Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń chłodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki. Skutki zagrożeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.3
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.3
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.2
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.2
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.2
T-L-7zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.1
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia2
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.1
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.2
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej3
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.3
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań10
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C24_W01
Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
BTE_1A_W17C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
BTE_1A_C24_W02
Student posiada więdzę o materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła.
BTE_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C24_U01
Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim.
BTE_1A_U02C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2
BTE_1A_C24_U02
Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia.
BTE_1A_U01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2
BTE_1A_C24_U03
Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim.
BTE_1A_U07C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2
BTE_1A_C24_U07
Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych.
BTE_1A_U05C-1, C-2T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C24_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej.
BTE_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
BTE_1A_C24_K02
Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
BTE_1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C24_W01
Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
BTE_1A_C24_W02
Student posiada więdzę o materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C24_U01
Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów chłodzenia.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
BTE_1A_C24_U02
Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
BTE_1A_C24_U03
Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzęne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jedoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
BTE_1A_C24_U07
Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujace wybrane właściwośći analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieżnego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C24_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
BTE_1A_C24_K02
Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
  2. Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1997
  3. PN-EN 378-1+A1:2018, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.3
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.3
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.2
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.2
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.2
T-L-7zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.1
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia2
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.1
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.2
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej3
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.3
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzanie sprawozdań10
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_W01Student powienien posiadać wiedzę związaną z zastosowaniem czyników chłodniczych w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_W02Student posiada więdzę o materiałach stosowanych w konstrukcjach chłodziarek i pomp ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_U01Student umie korzystać z literatury i oprogramowania ogólnodostępnego z zakresu obiegów lewobieżnych w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U02posługuje się językiem obcym zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia językowego, w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji oraz dokumentacji z zakresu bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów chłodzenia.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcje wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_U02Student umie opisać rozwiązania techniczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów i określić stwarzane dla poszczególnych rozwiązań zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_U03Student potrafi opisać instalację chłodniczą, pompę ciepła, klimatyzator i przedstawić problemy bezpieczeństwa w jej działaniu w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzęne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jedoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_U07Student potrafi wykorzystać informację z literatury lub baz danych o substancjach stosowanych w obiegach lewobieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować wiekszość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujace wybrane właściwośći analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieżnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za stosowane chłodziarki i klimatyzatory i docenia potrzebę pracy zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C24_K02Student ma śwadomość zagrożeń związanych z zastosowaniem chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie istoty wiedzy i nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła.
C-2Poznanie metod bezpieczeństwa eksploatacji urzadzeń chłodniczych oraz nabycie umiejętności ich zastosowania.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-2Budowa i funkcjonowanie urządzeń chłodniczych. Klasyfikacja systemów ziębienia, zagrożenia
T-W-3Parametry pracy urządzeń ziębniczych. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-4Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. Substancje kontrolowane i ich zamienniki.
T-W-5Próby ciśnieniowe, szczelności. Wymagania bezpieczeństwa dla pomieszczeń maszynowni chłodniczej
T-W-6Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-7Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-L-2Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej. Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej.
T-L-3Napełnianie, opróżnianie i odzysk ziebnika z instalacji ziębniczej. Próby ciśnieniowe instalacji. Kontrola szczelności urządzeń ziębniczych.
T-L-4Dokumentowanie wykonanych czynności. Posługiwanie się schematem urządzenia.
T-L-5Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczajacych.
T-L-6Badania energetyczne urządzenia ziębniczego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli