Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wydany temat pracy dyplomowej i ustalona tematyka badań do pracy dyplomowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowania u studenta umiejętności poszukiwania i znajdowania informacji na zadany temat; nabycie umiejętności opracowania i porządkowania zbiorów danych. |
C-2 | Ukształtowania u studenta umiejętności opracowania planu pracy dyplomowej, sporządzenia pisemnego sprawozdania z wykonanych badań. |
C-3 | Ukształtowania u studenta umiejętności przygotowania prezentacji, prowadzenia dyskusji oraz wystąpienia publicznego. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w czasie wykonanie pracy dyplomowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
T-SD-1 | Przedstawienie programu i zasad zaliczenia seminarium dyplomowego. Zapoznanie z zasadami dyplomowania na uczelni, wydziale i kierunku studiów. | 2 |
T-SD-2 | Sposoby zbierania i gromadzenia informacji do pracy dyplomowej; bazy literatury i bazy danych dostępne w ZUT, instytucjach i bibliotekach publicznych. Sposoby przeszukiwania baz danych z pomocą wyszukiwarek, w tym w Internecie. | 4 |
T-SD-3 | Normy i wymagania dotyczące pisania opracowań naukowych; zasady korzystania z opracowań i wyników badań innych autorów. | 2 |
T-SD-4 | Przygotowanie studenta do prowadzenia badań naukowych. Określenie celów naukowych i utylitarnych wyników badań. Sposoby prowadzenia badań naukowych i charakterystyka podstawowych metod badawczych. Badania doświadczalne, pomiary i opracowanie wyników pomiarów i badań. Analiza wyników badań i sposoby formułowania wniosków z badań. | 4 |
T-SD-5 | Ogólne zasady i technika pisania opracowania naukowego na przykładzie pracy dyplomowej; Układ treści pracy dyplomowej; plan pracy, spis treści i kolejność rozdziałów; cel i tezy pracy (naukowej, magisterskiej); cel pracy dyplomowej inżynierskiej; język pracy i sposób formułowania treści rozdziałów. | 2 |
T-SD-6 | Sposób zamieszczania ilustracji w pracy; ilustracje własne oraz ilustracje z innych źródeł; sposób umieszczania odwołań do źródeł wykorzystanych w pracy; przedstawianie wyników badań i danych liczbowych w formie zestawień tabelarycznych i wykresów; zasady umieszczania i cytowania danych liczbowych i treści z innych prac i innych autorów. | 2 |
T-SD-7 | Edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne oraz programy baz danych i sposób ich wykorzystania do edycji tekstu i danych liczbowych w pracy. | 3 |
T-SD-8 | Zasady przygotowania i prezentacji wyników pracy dyplomowej w czasie seminarium. Multimedialne pomoce dla prezentacji pracy dyplomowej i zasady ich stosowania. | 2 |
T-SD-9 | Prezentacje tematów i wybranych zagadnień (rozdziałów) z prowadzonych badań naukowych lub przygotowywanej pracy dyplomowej, opracowanych i referowanych przez studentów. | 8 |
T-SD-10 | Podsumowanie seminarium i zaliczenie. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
A-SD-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-SD-2 | Przygotowanie roboczej wersji planu pracy dyplomowej. | 2 |
A-SD-3 | Poszukiwanie literatury, przegląd baz danych literatury, zbieranie danych do opracowania rozdziałów pracy i referatu z prezentacją jednego z rozdziałów. | 6 |
A-SD-4 | Praktyczne ćwiczenie umiejętności tworzenia bazy danych literatury i sporządzenie bazy literatury do pracy dyplomowej. | 6 |
A-SD-5 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej jednego z rozdziałów pracy dyplomowej w programie PowerPoint. | 4 |
A-SD-6 | Ćwiczenie praktyczne stosowania edytora WORD do tworzenia automatycznie spisów bibliografii, spisów treści, rysunków i tabel. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Seminarium |
M-4 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie bieżących postępów studenta i jego osiągnięć dotyczących stopnia opanowania założonych umiejętności jakie powinien uzyskać po zakończeniu seminarium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyniku zaawansowania pracy dyplomowej oraz poziomu jakości prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-18_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ogólnych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa technicznego. | BTE_1A_W03, BTE_1A_W14, BTE_1A_W23 | — | — | C-1, C-4 | T-SD-4, T-SD-8, T-SD-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-18_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa technicznego; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U02, BTE_1A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-SD-2, T-SD-3, T-SD-5, T-SD-6, T-SD-7, T-SD-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-18_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K04 | — | — | C-1, C-4 | T-SD-1, T-SD-9, T-SD-10 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-18_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu ogólnych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa technicznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-18_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa technicznego; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-18_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2013
- Honczarenko J., Zygmunt M., Poradnik dyplomanta, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa, 2009
- Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
- Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wydawnictwo Lexis Nexis, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy: poradnik podnoszenia kalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Gdańsk, 2004
- PN-ISO 690:2012, Informacja i dokumentacja. Wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji, PKN, Warszawa, 2012