Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alternatywne źródła energii | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość praw fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie zadań projektowych dotyczących stosowania slternatywnych źródeł energii w praktyce. | 14 |
T-P-2 | Omówienie wyników prac projektowych. Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sytuacja energetyczna na świecie. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii. | 1 |
T-W-3 | Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów. | 2 |
T-W-4 | Energia geotermiczna. | 1 |
T-W-5 | Energia wiatru i jej wykorzystanie. | 2 |
T-W-6 | Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie. | 2 |
T-W-7 | Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ogniwa paliwowe. | 2 |
T-W-9 | Paliwa syntetyczne. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | 2. Opracowanie redakcyjne projektów. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-03_W01 Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować alternatywne źródła energii. | BTE_1A_W05, BTE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_D2-03_W02 Student powinien wiedzieć jakie alternatywne źródło energiii można dobrać aby zapewnić pokrycie potrzeb eneregetcznych. | BTE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-03_U01 Student powinien umieć wymienić alternatywne źródła energii i określić ich podstawowe cechy | BTE_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_D2-03_U02 Student potrafi wybrać odpowiednie do potrzeb alternatywne źródło energii. | BTE_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-03_K01 Student jest świadomy szkodliwego działania paliw kopalnych i potrafi formułować opinie dotyczące zalet alternatywych źródeł energii | BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
BTE_1A_D2-03_K02 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy | BTE_1A_K01, BTE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-03_W01 Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować alternatywne źródła energii. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D2-03_W02 Student powinien wiedzieć jakie alternatywne źródło energiii można dobrać aby zapewnić pokrycie potrzeb eneregetcznych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-03_U01 Student powinien umieć wymienić alternatywne źródła energii i określić ich podstawowe cechy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D2-03_U02 Student potrafi wybrać odpowiednie do potrzeb alternatywne źródło energii. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne umiejętnosci adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-03_K01 Student jest świadomy szkodliwego działania paliw kopalnych i potrafi formułować opinie dotyczące zalet alternatywych źródeł energii | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_D2-03_K02 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, PWN, Warszawa, 2021, 2
- Klugmann- Radziewska E., Lewandowski W., Proekololgiczne odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa, 2021, 1
- Surygała J., Wodó jako paliwo, WNT, Warszawa, 2008, 1
- Boczar T., Energetyka wiatrowa, Wydawnictwo Pomiary Automatyka KOntrola, Warszawa, 2007, 1
Literatura dodatkowa
- Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., WNT, Warszawa, 2011, 1
- Chwieduk D., Jaworski M., Eneregtyka odnawialna. Magazynowanie energii, PWN, WArszawa, 2019, 1