Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne źródła energii
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość praw fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie zadań projektowych dotyczących stosowania slternatywnych źródeł energii w praktyce.14
T-P-2Omówienie wyników prac projektowych. Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Sytuacja energetyczna na świecie. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.1
T-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.1
T-W-3Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów.2
T-W-4Energia geotermiczna.1
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie.2
T-W-6Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.2
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.2
T-W-8Wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ogniwa paliwowe.2
T-W-9Paliwa syntetyczne.1
T-W-10Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-22. Opracowanie redakcyjne projektów.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-03_W01
Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować alternatywne źródła energii.
BTE_1A_W05, BTE_1A_W13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
BTE_1A_D2-03_W02
Student powinien wiedzieć jakie alternatywne źródło energiii można dobrać aby zapewnić pokrycie potrzeb eneregetcznych.
BTE_1A_W13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-03_U01
Student powinien umieć wymienić alternatywne źródła energii i określić ich podstawowe cechy
BTE_1A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
BTE_1A_D2-03_U02
Student potrafi wybrać odpowiednie do potrzeb alternatywne źródło energii.
BTE_1A_U03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-03_K01
Student jest świadomy szkodliwego działania paliw kopalnych i potrafi formułować opinie dotyczące zalet alternatywych źródeł energii
BTE_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1
BTE_1A_D2-03_K02
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
BTE_1A_K01, BTE_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-03_W01
Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować alternatywne źródła energii.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D2-03_W02
Student powinien wiedzieć jakie alternatywne źródło energiii można dobrać aby zapewnić pokrycie potrzeb eneregetcznych.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-03_U01
Student powinien umieć wymienić alternatywne źródła energii i określić ich podstawowe cechy
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D2-03_U02
Student potrafi wybrać odpowiednie do potrzeb alternatywne źródło energii.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętnosci adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-03_K01
Student jest świadomy szkodliwego działania paliw kopalnych i potrafi formułować opinie dotyczące zalet alternatywych źródeł energii
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_D2-03_K02
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T., Technologie energetyczne, PWN, Warszawa, 2021, 2
  2. Klugmann- Radziewska E., Lewandowski W., Proekololgiczne odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa, 2021, 1
  3. Surygała J., Wodó jako paliwo, WNT, Warszawa, 2008, 1
  4. Boczar T., Energetyka wiatrowa, Wydawnictwo Pomiary Automatyka KOntrola, Warszawa, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., WNT, Warszawa, 2011, 1
  2. Chwieduk D., Jaworski M., Eneregtyka odnawialna. Magazynowanie energii, PWN, WArszawa, 2019, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie zadań projektowych dotyczących stosowania slternatywnych źródeł energii w praktyce.14
T-P-2Omówienie wyników prac projektowych. Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sytuacja energetyczna na świecie. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.1
T-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.1
T-W-3Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów.2
T-W-4Energia geotermiczna.1
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie.2
T-W-6Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.2
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.2
T-W-8Wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ogniwa paliwowe.2
T-W-9Paliwa syntetyczne.1
T-W-10Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-22. Opracowanie redakcyjne projektów.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-03_W01Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować alternatywne źródła energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W05ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju
BTE_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę związaną z pozyskiwaniem energii z różnych źródeł i zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Cel przedmiotuC-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie.
T-W-6Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.
T-W-8Wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ogniwa paliwowe.
T-W-9Paliwa syntetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-03_W02Student powinien wiedzieć jakie alternatywne źródło energiii można dobrać aby zapewnić pokrycie potrzeb eneregetcznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę związaną z pozyskiwaniem energii z różnych źródeł i zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Cel przedmiotuC-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-6Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.
T-W-8Wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ogniwa paliwowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-03_U01Student powinien umieć wymienić alternatywne źródła energii i określić ich podstawowe cechy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie.
T-W-6Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-03_U02Student potrafi wybrać odpowiednie do potrzeb alternatywne źródło energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
Cel przedmiotuC-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Wykorzystanie energii wód rzek, mórz i oceanów.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-5Energia wiatru i jej wykorzystanie.
T-W-6Energia promieniowania słonecznego i jej wykorzystanie.
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.
T-W-8Wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ogniwa paliwowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętnosci adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-03_K01Student jest świadomy szkodliwego działania paliw kopalnych i potrafi formułować opinie dotyczące zalet alternatywych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Sytuacja energetyczna na świecie. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-03_K02Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przedstwić studentom paletę alternatywnych źródeł energii i możliwości ich wykorzystania w kontekście wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów energii na świecie oraz potrzeby ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Sytuacja energetyczna na świecie. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-2Klasyfikacja i ogólna charakterstyka alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z tresci wykładowych. Sprawdzenie poprawności wykonania zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0