Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Ochrona osób i mienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona osób i mienia
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, podstawy inżynierii bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych scenariuszy zagrożeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony: - osób indywidualnych - cywilnych i funkcyjnych, funkcjonariuszy państwowych - grup społecznych cywilnych i urzędowych - obiektów cywilnych - prywatnych - obiektów cywilnych - państwowych - obiektów użyteczności publicznej różnych kategorii24
T-P-2Prezentacje projektów, dyskusja, zaliczenie6
30
wykłady
T-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń.1
T-W-2Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. Identyfikacja i poziom zagrożeń osób i mienia. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych osób i mienia, poziomy ochrony.3
T-W-3Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich. Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń.5
T-W-4Niebezpieczne przedmioty i urządzenia. Systemy i urządzenia wykryecze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)4
T-W-5Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-P-2Opracowywanie projektów20
A-P-3Prezentacja projektów i zaliczenie6
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Nauka własna - uzupełnianie wiedzy.10
A-W-3Zaliczenie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacje multimodalne, praktyczny pokaz pomocy naukowych (np. replik broni) i zachowań (np. podstawy samoobrony, podstawy przeszukiwań osób, bagażu, pomieszczeń)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-16_W01
Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach osób i mienia, typach ochrony, - specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów i osób, - wyposażeniu ochrony osobistej, podstawowych cechach broni, - niebezpiecznych przedmiotach i urządzeniach, - systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych
BTE_1A_W08, BTE_1A_W17C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-16_U01
Student powinien umie: - określić zagrożenia osób i mienia, określić typy ochrony, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i osób, - scharakteryzować wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowe cechy broni, - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-16_K01
Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia osób i mienia, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrońenia obiektów i osób, - ocenić i dobrać wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowych cechach broni a aspekcie skuteczności jej użycia - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia, - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza
BTE_1A_K01, BTE_1A_K03, BTE_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-16_W01
Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach osób i mienia, typach ochrony, - specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów i osób, - wyposażeniu ochrony osobistej, podstawowych cechach broni, - niebezpiecznych przedmiotach i urządzeniach, - systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-16_U01
Student powinien umie: - określić zagrożenia osób i mienia, określić typy ochrony, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i osób, - scharakteryzować wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowe cechy broni, - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia.
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-16_K01
Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia osób i mienia, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrońenia obiektów i osób, - ocenić i dobrać wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowych cechach broni a aspekcie skuteczności jej użycia - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia, - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.

Literatura podstawowa

  1. Sejm RP, USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, Dz. U. 1997 Nr 114 poz. 740, Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2021
  2. Lech Krupa, Ochrona osób i mienia, Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2014, ISBN: 9788362760893

Literatura dodatkowa

  1. Dariusz Kowalski (red.), Ochrona osób i mienia vademecum, Wydawnictwo Policealnej Szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony O'Chikara, Radom, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony: - osób indywidualnych - cywilnych i funkcyjnych, funkcjonariuszy państwowych - grup społecznych cywilnych i urzędowych - obiektów cywilnych - prywatnych - obiektów cywilnych - państwowych - obiektów użyteczności publicznej różnych kategorii24
T-P-2Prezentacje projektów, dyskusja, zaliczenie6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń.1
T-W-2Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. Identyfikacja i poziom zagrożeń osób i mienia. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych osób i mienia, poziomy ochrony.3
T-W-3Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich. Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń.5
T-W-4Niebezpieczne przedmioty i urządzenia. Systemy i urządzenia wykryecze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)4
T-W-5Zaliczenie2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-P-2Opracowywanie projektów20
A-P-3Prezentacja projektów i zaliczenie6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Nauka własna - uzupełnianie wiedzy.10
A-W-3Zaliczenie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-16_W01Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach osób i mienia, typach ochrony, - specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów i osób, - wyposażeniu ochrony osobistej, podstawowych cechach broni, - niebezpiecznych przedmiotach i urządzeniach, - systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych scenariuszy zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. Identyfikacja i poziom zagrożeń osób i mienia. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych osób i mienia, poziomy ochrony.
T-W-3Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich. Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń.
T-W-4Niebezpieczne przedmioty i urządzenia. Systemy i urządzenia wykryecze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne, praktyczny pokaz pomocy naukowych (np. replik broni) i zachowań (np. podstawy samoobrony, podstawy przeszukiwań osób, bagażu, pomieszczeń)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-16_U01Student powinien umie: - określić zagrożenia osób i mienia, określić typy ochrony, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i osób, - scharakteryzować wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowe cechy broni, - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych scenariuszy zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. Identyfikacja i poziom zagrożeń osób i mienia. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych osób i mienia, poziomy ochrony.
T-W-3Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich. Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń.
T-W-4Niebezpieczne przedmioty i urządzenia. Systemy i urządzenia wykryecze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony: - osób indywidualnych - cywilnych i funkcyjnych, funkcjonariuszy państwowych - grup społecznych cywilnych i urzędowych - obiektów cywilnych - prywatnych - obiektów cywilnych - państwowych - obiektów użyteczności publicznej różnych kategorii
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne, praktyczny pokaz pomocy naukowych (np. replik broni) i zachowań (np. podstawy samoobrony, podstawy przeszukiwań osób, bagażu, pomieszczeń)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-16_K01Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia osób i mienia, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrońenia obiektów i osób, - ocenić i dobrać wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowych cechach broni a aspekcie skuteczności jej użycia - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia, - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych scenariuszy zagrożeń.
Treści programoweT-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń.
T-W-2Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. Identyfikacja i poziom zagrożeń osób i mienia. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych osób i mienia, poziomy ochrony.
T-W-3Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich. Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń.
T-W-4Niebezpieczne przedmioty i urządzenia. Systemy i urządzenia wykryecze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony: - osób indywidualnych - cywilnych i funkcyjnych, funkcjonariuszy państwowych - grup społecznych cywilnych i urzędowych - obiektów cywilnych - prywatnych - obiektów cywilnych - państwowych - obiektów użyteczności publicznej różnych kategorii
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne, praktyczny pokaz pomocy naukowych (np. replik broni) i zachowań (np. podstawy samoobrony, podstawy przeszukiwań osób, bagażu, pomieszczeń)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.