Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Oddziaływanie pożaru na człowieka i konstrukcje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oddziaływanie pożaru na człowieka i konstrukcje
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw fizyki i chemii, nauki o materiałach.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z warunkami bezpieczeństwa pożarowego, właściwościami materiałów decydującymi o zagrożeniu pożarowym.
C-2Zapoznanie studentów w wpływem zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
C-4Zapoznanie studentów z wpływem temperatury na właściwości konstrukcji oraz ze sposobami zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć.1
T-L-2Badanie wybranych właściwości palnych materiałów.10
T-L-3Zaliczenia pisemne wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.4
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego.2
T-W-3Właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym.2
T-W-4Wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.2
T-W-5Metody badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.2
T-W-6Wpływ temperatury na właściwości konstrukcji.2
T-W-7Odporność ogniowa konstrukcji.2
T-W-8Sposoby zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.1
T-W-9Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C18_W01
Student zna warunki bezpieczeństwa pożarowego, zna wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
BTE_1A_W14C-1, C-2T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_C18_W02
Student zna właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym, zna metody badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
BTE_1A_W09C-1, C-2, C-3T-L-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_C18_W03
Student zna czynniki wpływające na odporność ogniową konstrukcji, zna wpływ temperatury na właściwości konstrukcji, zna sposoby zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.
BTE_1A_W14C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C18_U01
Student potrafi pozyskać informacje o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi zinterpretować pozyskane informacje z punktu widzenia zagrożenia pożarowego dla człowieka i konstrukcji, potrafi odpowiednio przekazać informacje o zagrożeniach.
BTE_1A_U01C-1, C-2T-W-3M-2S-1
BTE_1A_C18_U02
Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na zagrożenie termiczne, dymowe, toksyczne, mechaniczne obiektów, potrafi zaproponować metody zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom.
BTE_1A_U14C-2, C-3, C-4T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C18_K01
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenie pożarowe, ma świadomość związanego z tym ryzyka, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole.
BTE_1A_K07C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C18_W01
Student zna warunki bezpieczeństwa pożarowego, zna wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
BTE_1A_C18_W02
Student zna właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym, zna metody badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
BTE_1A_C18_W03
Student zna czynniki wpływające na odporność ogniową konstrukcji, zna wpływ temperatury na właściwości konstrukcji, zna sposoby zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C18_U01
Student potrafi pozyskać informacje o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi zinterpretować pozyskane informacje z punktu widzenia zagrożenia pożarowego dla człowieka i konstrukcji, potrafi odpowiednio przekazać informacje o zagrożeniach.
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
BTE_1A_C18_U02
Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na zagrożenie termiczne, dymowe, toksyczne, mechaniczne obiektów, potrafi zaproponować metody zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, nie potrafi zidentyfikować czynników decydujących o zagrożeniu pożarowym, nie potrafi zaproponować metod zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów.
3,0Student potrafi przeprowadzić prostą analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować podstawowe metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt.
3,5Student potrafi przeprowadzić prostą analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować podstawowe metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, popełnia jednak nieliczne błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować podstawowe metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór.
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C18_K01
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenie pożarowe, ma świadomość związanego z tym ryzyka, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych., Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Sychta Z., Badanie materiałów i kryteria ich oceny z punktu widzenia stwarzanego zagrożenia pożarowego, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 530, Szczecin, 1996
  3. Red. Seńczuk W.J., Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Sychta Z., Spowolnienie procesu rozkładu termicznego i spalania materiałów podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 570, Szczecin, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć.1
T-L-2Badanie wybranych właściwości palnych materiałów.10
T-L-3Zaliczenia pisemne wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego.2
T-W-3Właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym.2
T-W-4Wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.2
T-W-5Metody badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.2
T-W-6Wpływ temperatury na właściwości konstrukcji.2
T-W-7Odporność ogniowa konstrukcji.2
T-W-8Sposoby zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.1
T-W-9Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C18_W01Student zna warunki bezpieczeństwa pożarowego, zna wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warunkami bezpieczeństwa pożarowego, właściwościami materiałów decydującymi o zagrożeniu pożarowym.
C-2Zapoznanie studentów w wpływem zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
Treści programoweT-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego.
T-W-4Wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C18_W02Student zna właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym, zna metody badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz do zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warunkami bezpieczeństwa pożarowego, właściwościami materiałów decydującymi o zagrożeniu pożarowym.
C-2Zapoznanie studentów w wpływem zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
Treści programoweT-L-2Badanie wybranych właściwości palnych materiałów.
T-W-3Właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym.
T-W-5Metody badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C18_W03Student zna czynniki wpływające na odporność ogniową konstrukcji, zna wpływ temperatury na właściwości konstrukcji, zna sposoby zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z wpływem temperatury na właściwości konstrukcji oraz ze sposobami zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.
Treści programoweT-W-6Wpływ temperatury na właściwości konstrukcji.
T-W-7Odporność ogniowa konstrukcji.
T-W-8Sposoby zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C18_U01Student potrafi pozyskać informacje o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi zinterpretować pozyskane informacje z punktu widzenia zagrożenia pożarowego dla człowieka i konstrukcji, potrafi odpowiednio przekazać informacje o zagrożeniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warunkami bezpieczeństwa pożarowego, właściwościami materiałów decydującymi o zagrożeniu pożarowym.
C-2Zapoznanie studentów w wpływem zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
Treści programoweT-W-3Właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach materiałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachmateriałów decydujących o zagrożeniu pożarowym, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C18_U02Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na zagrożenie termiczne, dymowe, toksyczne, mechaniczne obiektów, potrafi zaproponować metody zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów w wpływem zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań cech pożarowych materiałów decydujących o bezpieczeństwie pożarowym.
C-4Zapoznanie studentów z wpływem temperatury na właściwości konstrukcji oraz ze sposobami zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury.
Treści programoweT-L-2Badanie wybranych właściwości palnych materiałów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, nie potrafi zidentyfikować czynników decydujących o zagrożeniu pożarowym, nie potrafi zaproponować metod zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów.
3,0Student potrafi przeprowadzić prostą analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować podstawowe metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt.
3,5Student potrafi przeprowadzić prostą analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować podstawowe metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, popełnia jednak nieliczne błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować podstawowe metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór.
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę wpływu pożaru na człowieka i konstrukcje, potrafi zidentyfikować czynniki decydujące o zagrożeniu pożarowym, potrafi zaproponować metody zapobiegania zagrożeniu termicznemu, dymowemu, toksycznemu, mechanicznemu obiektów, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C18_K01Student jest wrażliwy na występujące zagrożenie pożarowe, ma świadomość związanego z tym ryzyka, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warunkami bezpieczeństwa pożarowego, właściwościami materiałów decydującymi o zagrożeniu pożarowym.
C-2Zapoznanie studentów w wpływem zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
Treści programoweT-W-2Warunki bezpieczeństwa pożarowego.
T-W-4Wpływ zagrożenia termicznego, dymowego, toksycznego, mechanicznego na zdrowie i życie człowieka.
T-W-3Właściwości materiałów decydujące o zagrożeniu pożarowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.