Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Monitoring i regulacja warunków klimatycznych na stanowiskach pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring i regulacja warunków klimatycznych na stanowiskach pracy | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy automatyki |
W-2 | Systemy pomiarowe i monitorujące |
W-3 | Elektrotechnika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość współczesnych metod i narzędzi do monitoringu i regulacji parametrów mikroklimatu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar parametrów mikroklimatu w pomieszczeniu | 2 |
T-L-2 | Pomiary energetyczne i masowe wentylatora | 2 |
T-L-3 | Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie sprawności odzysku ciepła z powietrza wywiewanego | 2 |
T-L-5 | Pomiar zasięgu strumienia powietrza | 2 |
T-L-6 | Analiza algorytmów sterowania w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt systemu monitoringu i regulacji wybranych parametrów mikroklimatu | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dynamika obiektów sterowania | 4 |
T-W-2 | Algorytmy sterowania w sterownikach programowalnych | 4 |
T-W-3 | Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe | 2 |
T-W-4 | Czujniki i metody pomiarów parametrów mikroklimatu | 2 |
T-W-5 | Przetworniki analogowo/cyfrowe | 2 |
T-W-6 | Zakłócenia w obwodach pomiarowych | 2 |
T-W-7 | Układy regulacji i sterowania. Systemy monitoringu i wizualizacji | 12 |
T-W-8 | Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć i opracowanie wyników | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | opracowanie projektu | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
M-3 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-15_W01 Ma wiedzę w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu | BTE_1A_W11, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-15_U01 Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąc wnioski. | BTE_1A_U03, BTE_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-3 | S-2 |
BTE_1A_D1-15_U02 Student potrafi zaprojektować proste urządzenia lub system monitoringi i regulacji, opracować pokumentację projektową oraz zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania. | BTE_1A_U03, BTE_1A_U14 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-15_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | BTE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-P-1 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-15_W01 Ma wiedzę w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-15_U01 Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąc wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary, zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie podstawowym, z błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D1-15_U02 Student potrafi zaprojektować proste urządzenia lub system monitoringi i regulacji, opracować pokumentację projektową oraz zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt w zakresie podstawowym, z błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-15_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student jest odpowiedzialny za własną pracę i potrafi zrealizować zadanie w zakresie podstawowym, z błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
- Kostryko K., Okołowicz-Grabowska B., Pomiary i regulacja wilgotności w pomieszczeniach, Arkady, Warszawa, 1977
- Zawada B., Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978