Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Obwody bezpieczeństwa w układach automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obwody bezpieczeństwa w układach automatyki | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z programowania sterowników PLC |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki. |
C-2 | Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń |
C-3 | Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Instruktaż BHP. Omówienie warunków zaliczenia formy zajęć. Przedstawienie problematyki zadań projektowych. Podział na podgrupy projektowe. | 2 |
T-P-2 | Analiza wybranego procesu i identyfikacja podstawowych zagrożeń. | 6 |
T-P-3 | Analiza istniejących metod zabezpieczeń przed zagrożeniami. Wybór zabezpieczeń dla zidentyfikowanych zagrożeń. | 8 |
T-P-4 | Implementacja wybranych metod zabezpieczeń w sterowniku PLC | 12 |
T-P-5 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dyrektywy maszynowe. Wymogi bezpieczeństawa ludzi i maszym. | 4 |
T-W-2 | Obwody bezpieczeństwa w warstwie fizycznej układów automatyki. | 4 |
T-W-3 | Obwody bezpieczeństewa w warstwie logicznej w układach automatyki. | 3 |
T-W-4 | Identyfikacja zagrożeń i tworzenie obwodów bezpieczeństwa na przykładzie wybranych procesów technologicznych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udziiał w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studiowanie literatury i źródeł ielektronicznych | 10 |
A-P-3 | Opracowanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotwanie się do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podawcza |
M-2 | Metoda aktywizująca |
M-3 | Metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-13_W01 Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki. | BTE_1A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-13_U01 Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń | BTE_1A_U07, BTE_1A_U13 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-13_K01 Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki | BTE_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-13_W01 Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki. | 2,0 | |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę z zakresu obwodów bezpieczeństwa w układach automatyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-13_U01 Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń | 2,0 | |
3,0 | Student umie ocenić stopień zagrożenia danego parametru na procers oraz dobrać metodę zabrzezpieczenia wu kładzie automatyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-13_K01 Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Markowski A. S., Bezpieczeństwo procesów przemysłowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2017
- Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Wydanie drugie