Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych treści dotyczących ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania warnków pracy w oparciu o kryteria ergonomiczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie kształtowania warunków pracy. | 1 |
T-W-3 | Ergonomia warunków pracy. | 2 |
T-W-4 | Kształtowanie struktury przestrzennej. | 2 |
T-W-5 | Kształtowanie oświetlenia i barwy stanowiska pracy. | 1 |
T-W-6 | Ergonomia w organizacji pracy. | 2 |
T-W-7 | Ergonomia a bezpieczeństwo warunków pracy. | 1 |
T-W-8 | Ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna. | 1 |
T-W-9 | Diagnoza ergonomiczna. | 1 |
T-W-10 | Powtórzenie materiału. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-probemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena zdobytych wiedzy, umiejętności i komptencji z zakresu treści dotyczących ergonomii w kształtowaniu warunków pracy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-05_W01 W wyniku prowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zasad ergonomicznego kształtowania warunków warunków pracy. | BTE_1A_W07, BTE_1A_W08, BTE_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_D1-05_W02 Student zna zasady organzacji miejsca pracy oraz czasu pracy. | BTE_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-05_U01 Student posiada umiejętności pozwalajace na ergonomiczne kształtowanie warunków pracy w odniesieniu do jego przestrzennej organizacji, oświetlenia i bezpieczeństwa, a także planowania czasu pracy. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U06, BTE_1A_U07, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-05_K01 Student posiada kompetencje do ergonomicznego projektowania i oceny warunków pracy. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K02, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-05_W01 W wyniku prowadzonych zajęć student ma wiedzę dotyczącą zasad ergonomicznego kształtowania warunków warunków pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D1-05_W02 Student zna zasady organzacji miejsca pracy oraz czasu pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-05_U01 Student posiada umiejętności pozwalajace na ergonomiczne kształtowanie warunków pracy w odniesieniu do jego przestrzennej organizacji, oświetlenia i bezpieczeństwa, a także planowania czasu pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ergonomii w kształtowaniu warunków pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-05_K01 Student posiada kompetencje do ergonomicznego projektowania i oceny warunków pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górska E., Ergonomia. Projektowanie–diagnoza–eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Bukała W., Ergonomiczne warunki pracy., WSiP, 2015
- Blaszczok, Ergonomia bezpiecznej i higienicznej pracy, Wydawnictwo Politechnki Śląskiej, Gliwice, 2018
Literatura dodatkowa
- Boryczka M., ERGONOMIA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, 2014