Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Monitoring i regulacja warunków klimatycznych na stanowiskach pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring i regulacja warunków klimatycznych na stanowiskach pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy automatyki
W-2Systemy pomiarowe i monitorujące
W-3Elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do monitoringu i regulacji parametrów mikroklimatu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu w pomieszczeniu2
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora2
T-L-3Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora2
T-L-4Wyznaczanie sprawności odzysku ciepła z powietrza wywiewanego2
T-L-5Pomiar zasięgu strumienia powietrza2
T-L-6Analiza algorytmów sterowania w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych4
T-L-7Zaliczenie formy zajęć1
15
projekty
T-P-1Projekt systemu monitoringu i regulacji wybranych parametrów mikroklimatu15
15
wykłady
T-W-1Dynamika obiektów sterowania4
T-W-2Algorytmy sterowania w sterownikach programowalnych4
T-W-3Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe2
T-W-4Czujniki i metody pomiarów parametrów mikroklimatu2
T-W-5Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-6Zakłócenia w obwodach pomiarowych2
T-W-7Układy regulacji i sterowania. Systemy monitoringu i wizualizacji12
T-W-8Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i opracowanie wyników10
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie projektu10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-15_W01
Ma wiedzę w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu
BTE_1A_W11, BTE_1A_W25C-1T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-15_U01
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąc wnioski.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U09C-1T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-3S-2
BTE_1A_D1-15_U02
Student potrafi zaprojektować proste urządzenia lub system monitoringi i regulacji, opracować pokumentację projektową oraz zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U14C-1T-P-1M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-15_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
BTE_1A_K06C-1T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-P-1M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-15_W01
Ma wiedzę w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-15_U01
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąc wnioski.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary, zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie podstawowym, z błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D1-15_U02
Student potrafi zaprojektować proste urządzenia lub system monitoringi i regulacji, opracować pokumentację projektową oraz zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt w zakresie podstawowym, z błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-15_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za własną pracę i potrafi zrealizować zadanie w zakresie podstawowym, z błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Kostryko K., Okołowicz-Grabowska B., Pomiary i regulacja wilgotności w pomieszczeniach, Arkady, Warszawa, 1977
  3. Zawada B., Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu w pomieszczeniu2
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora2
T-L-3Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora2
T-L-4Wyznaczanie sprawności odzysku ciepła z powietrza wywiewanego2
T-L-5Pomiar zasięgu strumienia powietrza2
T-L-6Analiza algorytmów sterowania w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych4
T-L-7Zaliczenie formy zajęć1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt systemu monitoringu i regulacji wybranych parametrów mikroklimatu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dynamika obiektów sterowania4
T-W-2Algorytmy sterowania w sterownikach programowalnych4
T-W-3Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe2
T-W-4Czujniki i metody pomiarów parametrów mikroklimatu2
T-W-5Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-6Zakłócenia w obwodach pomiarowych2
T-W-7Układy regulacji i sterowania. Systemy monitoringu i wizualizacji12
T-W-8Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i opracowanie wyników10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie projektu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
A-W-3Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-15_W01Ma wiedzę w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do monitoringu i regulacji parametrów mikroklimatu
Treści programoweT-L-3Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora
T-L-6Analiza algorytmów sterowania w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-W-1Dynamika obiektów sterowania
T-W-2Algorytmy sterowania w sterownikach programowalnych
T-W-3Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-4Czujniki i metody pomiarów parametrów mikroklimatu
T-W-5Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-6Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-7Układy regulacji i sterowania. Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-8Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu w pomieszczeniu
T-L-4Wyznaczanie sprawności odzysku ciepła z powietrza wywiewanego
T-L-5Pomiar zasięgu strumienia powietrza
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie monitoringu i regulacji warunków mikroklimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-15_U01Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąc wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do monitoringu i regulacji parametrów mikroklimatu
Treści programoweT-L-3Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora
T-L-6Analiza algorytmów sterowania w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu w pomieszczeniu
T-L-4Wyznaczanie sprawności odzysku ciepła z powietrza wywiewanego
T-L-5Pomiar zasięgu strumienia powietrza
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary, zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie podstawowym, z błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-15_U02Student potrafi zaprojektować proste urządzenia lub system monitoringi i regulacji, opracować pokumentację projektową oraz zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do monitoringu i regulacji parametrów mikroklimatu
Treści programoweT-P-1Projekt systemu monitoringu i regulacji wybranych parametrów mikroklimatu
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt w zakresie podstawowym, z błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-15_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do monitoringu i regulacji parametrów mikroklimatu
Treści programoweT-L-3Porównanie różnych metod regulacji wydajności wentylatora
T-L-6Analiza algorytmów sterowania w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu w pomieszczeniu
T-L-4Wyznaczanie sprawności odzysku ciepła z powietrza wywiewanego
T-L-5Pomiar zasięgu strumienia powietrza
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora
T-P-1Projekt systemu monitoringu i regulacji wybranych parametrów mikroklimatu
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za własną pracę i potrafi zrealizować zadanie w zakresie podstawowym, z błędami
3,5
4,0
4,5
5,0