Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Indywidualne techniki ratunkowe i ratownicze na morzu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Indywidualne techniki ratunkowe i ratownicze na morzu
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajość podstaw fizyki i podstaw inżynierii bezpieczeństwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Świadomość studenta dotyczaca znaczenia indywidualnych technik ratunkowych i ratowniczych w ratowaniu zdrowia i życia ludzi na akwenach śródlądowych i morskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Koncepcje i dobór wyposazenia w środki indywidualnych środków ratunkowych i ratowniczych na jednostkach pływających: - rekreacyjnej; - statku towarowym; - statku pasażerskiego.12
T-P-2Prezentacja i omówienie projektów3
15
wykłady
T-W-1Środowisko wodne śródladowe i morskie. Podsrtawowe warunki przetrwania na akwenie śródlądowym i morskim. Prawo dotyczące konstrukcji i wyposażenia w środki ratunkowe i ratownicze.6
T-W-2Indywidualne środki ratunkowe. Koła ratunkowe, Pamelki, kamizelki ratunkowe. kombinezony ratunkowe, srodki ochrony termicznej. Zasady stosowania indywidualnych środków ratunkowych.4
T-W-3Zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze. Budowa, wyposażenie i zasady stosowania.4
T-W-4Sposoby wzywania pomocy. Środki pirotechniczne. Zasady i bezpieczeństwo stosowania.4
T-W-5Elektroniczne środki wzywania pomocy. Częstotliwosci nadawania. Systemy odbioru sygnałów alarmowych.4
T-W-6Morskie Systemy Ewakuacyjne. Korzyści i ograniczenia stosowania.4
T-W-7powtórzenie materiału.2
T-W-8Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Nauka własna, poprawianie projektów10
25
wykłady
A-W-1Wykład28
A-W-2Zbieranie materiału i nauka własna16
A-W-3powtórzenie materiału3
A-W-4Zaliczenie2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacja multimodalna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-13_W01
Zapoznanie się z warunkami panującymi na akwenach śródladowych i morskich, znajomość indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, znajomość prawa. Znajomość form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
BTE_1A_W16, BTE_1A_W25C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-13_U01
Student powinien umieć opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, znać indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student powinien znać formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-13_K01
Student potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K04, BTE_1A_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-13_W01
Zapoznanie się z warunkami panującymi na akwenach śródladowych i morskich, znajomość indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, znajomość prawa. Znajomość form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
2,0Nie ma wiedzy na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa. Nie ma wiedzy na temat form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
3,0Ma podstawową wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia błędy w definicjach i określeniach sytuacji.
3,5Ma ponad podstawową wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia błędy w definicjach i określeniach sytuacji.
4,0Ma dobrze przyswojoną wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, ale zdarzają się błędy w określeniach tematu.
4,5Ma wiedzę uzupełnioną na uką własną na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia drobne błędy.
5,0Ma ugruntowaną i poszerzoną nauka własną wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-13_U01
Student powinien umieć opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, znać indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student powinien znać formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
2,0Student nie umie opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, nie zna indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, nie zna prawa dotyczacego tematu. Student nie zna form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
3,0Student umie w sposób podstawowy opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne i nie potrafi ich poprawić.
3,5Student umie opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek .
4,0Student umie dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek .
4,5Student umie dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze,dobrze zna prawo dotyczace tematu. Student dobrze zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym drone błędy znaczeniowe ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek .
5,0Student umie bardzo dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna bardzo dobrze formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-13_K01
Student potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujących na akwenach śródlądowych i morskich, nie potrafi zastosować indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych w projektach wyposażenia jednostek pływających, nie potrafi interpretować prawa dotyczacego tematu. Student nie potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, stosować środków pirotechnicznych, elektronicznych do sytuacji zagrożenia na wodzie i nie potrafi wskazać systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
3,0Student potrafi pobieżnie zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym dosyć poważne błędy, które nie zawsze potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym błędy, które potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek.
4,0Student potrafi dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym drobne błędy, które potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek.
4,5Student potrafi dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Nie popełnia przy tym drobne błędów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Wykazuje pzry tym umiejętności nabyte poprzez naukę własną

Literatura podstawowa

  1. IMO, SOLAS 74 - Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, IMO - PRS, Gdynia, 2020

Literatura dodatkowa

  1. IMO, Kodeks środków ratunkowych i ratowniczych, PRS, Gdynia, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Koncepcje i dobór wyposazenia w środki indywidualnych środków ratunkowych i ratowniczych na jednostkach pływających: - rekreacyjnej; - statku towarowym; - statku pasażerskiego.12
T-P-2Prezentacja i omówienie projektów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko wodne śródladowe i morskie. Podsrtawowe warunki przetrwania na akwenie śródlądowym i morskim. Prawo dotyczące konstrukcji i wyposażenia w środki ratunkowe i ratownicze.6
T-W-2Indywidualne środki ratunkowe. Koła ratunkowe, Pamelki, kamizelki ratunkowe. kombinezony ratunkowe, srodki ochrony termicznej. Zasady stosowania indywidualnych środków ratunkowych.4
T-W-3Zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze. Budowa, wyposażenie i zasady stosowania.4
T-W-4Sposoby wzywania pomocy. Środki pirotechniczne. Zasady i bezpieczeństwo stosowania.4
T-W-5Elektroniczne środki wzywania pomocy. Częstotliwosci nadawania. Systemy odbioru sygnałów alarmowych.4
T-W-6Morskie Systemy Ewakuacyjne. Korzyści i ograniczenia stosowania.4
T-W-7powtórzenie materiału.2
T-W-8Zaliczenie2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Nauka własna, poprawianie projektów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład28
A-W-2Zbieranie materiału i nauka własna16
A-W-3powtórzenie materiału3
A-W-4Zaliczenie2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-13_W01Zapoznanie się z warunkami panującymi na akwenach śródladowych i morskich, znajomość indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, znajomość prawa. Znajomość form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W16zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Świadomość studenta dotyczaca znaczenia indywidualnych technik ratunkowych i ratowniczych w ratowaniu zdrowia i życia ludzi na akwenach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-W-1Środowisko wodne śródladowe i morskie. Podsrtawowe warunki przetrwania na akwenie śródlądowym i morskim. Prawo dotyczące konstrukcji i wyposażenia w środki ratunkowe i ratownicze.
T-W-2Indywidualne środki ratunkowe. Koła ratunkowe, Pamelki, kamizelki ratunkowe. kombinezony ratunkowe, srodki ochrony termicznej. Zasady stosowania indywidualnych środków ratunkowych.
T-W-3Zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze. Budowa, wyposażenie i zasady stosowania.
T-W-4Sposoby wzywania pomocy. Środki pirotechniczne. Zasady i bezpieczeństwo stosowania.
T-W-5Elektroniczne środki wzywania pomocy. Częstotliwosci nadawania. Systemy odbioru sygnałów alarmowych.
T-W-6Morskie Systemy Ewakuacyjne. Korzyści i ograniczenia stosowania.
T-W-7powtórzenie materiału.
T-P-1Koncepcje i dobór wyposazenia w środki indywidualnych środków ratunkowych i ratowniczych na jednostkach pływających: - rekreacyjnej; - statku towarowym; - statku pasażerskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimodalna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa. Nie ma wiedzy na temat form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
3,0Ma podstawową wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia błędy w definicjach i określeniach sytuacji.
3,5Ma ponad podstawową wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia błędy w definicjach i określeniach sytuacji.
4,0Ma dobrze przyswojoną wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, ale zdarzają się błędy w określeniach tematu.
4,5Ma wiedzę uzupełnioną na uką własną na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie, popełnia drobne błędy.
5,0Ma ugruntowaną i poszerzoną nauka własną wiedzę na temat warunków panujących na akwenach śródladowych i morskich, indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, prawa, form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-13_U01Student powinien umieć opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, znać indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student powinien znać formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
Cel przedmiotuC-1Świadomość studenta dotyczaca znaczenia indywidualnych technik ratunkowych i ratowniczych w ratowaniu zdrowia i życia ludzi na akwenach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-W-2Indywidualne środki ratunkowe. Koła ratunkowe, Pamelki, kamizelki ratunkowe. kombinezony ratunkowe, srodki ochrony termicznej. Zasady stosowania indywidualnych środków ratunkowych.
T-W-3Zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze. Budowa, wyposażenie i zasady stosowania.
T-W-4Sposoby wzywania pomocy. Środki pirotechniczne. Zasady i bezpieczeństwo stosowania.
T-W-5Elektroniczne środki wzywania pomocy. Częstotliwosci nadawania. Systemy odbioru sygnałów alarmowych.
T-W-6Morskie Systemy Ewakuacyjne. Korzyści i ograniczenia stosowania.
T-P-1Koncepcje i dobór wyposazenia w środki indywidualnych środków ratunkowych i ratowniczych na jednostkach pływających: - rekreacyjnej; - statku towarowym; - statku pasażerskiego.
T-P-2Prezentacja i omówienie projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimodalna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, nie zna indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych, nie zna prawa dotyczacego tematu. Student nie zna form wzywania pomocy na wodzie, środków pirotechnicznych, elektronicznych oraz systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
3,0Student umie w sposób podstawowy opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne i nie potrafi ich poprawić.
3,5Student umie opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek .
4,0Student umie dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym błędy merytoryczne ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek .
4,5Student umie dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze,dobrze zna prawo dotyczace tematu. Student dobrze zna formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełni przy tym drone błędy znaczeniowe ale potrafi je poprawić po uzyskaniu wskazówek .
5,0Student umie bardzo dobrze opisać pod względem zagrożeń warunków panujących na akwenach śródlądowych i morskich, zna indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze, znać prawo dotyczace tematu. Student zna bardzo dobrze formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne oraz systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-13_K01Student potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K04ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Świadomość studenta dotyczaca znaczenia indywidualnych technik ratunkowych i ratowniczych w ratowaniu zdrowia i życia ludzi na akwenach śródlądowych i morskich.
Treści programoweT-W-2Indywidualne środki ratunkowe. Koła ratunkowe, Pamelki, kamizelki ratunkowe. kombinezony ratunkowe, srodki ochrony termicznej. Zasady stosowania indywidualnych środków ratunkowych.
T-W-3Zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze. Budowa, wyposażenie i zasady stosowania.
T-W-4Sposoby wzywania pomocy. Środki pirotechniczne. Zasady i bezpieczeństwo stosowania.
T-W-5Elektroniczne środki wzywania pomocy. Częstotliwosci nadawania. Systemy odbioru sygnałów alarmowych.
T-W-6Morskie Systemy Ewakuacyjne. Korzyści i ograniczenia stosowania.
T-P-1Koncepcje i dobór wyposazenia w środki indywidualnych środków ratunkowych i ratowniczych na jednostkach pływających: - rekreacyjnej; - statku towarowym; - statku pasażerskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimodalna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujących na akwenach śródlądowych i morskich, nie potrafi zastosować indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych i ratowniczych w projektach wyposażenia jednostek pływających, nie potrafi interpretować prawa dotyczacego tematu. Student nie potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, stosować środków pirotechnicznych, elektronicznych do sytuacji zagrożenia na wodzie i nie potrafi wskazać systemów odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie.
3,0Student potrafi pobieżnie zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym dosyć poważne błędy, które nie zawsze potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zidentyfikować i opisać pod względem zagrożeń warunki panujące na akwenach śródlądowych i morskich, potrafi zastosować indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe i ratownicze w projektach wyposażenia jednostek pływających, potrafi interpretować prawo dotyczace tematu. Student potrafi adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym błędy, które potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek.
4,0Student potrafi dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Popełnia przy tym drobne błędy, które potrafi poprawić po uzyskaniu wskazówek.
4,5Student potrafi dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Nie popełnia przy tym drobne błędów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze adaptować formy wzywania pomocy na wodzie, środki pirotechniczne, elektroniczne do sytuacji zagrożenia na wodzie i potrafi wskazać systemy odbioru sygnałów wzywania pomocy na wodzie. Wykazuje pzry tym umiejętności nabyte poprzez naukę własną