Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Wypadki przy pracy i choroby zawodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wypadki przy pracy i choroby zawodowe | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat różnych stonowisk pracy i zagrożeń na nich występujących. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwolą mu identyfikować przyczy wypadków przy pracy, eliminować je i zapobiegać chorobom zawodowym na różnych stanowiskach pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Modelowanie wypadków przy pracy. | 6 |
T-P-2 | Projekt systemu ochorny zdrowia pracownika. | 6 |
T-P-3 | Prezentacja i omówienie projektów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Uregulowania prawne. Statystyki wypadków i chorób zawodowych w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Wypadek przy pracy. Wypadek śmiertelny. Ciężki wypadek przy pracy. | 1 |
T-W-4 | Przyczyny wypadków przy pracy. | 2 |
T-W-5 | Modele wypadków przy pracy. | 2 |
T-W-6 | Metody badania wypadków przy pracy. | 2 |
T-W-7 | Ropoznawanie chorób zawodowych. | 2 |
T-W-8 | Profilaktyka chorób zawodowych i ich skutki ekonomiczne. | 2 |
T-W-9 | Powtórzenie materiału. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Wykonanie projektów. | 21 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-P-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-P-5 | Udział w konsultacjach | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Metoda projektowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący treści wykładu z tematyki wypadki przy pracy i choroby zawodowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą klasyfikacji wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | BTE_1A_W07, BTE_1A_W08, BTE_1A_W18, BTE_1A_W20 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BTE_1A_D1-04_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. | BTE_1A_W07, BTE_1A_W08, BTE_1A_W18, BTE_1A_W20 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-04_U01 Student posiada umiejętność przewidywania wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | — | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BTE_1A_D1-04_U02 Student posiada umiejętność badania wypadków przy pracy. | — | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BTE_1A_D1-04_U03 Student posiada umiejętność zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. | — | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-04_K01 Student posiada kompetencje umożlwiające przewidywanie, klasyfikację, badania i zapobieganie wypadkom przy pracy oraz chorobom zawodowym. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą klasyfikacji wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D1-04_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-04_U01 Student posiada umiejętność przewidywania wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D1-04_U02 Student posiada umiejętność badania wypadków przy pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D1-04_U03 Student posiada umiejętność zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru analizy wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-04_K01 Student posiada kompetencje umożlwiające przewidywanie, klasyfikację, badania i zapobieganie wypadkom przy pracy oraz chorobom zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych., Dz.U. 2002 nr 199 poz. 1673, 2002
- DZIENNIK USTAW 2020 R. POZ. 1320, Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Kodeks pracy, 2020
- praca zbiorowa, Wypadki przy pracy i choroby zawodowe Kompendium wiedzy, Wiedza i Praktyka, 2019
- Dudziak R., BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY, Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o., 2016
Literatura dodatkowa
- Henryk Wojtaszek, Patrycja Królak, BHP i higiena pracy aspekty teoretyczno-praktyczne, Wydawnictwo naukowe SOPHIA, 2016