Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu funcjonowania gospodarki i podstaw prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe wskaźniki ekonomiczne.2
T-A-2Metody analizy przedsiebiorstwa3
T-A-3Techniki gromadzenia i prowadzenia badań rynkowych.4
T-A-4Sposoby promocji przedsiębiorstwa.2
T-A-5Biznes plan.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek, struktury, gospodarka rynkowa.2
T-W-3Podstawowe zmienne makro i mikroekonomiczne.2
T-W-4Polityka gospodarcza państwa.2
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.2
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.2
T-W-7Style zarządzania.2
T-W-8Komunikacja niewerbalna.2
T-W-9Zarządzanie jakością.2
T-W-10Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwie.2
T-W-11Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
T-W-12Podstawy biznes planu.2
T-W-13Normy prawne-publikacja aktów prawnych.2
T-W-14Żródła i gałęzie prawa w Polsce.3
T-W-15Zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła z ćwiczeń przedmiotowych (ocena prac etapowych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A01_W01
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
BTE_1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A01_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
BTE_1A_U10C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A01_K01
Zdobycie kompetencji dotyczacych pozatechnicznych aspektow związanych z zawodem inzyniera.
BTE_1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A01_W01
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
2,0
3,0Student definiuje pojęcia ekonomiczne i posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A01_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejetności wynikajace z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A01_K01
Zdobycie kompetencji dotyczacych pozatechnicznych aspektow związanych z zawodem inzyniera.
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
  2. Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009
  3. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
  4. Błaszczyk W., Metody organizacji i zarządzania, Wanda Błaszczyk, Warszawa, 2021, 1
  5. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
  6. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
  7. Filipowicz A., Podstawy prawa dla ekonomistów. Podręcznik dla studentów ekonomii, zarządzania i administracji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2012, 2
  8. Muras Z., Podstawy prawa, C.H. Beck, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Nojszewska E., Postawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 2004
  2. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  3. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2005
  4. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, WArszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe wskaźniki ekonomiczne.2
T-A-2Metody analizy przedsiebiorstwa3
T-A-3Techniki gromadzenia i prowadzenia badań rynkowych.4
T-A-4Sposoby promocji przedsiębiorstwa.2
T-A-5Biznes plan.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek, struktury, gospodarka rynkowa.2
T-W-3Podstawowe zmienne makro i mikroekonomiczne.2
T-W-4Polityka gospodarcza państwa.2
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.2
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.2
T-W-7Style zarządzania.2
T-W-8Komunikacja niewerbalna.2
T-W-9Zarządzanie jakością.2
T-W-10Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwie.2
T-W-11Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
T-W-12Podstawy biznes planu.2
T-W-13Normy prawne-publikacja aktów prawnych.2
T-W-14Żródła i gałęzie prawa w Polsce.3
T-W-15Zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A01_W01Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.
T-W-12Podstawy biznes planu.
T-W-2Rynek, struktury, gospodarka rynkowa.
T-W-3Podstawowe zmienne makro i mikroekonomiczne.
T-W-4Polityka gospodarcza państwa.
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.
T-W-7Style zarządzania.
T-W-8Komunikacja niewerbalna.
T-W-9Zarządzanie jakością.
T-W-10Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwie.
T-W-11Formy organizacyjne przedsiębiorstw.
T-W-13Normy prawne-publikacja aktów prawnych.
T-W-14Żródła i gałęzie prawa w Polsce.
T-A-2Metody analizy przedsiebiorstwa
T-A-1Podstawowe wskaźniki ekonomiczne.
T-A-3Techniki gromadzenia i prowadzenia badań rynkowych.
T-A-4Sposoby promocji przedsiębiorstwa.
T-A-5Biznes plan.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła z ćwiczeń przedmiotowych (ocena prac etapowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcia ekonomiczne i posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A01_U01Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U10potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w tym statystycznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.
Treści programoweT-A-2Metody analizy przedsiebiorstwa
T-A-1Podstawowe wskaźniki ekonomiczne.
T-A-3Techniki gromadzenia i prowadzenia badań rynkowych.
T-A-4Sposoby promocji przedsiębiorstwa.
T-A-5Biznes plan.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła z ćwiczeń przedmiotowych (ocena prac etapowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejetności wynikajace z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A01_K01Zdobycie kompetencji dotyczacych pozatechnicznych aspektow związanych z zawodem inzyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.
T-W-12Podstawy biznes planu.
T-W-2Rynek, struktury, gospodarka rynkowa.
T-W-3Podstawowe zmienne makro i mikroekonomiczne.
T-W-4Polityka gospodarcza państwa.
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.
T-W-7Style zarządzania.
T-W-8Komunikacja niewerbalna.
T-W-9Zarządzanie jakością.
T-W-10Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwie.
T-W-11Formy organizacyjne przedsiębiorstw.
T-W-13Normy prawne-publikacja aktów prawnych.
T-W-14Żródła i gałęzie prawa w Polsce.
T-A-2Metody analizy przedsiebiorstwa
T-A-1Podstawowe wskaźniki ekonomiczne.
T-A-3Techniki gromadzenia i prowadzenia badań rynkowych.
T-A-4Sposoby promocji przedsiębiorstwa.
T-A-5Biznes plan.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła z ćwiczeń przedmiotowych (ocena prac etapowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0