Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w przestrzeni wybuchowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo w przestrzeni wybuchowej
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zagrożeniem wybuchem.
C-2Zapoznanie studentów z metodami identyfikacjji procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem oraz z metodami wyznaczania stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru środków zabezpieczeń przed wybuchem. Umiejętność opracowania podstawowych instrukcji i zasad postępowania w obszarach zagrożonych wybuchem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Identyfikacja czynników wpływających na zagrożenie wybuchem, dobór środków technicznych oraz organizacyjno - prawnych zapobiegających wybuchom lub minimalizujących skutki wybuchu.7
T-P-2Prezentowanie projektów oraz dyskusja.8
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Wybuchy chemiczne i fizyczne. Detonacja.2
T-W-3Granice wybuchowości. Parametry wybuchu.2
T-W-4Potencjał niszczący wybuchu.1
T-W-5Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.2
T-W-6Identyfikacja procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem.1
T-W-7Zapobieganie wybuchom.1
T-W-8Metody oceny poziomu zagrożenia wybuchowego oraz działań i środków technicznych zmniejszających to zagrożenie.2
T-W-9Postępowanie w sytuacji awaryjnej.1
T-W-10Dobór urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.1
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Studiowanie literatury związanej z tematem projektu10
A-P-2Przygotowanie projektu na zadany temat6
A-P-3Przedstawienie projektu oraz udział w pozostałych prezentacjach projektów i dyskusji9
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Projekty wykonywane przez studentów na zadany temat pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu oraz prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe definicje z zakresu przedmiotu, zna czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, zna metody działań i środki techniczne zmniejszające to zagrożenie.
BTE_1A_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2
BTE_1A_D2-04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna kryteria doboru urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.
BTE_1A_W14C-3T-W-9, T-W-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-04_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem.
BTE_1A_U01C-1T-W-6M-1, M-2S-2
BTE_1A_D2-04_U02
Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, portafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U14C-2, C-3T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-04_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie wybuchem, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
BTE_1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe definicje z zakresu przedmiotu, zna czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, zna metody działań i środki techniczne zmniejszające to zagrożenie.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
BTE_1A_D2-04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna kryteria doboru urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-04_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem.
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachsubstancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachsubstancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
BTE_1A_D2-04_U02
Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, portafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować czynników wpływających na zagrożenie wybuchem, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających to zagrożenie, nie potrafi wyznaczyć stref i obszarów zagrożonych wybuchem, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-04_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie wybuchem, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka.
3,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Red. Siemianowski R., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, Naczelna Organizacja Techniczna Oddział Wojewódzki w Szczecinie, Szczecin, 1985
  3. Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebezpiecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990
  4. PN-EN 1127-1:2007, Atmosfery wybuchowe – Zapobieganie wybuchowi i ochrona przed wybuchem., Część 1: Pojęcia podstawowe i metodologia., 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kukuła T., Getka R., Żyłkowski O., Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Identyfikacja czynników wpływających na zagrożenie wybuchem, dobór środków technicznych oraz organizacyjno - prawnych zapobiegających wybuchom lub minimalizujących skutki wybuchu.7
T-P-2Prezentowanie projektów oraz dyskusja.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Wybuchy chemiczne i fizyczne. Detonacja.2
T-W-3Granice wybuchowości. Parametry wybuchu.2
T-W-4Potencjał niszczący wybuchu.1
T-W-5Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.2
T-W-6Identyfikacja procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem.1
T-W-7Zapobieganie wybuchom.1
T-W-8Metody oceny poziomu zagrożenia wybuchowego oraz działań i środków technicznych zmniejszających to zagrożenie.2
T-W-9Postępowanie w sytuacji awaryjnej.1
T-W-10Dobór urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.1
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studiowanie literatury związanej z tematem projektu10
A-P-2Przygotowanie projektu na zadany temat6
A-P-3Przedstawienie projektu oraz udział w pozostałych prezentacjach projektów i dyskusji9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe definicje z zakresu przedmiotu, zna czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, zna metody działań i środki techniczne zmniejszające to zagrożenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz do zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zagrożeniem wybuchem.
Treści programoweT-W-2Wybuchy chemiczne i fizyczne. Detonacja.
T-W-3Granice wybuchowości. Parametry wybuchu.
T-W-4Potencjał niszczący wybuchu.
T-W-5Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-W-6Identyfikacja procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-W-7Zapobieganie wybuchom.
T-W-8Metody oceny poziomu zagrożenia wybuchowego oraz działań i środków technicznych zmniejszających to zagrożenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu oraz prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-04_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna kryteria doboru urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru środków zabezpieczeń przed wybuchem. Umiejętność opracowania podstawowych instrukcji i zasad postępowania w obszarach zagrożonych wybuchem.
Treści programoweT-W-9Postępowanie w sytuacji awaryjnej.
T-W-10Dobór urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu oraz prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-04_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zagrożeniem wybuchem.
Treści programoweT-W-6Identyfikacja procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Projekty wykonywane przez studentów na zadany temat pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu oraz prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachsubstancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościachsubstancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach substancji, procesów powodujących zagrożenie wybuchem, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-04_U02Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, portafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami identyfikacjji procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem oraz z metodami wyznaczania stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru środków zabezpieczeń przed wybuchem. Umiejętność opracowania podstawowych instrukcji i zasad postępowania w obszarach zagrożonych wybuchem.
Treści programoweT-W-8Metody oceny poziomu zagrożenia wybuchowego oraz działań i środków technicznych zmniejszających to zagrożenie.
Metody nauczaniaM-2Projekty wykonywane przez studentów na zadany temat pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu oraz prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować czynników wpływających na zagrożenie wybuchem, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających to zagrożenie, nie potrafi wyznaczyć stref i obszarów zagrożonych wybuchem, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenie wybuchem, potrafi wyznaczyć strefy i obszary zagrożone wybuchem, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające to zagrożenie, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-04_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie wybuchem, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zagrożeniem wybuchem.
C-2Zapoznanie studentów z metodami identyfikacjji procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem oraz z metodami wyznaczania stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru środków zabezpieczeń przed wybuchem. Umiejętność opracowania podstawowych instrukcji i zasad postępowania w obszarach zagrożonych wybuchem.
Treści programoweT-W-5Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-W-6Identyfikacja procesów zagrożonych wybuchem i obszarów zagrożonych wybuchem.
T-W-10Dobór urządzeń przystosowanych do pracy w atmosferze wybuchowej.
T-P-1Identyfikacja czynników wpływających na zagrożenie wybuchem, dobór środków technicznych oraz organizacyjno - prawnych zapobiegających wybuchom lub minimalizujących skutki wybuchu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Projekty wykonywane przez studentów na zadany temat pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu oraz prezentacji przygotowanych samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka.
3,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.