeciwpowodziowych i ich podłoża: jako metoda prognozy zagrożeń powodziowych na lubuskim odcinku Odry, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2002
- Ablewicz Z., Osłony przed promieniowaniem jonizującym: materiały, konstrukcja, wykonywanie, Arkady, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Żuber M. (red.), Katastrofy naturalne i cywilizacyjne: zagrożenia i reagowanie kryzysowe, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki, Wrocław, 2006
- Jacek Krystek, Ocena oddziaływania na środowisko. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Begemann W., Schiechtl H. M., Inżynieria ekologiczna w budownictwie wodnym i ziemnym, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1999
- Graczyk T., Piskorski Ł., Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami ropopochodnymi, Wydawnictwo Uczelnniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996