Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy automatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, rachunek macierzowy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji |
C-2 | Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego |
C-3 | Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż BHP. Wprowadzenie do programu SIEMENS LOGO! SOFT COMFORT. | 3 |
T-L-2 | Wprowadzenie do bramek logicznych. Programowanie sterownika metodą drabinkową i bloków funkcyjnych. | 6 |
T-L-3 | Programowanie z zastosaowaniem zegara rocznego i tygodniowego. | 4 |
T-L-4 | Wprowadzenie do wejść analogowych na przykładzie czujników temperatury. | 4 |
T-L-5 | Wyproadzanie informacji na wyświetlacz sterownika. | 6 |
T-L-6 | Rejestracja historii danych procesowych na karcie pamięci. | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 2 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy liniowych układów regulacji. Transmitancja operatorowa i widmowa. Charakterystyki w dziedzine czasu i częstotliwości. | 5 |
T-W-2 | Transmitancja zastępcza dla połączenia sezegowego i równiległego i połaczeń kombinowanych. | 1 |
T-W-3 | Układy regulacji z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. transmitancja zastępcza. | 1 |
T-W-4 | Kryteria stabilności układów regulacji. | 4 |
T-W-5 | Regulacja dwustawna. Regulatory PID. Sterowanie PWM. | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników | 11 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
M-3 | metody programowane |
M-4 | metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C19_W01 ma wiedzę o dynamice obiektów oraz układach regulacji i sterowania | BTE_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C19_U01 potrafi przeprowadzić utworzyć program sterowania dla sterownika PLC | BTE_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C19_K01 Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu. | BTE_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C19_W01 ma wiedzę o dynamice obiektów oraz układach regulacji i sterowania | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów sterowania oraz cyfrowych układów regulacji i monitoringu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C19_U01 potrafi przeprowadzić utworzyć program sterowania dla sterownika PLC | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeanalizować prosty układ regulacji, sprawdzić stabilność układu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C19_K01 Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu. | 2,0 | |
3,0 | Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dębowski Andrzej, Automatyka. Podstawy Teorii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Dębowski A., Automatyka. Technika regulacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Salat R., Korpysz K., Obstawski P., Wstęp do programowania sterowników PLC, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa, 2010
- Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Dębowski A., Automatyka. Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017