Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Instrukcje i procedury w BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instrukcje i procedury w BHP | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami tworzenia instrukcji i procedur związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opracowywania instrukcji i procedur z zakresu bhp |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie instrukcji/procedur dla wybranych obiektów i systemów technicznych, poprawiających ibezpieczeństwo ich eksploatacji. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Przepisy prawne regulujące obowiązek tworzenia instrukcji bhp | 2 |
T-W-3 | Podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
T-W-4 | Zasady tworzenia instrukcji bhp. | 5 |
T-W-5 | Zasad zapoznawania pracowników z instrukcjami bhp. | 3 |
T-W-6 | Orzecznictwo dotyczące instrukcji bhp w zakładach pracy. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów | 30 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 7 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-14_W01 Student ma wiedzę z zakresu zasad i sposobu opracowywania instrukcji i procedur BHP | BTE_1A_W07, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-14_U01 Student potrafi opracować instrukcje i procedury bhp oraz w sposób syntetyczny przedstawić efekty swojej pracy | BTE_1A_U01 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-14_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę i jej wpływ na bezpieczeństwo pracowników | BTE_1A_K01 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-14_W01 Student ma wiedzę z zakresu zasad i sposobu opracowywania instrukcji i procedur BHP | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-14_U01 Student potrafi opracować instrukcje i procedury bhp oraz w sposób syntetyczny przedstawić efekty swojej pracy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-14_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę i jej wpływ na bezpieczeństwo pracowników | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., Kodeks pracy, Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 (z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, Dz.U. 2003 nr 169 poz. 1650 (z późniejszymi zmianami)
- Dudek J., Instrukcja organizacji bezpiecznej pracy. Poradnik nie tylko dla służb BHP i kadry zarządzającej, My Book, eBook, 2020
Literatura dodatkowa
- Berdychowski W., Instrukcje BHP - prace wod.- kan., Wydawnictwo Verlag Dashofer, eBook, 2012
- Praca zbiorowa, Instrukcja bhp przy obsłudze kserokopiarki, Wiedza i Praktyka, eBook, 2013
- Bryłka S., Procedury BHP w podmiotach leczniczych, Wiedza i Praktyka, eBook, 2020
- Stec D., Zasady BHP w praktyce Gandalf.com.pl, Wszechnica Podatkowa Gandalf.com.pl, eBook, 2009