Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Techniczne systemy zabezpieczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniczne systemy zabezpieczeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie
projektyP4 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawy wiedzy z fizyki, matematyki, chemii, znajomości podstaw konstrukcji maszyn, znajomości podstawowych procesów przemysłowych, identyfikacji zagrożeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat struktury obiektów technicznych w aspekcie bezpiecznej eksploatacji oraz użytkowników, oraz podstawowych wymagań eksploatacyjnych wynikających z DTR urządzeń i systemów.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę na temat zasad identyfikacji zagrożeń różnych typów maszyn, systemów, sytuacji działania ludzi, mieć wiedzę o podstawowych możliwosciach monitoringu, uzycia czujników oraz adekwatnego doboru TSZ.
C-3Student powinien na podstawie znajomości zagrożeń umieć tworzyć scenariusze negatywnych zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń.
C-4Student powinien posiadać wiedzę umożliwiającą identyfikację zagrożeń, ocenić podstawowe ryzyko, dobrać i zaprojektować na poziomie koncepcyjnym TSZ.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sprawy organizacyjne, metodyka pracy, zasady zaliczenia przedmiotu.1
T-A-2Klasyfikacja TSZ w zależności od typu zagrożeń: zużycia urządzeń lub maszyn, zużycia instalacji przemysłowych lub ich awarii i konsekwencji, bezpieczeństwa osób.6
T-A-3Metody analizy działania TSZ oraz zasady projektowania różnych typów systemów.6
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
15
projekty
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu, powtórzenie podstaw projektowania.1
T-P-2Projektowanie trzech TSZ dla trzech scenariuszy występowania zagrożeń: kontroli i zabezpieczenia przed zużyciem maszyn lub urządzeń technicznych, kontroli i zabezpieczenia instalacji przemysłowej i wybraneggo procesu przemysłowego, zabezpieczenia osób.10
T-P-3Prezentowanie projektów i analiza zastosowanych rozwiazań metodą "burzy mózgów"4
15
wykłady
T-W-1Techniczne systemy zabezpieczeń (TSZ) - definicje, określenia, literatura, znaczenie przedmiotu1
T-W-2Cechy systemów technicznych. Charakterystyka wybranych obiektów technicznych.6
T-W-3Identyfikacja zagrożeń dotyczących wybranych obiektów technicznych, procesów i działań osób. Krytyczne elementy i obszary struktury obiektów technicznych, procesów i działań osób.10
T-W-4Poziomy zagrożeń i adekwatne poziomy zabezpieczeń. Techniczne systemy zabezpieczeń - rola i ocena działania w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.6
T-W-5Dobór technicznych systemów zabezpieczeń i podstawy projektowania TSZ.5
T-W-6Rola czynnika ludzkiego w eksploatacji TSZ2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Zbieranie i analiza materiałów dotyczacych projektów.5
A-P-3Wykonanie i obrona projektów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zbieranie i analiza materiałów związanych z TSZ.13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
M-4Ćwiczenia audytoryjne mające za zadanie samodzielną identyfikację zagrożeń, określenie obszrów krytycznych eksploatacji obiektu technicznego na bazie znajomości jego struktury oraz wstępne wybranie zabezpieczeń.
M-5Cwiczenia projektowe mające na celu zdobycie umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego ograniczającego zagrożenia adekwatne do typu obiektu technicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa lub ochrony osób.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań, aktywności na zajęciach oraz umiejętności prezentacji wyników swojej pracy analitycznej w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta podczas prezentacji wyników w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C15_W01
Student ma wiedzę na temat struktury obiektów technicznych i znaczenia jej składowych w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu , jego użytkowników, wpływu na środowisko oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom, obiektom, systemom i użytkownikom w aspekcie wymagań bezpieczeństwa i ochrony środowiska, posiada wiedzę pozwalajaca na dobór i tworzenie na poziomie koncepcyjnym TSZ.
BTE_1A_W02, BTE_1A_W03, BTE_1A_W12, BTE_1A_W17, BTE_1A_W23C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C15_U01
Student potrafi pozyskać informacje dotyczące zasad dzialania obiektów technicznych, zasad dzialania, parametrów i zakresu stosowania urządzeń, elementów i systemów monitoringu, wykrywania, i zabezpieczenia technicznego; potrafi na adekwatnym poziomie wyjaśnić cel, zasadę działania i użytkowania TSZ osobom kompetentnym w środowisku zawodowym oraz osobom postronnym; Student potrafi, dla różnych środowisk technicznych zidentyfikować zagrożenia, stworzyć scenariusze zdarzeń, dobrać, zaprojektować i zastosować podstawowe TSZ,
BTE_1A_U01, BTE_1A_U02, BTE_1A_U08, BTE_1A_U09, BTE_1A_U13C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C15_K01
Student zna przeznaczenie, zasady działania i celowe zastosowanie TSZ, potrafi adekwatnie do uzyskanych i przeanalizowanych danych zastosować TSZ, oszacować skuteczność ich działania oraz ocenić ich wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wzrostu świadomości zagrożeń i konsekwencji ich wystąpienia użytkowników TSZ.
BTE_1A_K02, BTE_1A_K03, BTE_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C15_W01
Student ma wiedzę na temat struktury obiektów technicznych i znaczenia jej składowych w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu , jego użytkowników, wpływu na środowisko oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom, obiektom, systemom i użytkownikom w aspekcie wymagań bezpieczeństwa i ochrony środowiska, posiada wiedzę pozwalajaca na dobór i tworzenie na poziomie koncepcyjnym TSZ.
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi, zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, co najmniej na jednym przykładzie.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,0Student ma wiedzę poszerzoną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,5Student ma wiedzę merytoryczną poszerzoną w znacznym stopniu, w pełni uporządkowaną. Sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie zagadnienia dotyczące TSZ i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, potrafi adaptować istniejące rozwiązania w różnych scenariuszach zagrożeń.
5,0Student ma wiedzę merytoryczną poszerzoną w znacznym stopniu w pełni uporządkowaną. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C15_U01
Student potrafi pozyskać informacje dotyczące zasad dzialania obiektów technicznych, zasad dzialania, parametrów i zakresu stosowania urządzeń, elementów i systemów monitoringu, wykrywania, i zabezpieczenia technicznego; potrafi na adekwatnym poziomie wyjaśnić cel, zasadę działania i użytkowania TSZ osobom kompetentnym w środowisku zawodowym oraz osobom postronnym; Student potrafi, dla różnych środowisk technicznych zidentyfikować zagrożenia, stworzyć scenariusze zdarzeń, dobrać, zaprojektować i zastosować podstawowe TSZ,
2,0Student nie ma wymaganej podstawowej wiedzy i umiejętności z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać, wyjaśnić i zastosować wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji jak i stosowania TSZ.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku.
3,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
4,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student ma wiedzę merytoryczną poszerzoną w znacznym stopniu w pełni uporządkowaną. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, potrafi tworzyć na poziomie koncepcyjnym poprawne projekty TSZ.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C15_K01
Student zna przeznaczenie, zasady działania i celowe zastosowanie TSZ, potrafi adekwatnie do uzyskanych i przeanalizowanych danych zastosować TSZ, oszacować skuteczność ich działania oraz ocenić ich wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wzrostu świadomości zagrożeń i konsekwencji ich wystąpienia użytkowników TSZ.
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania urządzeń i zabezpieczeń technicznych.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych

Literatura podstawowa

  1. Anderson R., Inżynieria zabezpieczeń, Tłum. Carlson P. ISBN 83-204-3069-0., WTN, Warszawa, 2005
  2. Kukuła Tadeusz, Getka Ryszard i Żyłkowski Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1981
  3. Pihowicz, Włodzimierz, nżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3420-0
  4. Szopa, Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-7207-818-6

Literatura dodatkowa

  1. Wiewióra, Antoni; Wesołek, Zdzisław; Puchalski, Jerzy, Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2011, ISBN 978-83-924540-2-1
  2. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, Dyrektywa 1999/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na ktorych może wystapić atmosfera wybuchowa, UE, Bruksela, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sprawy organizacyjne, metodyka pracy, zasady zaliczenia przedmiotu.1
T-A-2Klasyfikacja TSZ w zależności od typu zagrożeń: zużycia urządzeń lub maszyn, zużycia instalacji przemysłowych lub ich awarii i konsekwencji, bezpieczeństwa osób.6
T-A-3Metody analizy działania TSZ oraz zasady projektowania różnych typów systemów.6
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu, powtórzenie podstaw projektowania.1
T-P-2Projektowanie trzech TSZ dla trzech scenariuszy występowania zagrożeń: kontroli i zabezpieczenia przed zużyciem maszyn lub urządzeń technicznych, kontroli i zabezpieczenia instalacji przemysłowej i wybraneggo procesu przemysłowego, zabezpieczenia osób.10
T-P-3Prezentowanie projektów i analiza zastosowanych rozwiazań metodą "burzy mózgów"4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Techniczne systemy zabezpieczeń (TSZ) - definicje, określenia, literatura, znaczenie przedmiotu1
T-W-2Cechy systemów technicznych. Charakterystyka wybranych obiektów technicznych.6
T-W-3Identyfikacja zagrożeń dotyczących wybranych obiektów technicznych, procesów i działań osób. Krytyczne elementy i obszary struktury obiektów technicznych, procesów i działań osób.10
T-W-4Poziomy zagrożeń i adekwatne poziomy zabezpieczeń. Techniczne systemy zabezpieczeń - rola i ocena działania w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.6
T-W-5Dobór technicznych systemów zabezpieczeń i podstawy projektowania TSZ.5
T-W-6Rola czynnika ludzkiego w eksploatacji TSZ2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Zbieranie i analiza materiałów dotyczacych projektów.5
A-P-3Wykonanie i obrona projektów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zbieranie i analiza materiałów związanych z TSZ.13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C15_W01Student ma wiedzę na temat struktury obiektów technicznych i znaczenia jej składowych w zapewnieniu bezpieczeństwa obiektu , jego użytkowników, wpływu na środowisko oraz podstawowych wymagań stawianych urządzeniom, obiektom, systemom i użytkownikom w aspekcie wymagań bezpieczeństwa i ochrony środowiska, posiada wiedzę pozwalajaca na dobór i tworzenie na poziomie koncepcyjnym TSZ.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
BTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W23ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat struktury obiektów technicznych w aspekcie bezpiecznej eksploatacji oraz użytkowników, oraz podstawowych wymagań eksploatacyjnych wynikających z DTR urządzeń i systemów.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę na temat zasad identyfikacji zagrożeń różnych typów maszyn, systemów, sytuacji działania ludzi, mieć wiedzę o podstawowych możliwosciach monitoringu, uzycia czujników oraz adekwatnego doboru TSZ.
C-3Student powinien na podstawie znajomości zagrożeń umieć tworzyć scenariusze negatywnych zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń.
C-4Student powinien posiadać wiedzę umożliwiającą identyfikację zagrożeń, ocenić podstawowe ryzyko, dobrać i zaprojektować na poziomie koncepcyjnym TSZ.
Treści programoweT-W-1Techniczne systemy zabezpieczeń (TSZ) - definicje, określenia, literatura, znaczenie przedmiotu
T-W-2Cechy systemów technicznych. Charakterystyka wybranych obiektów technicznych.
T-W-3Identyfikacja zagrożeń dotyczących wybranych obiektów technicznych, procesów i działań osób. Krytyczne elementy i obszary struktury obiektów technicznych, procesów i działań osób.
T-W-4Poziomy zagrożeń i adekwatne poziomy zabezpieczeń. Techniczne systemy zabezpieczeń - rola i ocena działania w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.
T-W-5Dobór technicznych systemów zabezpieczeń i podstawy projektowania TSZ.
T-W-6Rola czynnika ludzkiego w eksploatacji TSZ
T-A-1Sprawy organizacyjne, metodyka pracy, zasady zaliczenia przedmiotu.
T-A-2Klasyfikacja TSZ w zależności od typu zagrożeń: zużycia urządzeń lub maszyn, zużycia instalacji przemysłowych lub ich awarii i konsekwencji, bezpieczeństwa osób.
T-A-3Metody analizy działania TSZ oraz zasady projektowania różnych typów systemów.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu, powtórzenie podstaw projektowania.
T-P-2Projektowanie trzech TSZ dla trzech scenariuszy występowania zagrożeń: kontroli i zabezpieczenia przed zużyciem maszyn lub urządzeń technicznych, kontroli i zabezpieczenia instalacji przemysłowej i wybraneggo procesu przemysłowego, zabezpieczenia osób.
T-P-3Prezentowanie projektów i analiza zastosowanych rozwiazań metodą "burzy mózgów"
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
M-4Ćwiczenia audytoryjne mające za zadanie samodzielną identyfikację zagrożeń, określenie obszrów krytycznych eksploatacji obiektu technicznego na bazie znajomości jego struktury oraz wstępne wybranie zabezpieczeń.
M-5Cwiczenia projektowe mające na celu zdobycie umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego ograniczającego zagrożenia adekwatne do typu obiektu technicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa lub ochrony osób.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań, aktywności na zajęciach oraz umiejętności prezentacji wyników swojej pracy analitycznej w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta podczas prezentacji wyników w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy podstawowej z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać ani wyjaśnić wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi, zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, co najmniej na jednym przykładzie.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,0Student ma wiedzę poszerzoną w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
4,5Student ma wiedzę merytoryczną poszerzoną w znacznym stopniu, w pełni uporządkowaną. Sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie zagadnienia dotyczące TSZ i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, potrafi adaptować istniejące rozwiązania w różnych scenariuszach zagrożeń.
5,0Student ma wiedzę merytoryczną poszerzoną w znacznym stopniu w pełni uporządkowaną. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C15_U01Student potrafi pozyskać informacje dotyczące zasad dzialania obiektów technicznych, zasad dzialania, parametrów i zakresu stosowania urządzeń, elementów i systemów monitoringu, wykrywania, i zabezpieczenia technicznego; potrafi na adekwatnym poziomie wyjaśnić cel, zasadę działania i użytkowania TSZ osobom kompetentnym w środowisku zawodowym oraz osobom postronnym; Student potrafi, dla różnych środowisk technicznych zidentyfikować zagrożenia, stworzyć scenariusze zdarzeń, dobrać, zaprojektować i zastosować podstawowe TSZ,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U02posługuje się językiem obcym zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia językowego, w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji oraz dokumentacji z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U08rozumie potrzebę i ma umiejętności samokształcenia
BTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat struktury obiektów technicznych w aspekcie bezpiecznej eksploatacji oraz użytkowników, oraz podstawowych wymagań eksploatacyjnych wynikających z DTR urządzeń i systemów.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę na temat zasad identyfikacji zagrożeń różnych typów maszyn, systemów, sytuacji działania ludzi, mieć wiedzę o podstawowych możliwosciach monitoringu, uzycia czujników oraz adekwatnego doboru TSZ.
C-3Student powinien na podstawie znajomości zagrożeń umieć tworzyć scenariusze negatywnych zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń.
C-4Student powinien posiadać wiedzę umożliwiającą identyfikację zagrożeń, ocenić podstawowe ryzyko, dobrać i zaprojektować na poziomie koncepcyjnym TSZ.
Treści programoweT-W-1Techniczne systemy zabezpieczeń (TSZ) - definicje, określenia, literatura, znaczenie przedmiotu
T-W-2Cechy systemów technicznych. Charakterystyka wybranych obiektów technicznych.
T-W-3Identyfikacja zagrożeń dotyczących wybranych obiektów technicznych, procesów i działań osób. Krytyczne elementy i obszary struktury obiektów technicznych, procesów i działań osób.
T-W-4Poziomy zagrożeń i adekwatne poziomy zabezpieczeń. Techniczne systemy zabezpieczeń - rola i ocena działania w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.
T-W-5Dobór technicznych systemów zabezpieczeń i podstawy projektowania TSZ.
T-W-6Rola czynnika ludzkiego w eksploatacji TSZ
T-A-1Sprawy organizacyjne, metodyka pracy, zasady zaliczenia przedmiotu.
T-A-2Klasyfikacja TSZ w zależności od typu zagrożeń: zużycia urządzeń lub maszyn, zużycia instalacji przemysłowych lub ich awarii i konsekwencji, bezpieczeństwa osób.
T-A-3Metody analizy działania TSZ oraz zasady projektowania różnych typów systemów.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu, powtórzenie podstaw projektowania.
T-P-2Projektowanie trzech TSZ dla trzech scenariuszy występowania zagrożeń: kontroli i zabezpieczenia przed zużyciem maszyn lub urządzeń technicznych, kontroli i zabezpieczenia instalacji przemysłowej i wybraneggo procesu przemysłowego, zabezpieczenia osób.
T-P-3Prezentowanie projektów i analiza zastosowanych rozwiazań metodą "burzy mózgów"
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
M-4Ćwiczenia audytoryjne mające za zadanie samodzielną identyfikację zagrożeń, określenie obszrów krytycznych eksploatacji obiektu technicznego na bazie znajomości jego struktury oraz wstępne wybranie zabezpieczeń.
M-5Cwiczenia projektowe mające na celu zdobycie umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego ograniczającego zagrożenia adekwatne do typu obiektu technicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa lub ochrony osób.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań, aktywności na zajęciach oraz umiejętności prezentacji wyników swojej pracy analitycznej w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta podczas prezentacji wyników w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej podstawowej wiedzy i umiejętności z danego obszaru i nie potrafi w sposób poprawny podać, wyjaśnić i zastosować wymagań stawianych urządzeniom i obiektom ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji jak i stosowania TSZ.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku.
3,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi ocenić jakość uzyskanej informacji i dokonać ich oceny. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, wyniki obliczeń lub projektu; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wymienić zalety i wady metod które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
4,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły.
5,0Student ma wiedzę merytoryczną poszerzoną w znacznym stopniu w pełni uporządkowaną. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać, opisać i wyjaśnić warunki stawiane urządzeniom i obiektom o różnym przeznaczeniu, ze względu na oczekiwane i wymagane bezpieczeństwo ich eksploatacji, potrafi tworzyć na poziomie koncepcyjnym poprawne projekty TSZ.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C15_K01Student zna przeznaczenie, zasady działania i celowe zastosowanie TSZ, potrafi adekwatnie do uzyskanych i przeanalizowanych danych zastosować TSZ, oszacować skuteczność ich działania oraz ocenić ich wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wzrostu świadomości zagrożeń i konsekwencji ich wystąpienia użytkowników TSZ.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę na temat struktury obiektów technicznych w aspekcie bezpiecznej eksploatacji oraz użytkowników, oraz podstawowych wymagań eksploatacyjnych wynikających z DTR urządzeń i systemów.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę na temat zasad identyfikacji zagrożeń różnych typów maszyn, systemów, sytuacji działania ludzi, mieć wiedzę o podstawowych możliwosciach monitoringu, uzycia czujników oraz adekwatnego doboru TSZ.
C-3Student powinien na podstawie znajomości zagrożeń umieć tworzyć scenariusze negatywnych zdarzeń, oraz dobrać i zastosować podstawowe urządzenia i systemy zabezpieczeń.
C-4Student powinien posiadać wiedzę umożliwiającą identyfikację zagrożeń, ocenić podstawowe ryzyko, dobrać i zaprojektować na poziomie koncepcyjnym TSZ.
Treści programoweT-W-1Techniczne systemy zabezpieczeń (TSZ) - definicje, określenia, literatura, znaczenie przedmiotu
T-W-2Cechy systemów technicznych. Charakterystyka wybranych obiektów technicznych.
T-W-3Identyfikacja zagrożeń dotyczących wybranych obiektów technicznych, procesów i działań osób. Krytyczne elementy i obszary struktury obiektów technicznych, procesów i działań osób.
T-W-4Poziomy zagrożeń i adekwatne poziomy zabezpieczeń. Techniczne systemy zabezpieczeń - rola i ocena działania w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.
T-W-5Dobór technicznych systemów zabezpieczeń i podstawy projektowania TSZ.
T-W-6Rola czynnika ludzkiego w eksploatacji TSZ
T-A-1Sprawy organizacyjne, metodyka pracy, zasady zaliczenia przedmiotu.
T-A-2Klasyfikacja TSZ w zależności od typu zagrożeń: zużycia urządzeń lub maszyn, zużycia instalacji przemysłowych lub ich awarii i konsekwencji, bezpieczeństwa osób.
T-A-3Metody analizy działania TSZ oraz zasady projektowania różnych typów systemów.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu, powtórzenie podstaw projektowania.
T-P-2Projektowanie trzech TSZ dla trzech scenariuszy występowania zagrożeń: kontroli i zabezpieczenia przed zużyciem maszyn lub urządzeń technicznych, kontroli i zabezpieczenia instalacji przemysłowej i wybraneggo procesu przemysłowego, zabezpieczenia osób.
T-P-3Prezentowanie projektów i analiza zastosowanych rozwiazań metodą "burzy mózgów"
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o konstrukcji, przeznaczeniu i funkcjach podstawowych elementówi i systemów zabezpieczenia technicznego urządzeń i obiektów technicznych
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem rodzajów i sposobów dzialania urządzeń zabezpieczenia technicznego
M-3Metody eksponujace, w tym pokaz czujników, elementów wykonawczych i systemów technicznego zabezpieczenia urządzeń technicznych, obiektów i obszarów
M-4Ćwiczenia audytoryjne mające za zadanie samodzielną identyfikację zagrożeń, określenie obszrów krytycznych eksploatacji obiektu technicznego na bazie znajomości jego struktury oraz wstępne wybranie zabezpieczeń.
M-5Cwiczenia projektowe mające na celu zdobycie umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego ograniczającego zagrożenia adekwatne do typu obiektu technicznego lub zapewnienia bezpieczeństwa lub ochrony osób.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujacy efekty wiedzy i umiejetnosci uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie cwiczen audytoryjnych i projektowych; egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny rozwiązań zadań, aktywności na zajęciach oraz umiejętności prezentacji wyników swojej pracy analitycznej w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć projektowych, na podstawie oceny projektów wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta podczas prezentacji wyników w zakresie objętym tematyką zaliczanych projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania urządzeń i zabezpieczeń technicznych.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania metod i urządzeń zabezpieczeń technicznych