Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo publicznego transportu zbiorowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo publicznego transportu zbiorowego
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu organizacji systemów bezpieczeństwa i inżynierii bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń jakie mogą wystąpić w publicznym transporcie zbiorowym
C-2Zapoznanie studentów z zasadami organizacji bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami organizowania ruchu komunikacyjnego dla bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego
C-4Zapoznanie studentów z zastosowaniem inteligentnych systemów transportowych dla funkcjonowania bezpiecznego transportu zbiorowego
C-5Ukształtowanie umiejętności dokonania oceny zagrożeń oraz doboru odpowiednich sposobów dla funkcjonowania bezpiecznego transportu zbiorowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajęcia organizacyjne1
T-P-2Projekt - planowanie bezpiecznego układu komunikacyjnego6
T-P-3Projekt nfrastruktury z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych6
T-P-4Prezentacja projektów2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i zakres działania publicznego transportu zbiorowego1
T-W-22 Organizacja i zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym4
T-W-3Infrastruktura i inżynieria ruchu publicznego transportu zbiorowego: trasy i przystanki, zajezdnie, pętle i węzły komunikacyjne3
T-W-4Środki przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym2
T-W-5Jakość usług przewozowych2
T-W-6Kontrola funkcjonowania transportu zbiorowego2
T-W-7Obszary działań integracyjnych w kształtowaniu bezpieczeństwa transportu publicznego: zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring i działania na rzecz rozwoju infrastruktury, zwłąszcza na węzłach przesiadkowych4
T-W-8Wpływ zarządzania publicznym transportem zbiorowym na bezpieczeństwo2
T-W-9Bezpieczeństwo komunikacyjne: zagrożenia związane z ruchem pojazdów2
T-W-10Bezpieczeństwo w polityce transportowej2
T-W-11Bezpieczeństwo osobiste: zagrożenie kryminalne, epidemiologiczne, zagrożenie terroryzmem2
T-W-12Zarzadzanie bezpieczeństwem na poziomie regionalnym, działania w zakresie monitoringu i infrastruktury4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i praca własna3
A-P-3Przygotowanie projektu5
A-P-4Przygotowanie prezentacji2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Wykład informacyjny
M-3Objaśnienie
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocenie podlega opracowanie projektów i ich zreferowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-10_W01
Syudent ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie publicznym
BTE_1A_W17C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-10_U06
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikę prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla bezpieczeństwa transportu publicznego.
BTE_1A_U13C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-12M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-10_K03
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialnośc.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K03, BTE_1A_K06C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-10_W01
Syudent ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie publicznym
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-10_U06
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikę prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla bezpieczeństwa transportu publicznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym zakresie przez efekt kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wzakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresi efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-10_K03
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialnośc.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student Wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
4,0Student wykazuje pełne oczekiwane kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
4,5Student wykazuje pełne oczekiwania kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje pewne elementy przedsiębiorczości.
5,0Student wykazuje pełne oczekiwania kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje pewne elementy przedsiębiorczości i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Krystek R., Zintegrowane systemy bezpieczeństwa transportuDiagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, Komunikacji i Łączności, Politechnika Gdańska, Gdańśk, 2006
  2. Wyszomirski O., Transport miejski Ekonomika i organizacja, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zamkowska S., Bezpieczeństwo podróży publicznym transportem pasażerskim, Transport Miejski i Regionalny, 2005, 10, Czasopismo

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia organizacyjne1
T-P-2Projekt - planowanie bezpiecznego układu komunikacyjnego6
T-P-3Projekt nfrastruktury z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych6
T-P-4Prezentacja projektów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i zakres działania publicznego transportu zbiorowego1
T-W-22 Organizacja i zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym4
T-W-3Infrastruktura i inżynieria ruchu publicznego transportu zbiorowego: trasy i przystanki, zajezdnie, pętle i węzły komunikacyjne3
T-W-4Środki przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym2
T-W-5Jakość usług przewozowych2
T-W-6Kontrola funkcjonowania transportu zbiorowego2
T-W-7Obszary działań integracyjnych w kształtowaniu bezpieczeństwa transportu publicznego: zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring i działania na rzecz rozwoju infrastruktury, zwłąszcza na węzłach przesiadkowych4
T-W-8Wpływ zarządzania publicznym transportem zbiorowym na bezpieczeństwo2
T-W-9Bezpieczeństwo komunikacyjne: zagrożenia związane z ruchem pojazdów2
T-W-10Bezpieczeństwo w polityce transportowej2
T-W-11Bezpieczeństwo osobiste: zagrożenie kryminalne, epidemiologiczne, zagrożenie terroryzmem2
T-W-12Zarzadzanie bezpieczeństwem na poziomie regionalnym, działania w zakresie monitoringu i infrastruktury4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i praca własna3
A-P-3Przygotowanie projektu5
A-P-4Przygotowanie prezentacji2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-10_W01Syudent ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie publicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami organizacji bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami organizowania ruchu komunikacyjnego dla bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego
C-4Zapoznanie studentów z zastosowaniem inteligentnych systemów transportowych dla funkcjonowania bezpiecznego transportu zbiorowego
Treści programoweT-W-1Pojęcie i zakres działania publicznego transportu zbiorowego
T-W-22 Organizacja i zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym
T-W-3Infrastruktura i inżynieria ruchu publicznego transportu zbiorowego: trasy i przystanki, zajezdnie, pętle i węzły komunikacyjne
T-W-4Środki przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym
T-W-5Jakość usług przewozowych
T-W-6Kontrola funkcjonowania transportu zbiorowego
T-W-7Obszary działań integracyjnych w kształtowaniu bezpieczeństwa transportu publicznego: zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring i działania na rzecz rozwoju infrastruktury, zwłąszcza na węzłach przesiadkowych
T-W-8Wpływ zarządzania publicznym transportem zbiorowym na bezpieczeństwo
T-W-9Bezpieczeństwo komunikacyjne: zagrożenia związane z ruchem pojazdów
T-W-10Bezpieczeństwo w polityce transportowej
T-W-11Bezpieczeństwo osobiste: zagrożenie kryminalne, epidemiologiczne, zagrożenie terroryzmem
T-W-12Zarzadzanie bezpieczeństwem na poziomie regionalnym, działania w zakresie monitoringu i infrastruktury
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Wykład informacyjny
M-3Objaśnienie
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocenie podlega opracowanie projektów i ich zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-10_U06Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikę prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla bezpieczeństwa transportu publicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń jakie mogą wystąpić w publicznym transporcie zbiorowym
C-2Zapoznanie studentów z zasadami organizacji bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego
Treści programoweT-W-22 Organizacja i zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym
T-W-5Jakość usług przewozowych
T-W-7Obszary działań integracyjnych w kształtowaniu bezpieczeństwa transportu publicznego: zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring i działania na rzecz rozwoju infrastruktury, zwłąszcza na węzłach przesiadkowych
T-W-12Zarzadzanie bezpieczeństwem na poziomie regionalnym, działania w zakresie monitoringu i infrastruktury
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocenie podlega opracowanie projektów i ich zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym zakresie przez efekt kształcenia.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wzakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresi efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-10_K03Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialnośc.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze sposobami organizowania ruchu komunikacyjnego dla bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego
Treści programoweT-W-1Pojęcie i zakres działania publicznego transportu zbiorowego
T-W-22 Organizacja i zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym
T-W-5Jakość usług przewozowych
T-W-10Bezpieczeństwo w polityce transportowej
T-W-11Bezpieczeństwo osobiste: zagrożenie kryminalne, epidemiologiczne, zagrożenie terroryzmem
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Objaśnienie
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocenie podlega opracowanie projektów i ich zreferowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student Wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
4,0Student wykazuje pełne oczekiwane kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia.
4,5Student wykazuje pełne oczekiwania kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje pewne elementy przedsiębiorczości.
5,0Student wykazuje pełne oczekiwania kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje pewne elementy przedsiębiorczości i ma świadomość swojej roli.