Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Zagrożenia epidemiologiczne w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia epidemiologiczne w środowisku pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,60zaliczenie
projektyP6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru technicznych i organizacyjnych środków w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zagrożeniami epidemiologicznymi w miejscu pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dobór rozwiązań urganizacyjnych i techniczny dla wybranego stanu epidemiologicznego w środowisku pracy15
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Typy badań epidemiologicznych1
T-W-3Podstawowe wiadomości ze statystyki, modele matematyczne rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych1
T-W-4Przyczynowość w epidemiologii1
T-W-5Epidemiologia i profilaktyka1
T-W-6Epidemiologia chorób zakaźnych1
T-W-7Epidemiologia kliniczna1
T-W-8Epidemiologia środowiskowa i epidemiologia w medycynie pracy1
T-W-9Sytuacja epidemiologiczna w zakresie chorób zawodowych1
T-W-10Orgnizacyjne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego2
T-W-11Tecjniczne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego3
T-W-12Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów15
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury4
A-P-3Przygotowanie projektu4
A-P-4Przygotowanie prezentacji2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-09_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy
BTE_1A_W25C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-09_U01
Umiejętność doboru technicznych i organizacyjnych metod rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy
BTE_1A_U13C-2T-P-1M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-09_K01
Ma świadomość wazności podejmowanych w sytuacji epidemiologicznej decyzji i ich wpływu na społeczeństwo
BTE_1A_K02C-2, C-3T-P-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-09_W01
Student ma wiedzę z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-09_U01
Umiejętność doboru technicznych i organizacyjnych metod rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-09_K01
Ma świadomość wazności podejmowanych w sytuacji epidemiologicznej decyzji i ich wpływu na społeczeństwo
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Webb P., Bain Ch.. Page A., Epidemiologia. Podręcznik dla studentów i praktyków, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2021
  2. Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T, Basic epidemiology, World Health Organization, Genewa, 1993
  3. Ustawa z dnia 14 marca 1985 r., o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz.U. 2021 poz. 195
  4. Britton N.F., Essential Mathematical Biology, Springer Verlag, London, 2003
  5. Dzieciątkowski T., Filipiak K. J., Koronawirus SARS-CoV-2. Zagrożenie dla współczesnego świata, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, eBook, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Foryś U., Matematyka w biologii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Gniazdowski A., Promocja zdrowia w miejscu pracy. Teoria i zagadnienia praktyczne, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera, Łódź, 1997, 2
  3. Trojanowska A., Epidemie Krótka historia, RM, Warszawa, 2021

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dobór rozwiązań urganizacyjnych i techniczny dla wybranego stanu epidemiologicznego w środowisku pracy15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Typy badań epidemiologicznych1
T-W-3Podstawowe wiadomości ze statystyki, modele matematyczne rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych1
T-W-4Przyczynowość w epidemiologii1
T-W-5Epidemiologia i profilaktyka1
T-W-6Epidemiologia chorób zakaźnych1
T-W-7Epidemiologia kliniczna1
T-W-8Epidemiologia środowiskowa i epidemiologia w medycynie pracy1
T-W-9Sytuacja epidemiologiczna w zakresie chorób zawodowych1
T-W-10Orgnizacyjne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego2
T-W-11Tecjniczne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego3
T-W-12Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów15
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury4
A-P-3Przygotowanie projektu4
A-P-4Przygotowanie prezentacji2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-09_W01Student ma wiedzę z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy
Treści programoweT-W-2Typy badań epidemiologicznych
T-W-3Podstawowe wiadomości ze statystyki, modele matematyczne rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych
T-W-4Przyczynowość w epidemiologii
T-W-5Epidemiologia i profilaktyka
T-W-6Epidemiologia chorób zakaźnych
T-W-7Epidemiologia kliniczna
T-W-8Epidemiologia środowiskowa i epidemiologia w medycynie pracy
T-W-9Sytuacja epidemiologiczna w zakresie chorób zawodowych
T-W-10Orgnizacyjne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego
T-W-11Tecjniczne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-09_U01Umiejętność doboru technicznych i organizacyjnych metod rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru technicznych i organizacyjnych środków w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy
Treści programoweT-P-1Dobór rozwiązań urganizacyjnych i techniczny dla wybranego stanu epidemiologicznego w środowisku pracy
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-09_K01Ma świadomość wazności podejmowanych w sytuacji epidemiologicznej decyzji i ich wpływu na społeczeństwo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru technicznych i organizacyjnych środków w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zagrożeniami epidemiologicznymi w miejscu pracy
Treści programoweT-P-1Dobór rozwiązań urganizacyjnych i techniczny dla wybranego stanu epidemiologicznego w środowisku pracy
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.