Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Modelowanie zagrożeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie zagrożeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wymagana wiedza z zakresu podstaw chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania, rozwoju oraz rozprzestrzeniania się zagrożeń i zjawisk które moga powodować zagrożenia (pożar, wybuch, wycieki i wypływy zanieczyszczeń płynnych i gazowych do atmosfery i wód powierzchniowych) |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat sposobów wykorzystania prostych modeli fizycznych dla oceny powstawania i rozwoju niebezpiecznych zjawisk i zagrożeń |
C-3 | Przekazanie wiedzy na temat metod oraz wykształcenie umiejętności zastosowania metod modelowania i obliczeń dla szacowania czasu ewakuacji ludzi z pomieszczeń |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności prawidłowego wyboru modelu do opisu występujących stanów zagrożenia i zjawisk oraz umiejętności wykorzystania modeli do szacowania stopnia zagrożenia i efektów potencjalnego zagrożenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenie wielkości opadu, szacowanie wielkości i zasięgu fali powodziowej w terenie - ćwiczenie symulacyjne na mapie miejscowości z wyznaczeniem stref zalania. | 2 |
T-A-2 | Określenie parametrów pożaru w pomieszczeniu. | 4 |
T-A-3 | Kolokwium pisemne | 1 |
T-A-4 | Obliczenie parametrów pożaru i zasięgu stref promieniowania dla pożaru wycieku gazu. | 2 |
T-A-5 | Obliczenie wielkości wypływu i zasięgu strefy skażenia przy wypływie substancji chemicznej (np. chloru, amoniaku). | 2 |
T-A-6 | Oszacowanie czasu ewakuacji ludzi z budynku, statku, obiektu publicznego. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium pisemne | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Matematyczno-fizyczne modele zagrożeń. Wybrane procesy atmosferyczne. Krótko- i długoterminowe prognozy pogody. Modele matematyczne pogody i ich wykorzystanie. Bazy statystyczne danych o pogodzie i warunkach atmosferycznych. | 2 |
T-W-3 | Modelowanie zagrożeń powodziowych. | 1 |
T-W-4 | Elementy teorii pożarów. Modele pożaru. Model pożaru w fazie przed- i porozgorzeniowej. Model strefowy pożaru pomieszczenia i wielu pomieszczeń. | 2 |
T-W-5 | Teorie wybuchu. Awarie techniczne. Modelowanie uwolnienia masy i/lub energii. Model wycieku substancji z rurociągu ciśnieniowego. | 2 |
T-W-6 | Prognozowanie zagrożeń biologicznych, chemicznych i radiologicznych. Modele rozprzestrzeniania się skażeń oraz obłoku palnego lub toksycznego. Model rozprzestrzeniania się wycieku gazu skroplonego. | 2 |
T-W-7 | Modelowanie i prognozowanie zagrożeń powodowanych przez katastrofy budowlane. | 1 |
T-W-8 | Modelowanie zagrożeń w transporcie lądowym, wodnym i powietrznym. | 1 |
T-W-9 | Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji ludzi. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 14 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 6 |
A-A-3 | Powtórzenie materiału przed kolokwium | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | Ćwiczenia audtoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C16_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat modelowania zagrożeń w tym podstaw fizycznych ich powstawania i rozprzestrzeniania się. | BTE_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C16_U01 Student potrafi rozwiązać zadany problem modelowania zagrożenia; potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki obliczeń | BTE_1A_U14 | — | — | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C16_K01 Student ma świadomość znaczenia modelowannia zagrożeń dla bezpieczeństwa człowieka i środowiska. | BTE_1A_K02 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C16_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat modelowania zagrożeń w tym podstaw fizycznych ich powstawania i rozprzestrzeniania się. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C16_U01 Student potrafi rozwiązać zadany problem modelowania zagrożenia; potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki obliczeń | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C16_K01 Student ma świadomość znaczenia modelowannia zagrożeń dla bezpieczeństwa człowieka i środowiska. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
- Czujko, Jerzy, [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011
- Drysdale D., An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 3
- Pihowicz Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Schreckenberg M., Sharma S.D., Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer, Berlin, Heidelberg, New York, 2002
- Wolanin Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów. Warszawa : Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Ridder A., Cimolino U., Fuchs M., Südmersen J., Volkmar G., Gaszenie pożarów wewnętrznych. Rozgorzenie i spalanie gazów pożarowych, metody gaśnicze, taktyka działań, szkolenie w warunkach rzeczywistych, CNBOP, Józefów, 2017, Wydanie polskie pod redakcją Kielin J.
- Getka Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Getka, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases., HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006, April
- HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997
- ISO 13882, Basis of Design of Structures - Assessment of Existing Structures, ISO, Geneva, 2010
- Thomas P.H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981
- Wolanin Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Słuzby Pożarniczej, Warszawa, 1986