Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 29 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, rachunek macierzowy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do programu SIEMENS LOGO! SOFT COMFORT.3
T-L-2Wprowadzenie do bramek logicznych. Programowanie sterownika metodą drabinkową i bloków funkcyjnych.6
T-L-3Programowanie z zastosaowaniem zegara rocznego i tygodniowego.4
T-L-4Wprowadzenie do wejść analogowych na przykładzie czujników temperatury.4
T-L-5Wyproadzanie informacji na wyświetlacz sterownika.6
T-L-6Rejestracja historii danych procesowych na karcie pamięci.4
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
29
wykłady
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Transmitancja operatorowa i widmowa. Charakterystyki w dziedzine czasu i częstotliwości.5
T-W-2Transmitancja zastępcza dla połączenia sezegowego i równiległego i połaczeń kombinowanych.1
T-W-3Układy regulacji z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. transmitancja zastępcza.1
T-W-4Kryteria stabilności układów regulacji.4
T-W-5Regulacja dwustawna. Regulatory PID. Sterowanie PWM.3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników11
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C19_W01
ma wiedzę o dynamice obiektów oraz układach regulacji i sterowania
BTE_1A_W11C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C19_U01
potrafi przeprowadzić utworzyć program sterowania dla sterownika PLC
BTE_1A_U14C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C19_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
BTE_1A_K01C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C19_W01
ma wiedzę o dynamice obiektów oraz układach regulacji i sterowania
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów sterowania oraz cyfrowych układów regulacji i monitoringu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C19_U01
potrafi przeprowadzić utworzyć program sterowania dla sterownika PLC
2,0
3,0Potrafi przeanalizować prosty układ regulacji, sprawdzić stabilność układu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C19_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
2,0
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5
4,0
4,5.
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dębowski Andrzej, Automatyka. Podstawy Teorii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  2. Dębowski A., Automatyka. Technika regulacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. Salat R., Korpysz K., Obstawski P., Wstęp do programowania sterowników PLC, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa, 2010
  4. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Dębowski A., Automatyka. Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  2. Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do programu SIEMENS LOGO! SOFT COMFORT.3
T-L-2Wprowadzenie do bramek logicznych. Programowanie sterownika metodą drabinkową i bloków funkcyjnych.6
T-L-3Programowanie z zastosaowaniem zegara rocznego i tygodniowego.4
T-L-4Wprowadzenie do wejść analogowych na przykładzie czujników temperatury.4
T-L-5Wyproadzanie informacji na wyświetlacz sterownika.6
T-L-6Rejestracja historii danych procesowych na karcie pamięci.4
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Transmitancja operatorowa i widmowa. Charakterystyki w dziedzine czasu i częstotliwości.5
T-W-2Transmitancja zastępcza dla połączenia sezegowego i równiległego i połaczeń kombinowanych.1
T-W-3Układy regulacji z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. transmitancja zastępcza.1
T-W-4Kryteria stabilności układów regulacji.4
T-W-5Regulacja dwustawna. Regulatory PID. Sterowanie PWM.3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników11
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C19_W01ma wiedzę o dynamice obiektów oraz układach regulacji i sterowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
Treści programoweT-L-3Programowanie z zastosaowaniem zegara rocznego i tygodniowego.
T-L-4Wprowadzenie do wejść analogowych na przykładzie czujników temperatury.
T-L-5Wyproadzanie informacji na wyświetlacz sterownika.
T-L-6Rejestracja historii danych procesowych na karcie pamięci.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Transmitancja operatorowa i widmowa. Charakterystyki w dziedzine czasu i częstotliwości.
T-W-4Kryteria stabilności układów regulacji.
T-W-2Transmitancja zastępcza dla połączenia sezegowego i równiległego i połaczeń kombinowanych.
T-W-3Układy regulacji z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. transmitancja zastępcza.
T-W-5Regulacja dwustawna. Regulatory PID. Sterowanie PWM.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów sterowania oraz cyfrowych układów regulacji i monitoringu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C19_U01potrafi przeprowadzić utworzyć program sterowania dla sterownika PLC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
Treści programoweT-L-3Programowanie z zastosaowaniem zegara rocznego i tygodniowego.
T-L-4Wprowadzenie do wejść analogowych na przykładzie czujników temperatury.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Transmitancja operatorowa i widmowa. Charakterystyki w dziedzine czasu i częstotliwości.
T-W-4Kryteria stabilności układów regulacji.
T-W-2Transmitancja zastępcza dla połączenia sezegowego i równiległego i połaczeń kombinowanych.
T-W-3Układy regulacji z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. transmitancja zastępcza.
T-W-5Regulacja dwustawna. Regulatory PID. Sterowanie PWM.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeanalizować prosty układ regulacji, sprawdzić stabilność układu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C19_K01Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
Treści programoweT-L-3Programowanie z zastosaowaniem zegara rocznego i tygodniowego.
T-L-4Wprowadzenie do wejść analogowych na przykładzie czujników temperatury.
T-L-5Wyproadzanie informacji na wyświetlacz sterownika.
T-L-6Rejestracja historii danych procesowych na karcie pamięci.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Transmitancja operatorowa i widmowa. Charakterystyki w dziedzine czasu i częstotliwości.
T-W-4Kryteria stabilności układów regulacji.
T-W-2Transmitancja zastępcza dla połączenia sezegowego i równiległego i połaczeń kombinowanych.
T-W-3Układy regulacji z ujemnym sprzężeniem zwrotnym. transmitancja zastępcza.
T-W-5Regulacja dwustawna. Regulatory PID. Sterowanie PWM.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5
4,0
4,5.
5,0