Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka zawodowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena ryzyka zawodowego
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat bezpieczeństwa i higieny pracy oraz skutków zagrożeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami oceny ryzyka zawodowego
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody oceny ryzyka zawodowego do stanowiska pracy oraz umiejętności przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja zagrożeń na wybranych stanowiskach pracy1
T-A-2Ocena ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy metodą wstępnej analiza zagrożeń PHA4
T-A-3Szacowanie ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka (Risc Score)1
T-A-4Analiza ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy (metoda JSA)1
T-A-5Kolokwium 11
T-A-6Oceny ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy wg Polskiej Normy PN-N 180025
T-A-7Doskonalenie oceny (listy kontrolne)1
T-A-8Kolokwium 21
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Zagrożenie zawodowe - podstawowe definicje; regulacje prawne w zakresie oceny zagrożenia zawodowego.1
T-W-3Identyfikacja zagrożeń na stanowiskach pracy.1
T-W-4Organizowanie oceny ryzyka zawodowego.1
T-W-5Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego.4
T-W-6Następstwa oceny ryzyka zawodowego.2
T-W-7Dobre praktyki.2
T-W-8Doskonalenie oceny (listy kontrolne)2
T-W-9Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.20
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.6
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-02_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat oceny ryzyka zawodowego i wykorzystywanych do oceny metod
BTE_1A_W07, BTE_1A_W25C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-02_U01
Student potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego przy zastosowaniu właściwej dla danego stanowiska pracy metody
BTE_1A_U13, BTE_1A_U14C-2T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-02_K01
Student ma świadomość znaczenia oceny ryzyka zawodowego dla bezpieczeństwa pracownika.
BTE_1A_K01C-2T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-02_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat oceny ryzyka zawodowego i wykorzystywanych do oceny metod
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-02_U01
Student potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego przy zastosowaniu właściwej dla danego stanowiska pracy metody
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-02_K01
Student ma świadomość znaczenia oceny ryzyka zawodowego dla bezpieczeństwa pracownika.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Zieliński L., Praktyczne aspekty oceny ryzyka zawodowego, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2021
  2. Romanowska-Słomka I., Słomka A., Ocena ryzyka zawodowego, Tarbonus, Kraków, 2018
  3. Romanowska-Słomka I., Słomka A., Zarządzanie ryzykiem zawodowym, Tarbonus, Kraków, 2008
  4. PN-N-18002, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy -- Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego

Literatura dodatkowa

  1. Kucharska A., Stres w pracy. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego w aspekcie czynników stresogennych, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2021
  2. Bukała W., Cieszkowski T., Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego. Kwalifikacja Z.13.3. Ocenianie ryzyka zawodowego. Podręcznik do nauki zawodu technik BHP, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2015
  3. Ocena ryzyka zawodowego - wykorzystanie systemu STER - praca zbiorowa, CIOP, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja zagrożeń na wybranych stanowiskach pracy1
T-A-2Ocena ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy metodą wstępnej analiza zagrożeń PHA4
T-A-3Szacowanie ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka (Risc Score)1
T-A-4Analiza ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy (metoda JSA)1
T-A-5Kolokwium 11
T-A-6Oceny ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy wg Polskiej Normy PN-N 180025
T-A-7Doskonalenie oceny (listy kontrolne)1
T-A-8Kolokwium 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Zagrożenie zawodowe - podstawowe definicje; regulacje prawne w zakresie oceny zagrożenia zawodowego.1
T-W-3Identyfikacja zagrożeń na stanowiskach pracy.1
T-W-4Organizowanie oceny ryzyka zawodowego.1
T-W-5Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego.4
T-W-6Następstwa oceny ryzyka zawodowego.2
T-W-7Dobre praktyki.2
T-W-8Doskonalenie oceny (listy kontrolne)2
T-W-9Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.20
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-02_W01Student ma uporządkowaną wiedzę na temat oceny ryzyka zawodowego i wykorzystywanych do oceny metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami oceny ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-2Zagrożenie zawodowe - podstawowe definicje; regulacje prawne w zakresie oceny zagrożenia zawodowego.
T-W-4Organizowanie oceny ryzyka zawodowego.
T-W-5Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego.
T-W-6Następstwa oceny ryzyka zawodowego.
T-W-7Dobre praktyki.
T-W-8Doskonalenie oceny (listy kontrolne)
T-W-3Identyfikacja zagrożeń na stanowiskach pracy.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń na wybranych stanowiskach pracy
T-A-6Oceny ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy wg Polskiej Normy PN-N 18002
T-A-2Ocena ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy metodą wstępnej analiza zagrożeń PHA
T-A-3Szacowanie ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka (Risc Score)
T-A-4Analiza ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy (metoda JSA)
T-A-7Doskonalenie oceny (listy kontrolne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-02_U01Student potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego przy zastosowaniu właściwej dla danego stanowiska pracy metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
BTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody oceny ryzyka zawodowego do stanowiska pracy oraz umiejętności przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego
Treści programoweT-A-1Identyfikacja zagrożeń na wybranych stanowiskach pracy
T-A-6Oceny ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy wg Polskiej Normy PN-N 18002
T-A-2Ocena ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy metodą wstępnej analiza zagrożeń PHA
T-A-3Szacowanie ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka (Risc Score)
T-A-4Analiza ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy (metoda JSA)
T-A-7Doskonalenie oceny (listy kontrolne)
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-02_K01Student ma świadomość znaczenia oceny ryzyka zawodowego dla bezpieczeństwa pracownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody oceny ryzyka zawodowego do stanowiska pracy oraz umiejętności przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego
Treści programoweT-A-1Identyfikacja zagrożeń na wybranych stanowiskach pracy
T-A-6Oceny ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy wg Polskiej Normy PN-N 18002
T-A-2Ocena ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy metodą wstępnej analiza zagrożeń PHA
T-A-3Szacowanie ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka (Risc Score)
T-A-4Analiza ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy (metoda JSA)
T-A-7Doskonalenie oceny (listy kontrolne)
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.