Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Zagrożenia w transporcie morskim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia w transporcie morskim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna środki transportu morskiego. |
W-2 | Student posiada wiedzę opisująca różne rodzje zagrożeń. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma wiedzę, umiejętości i kompetencje, które pozwalają na identyfikację, opis i ograniczenie skutków oraz wystąpienia zagrożeń w transporcie morskim. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-A-2 | Analiza statystyk zagrożen w transporcie morskim. | 2 |
T-A-3 | Budowanie scenariuszy zagrożeń w transporcie morskim. | 4 |
T-A-4 | Dobór metod w celu ograniczenia zagrożeń w transporcie morskim. | 4 |
T-A-5 | Powtórzenie materiału. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie. | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Pojęcia i definicje. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja zagrożeń w transporcie. | 2 |
T-W-3 | Statystyki zdarzeń w transporcie morskim. | 2 |
T-W-4 | Scenariusze zdarzeń w transporcie. | 4 |
T-W-5 | Zagrożenie pożarem i wybuchem. | 3 |
T-W-6 | Zagrożenie przestępczością zorganizowaną. | 2 |
T-W-7 | Wypadki techniczne i nawigacyjne, awarie, katastrofy. | 3 |
T-W-8 | Zagrożenia skażenia środowiska. | 3 |
T-W-9 | Czynnik ludziki a zagrożenia w transporcie. | 2 |
T-W-10 | Metody ogarniczenia zagrożeń w transporcie. | 4 |
T-W-11 | Powtórzenie materiału | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie. | 1 |
29 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajeć | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 29 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładu oraz zagadnień przekazanych podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C14-1_W01 W wyniku prowdzonych zajęć student zna zagrożenia występujące w transporcie morkim. Ma wiedze dotyczącą ich przewidywania, identyfikacji oraz opisu, a także ich ograniczenia. | BTE_1A_W03, BTE_1A_W05, BTE_1A_W08, BTE_1A_W10, BTE_1A_W11, BTE_1A_W12, BTE_1A_W14, BTE_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C14-1_U01 Student posiada umiejętność przewidwania wystąpienia zagrożeń dotyczących obieków transportu morskiego. Umie ocenić zagrożenia, opisać je oraz zaproponować działania w celu ich ograniczenia. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U06, BTE_1A_U07, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C14-1_K01 Student posiada kompetencje do wykorzystania różnych narzędzi w przewidywaniu, ocenie i opisie różnych zagrożeń w transporcie morskim oraz w celu ich ograniczenia. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K02, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C14-1_W01 W wyniku prowdzonych zajęć student zna zagrożenia występujące w transporcie morkim. Ma wiedze dotyczącą ich przewidywania, identyfikacji oraz opisu, a także ich ograniczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C14-1_U01 Student posiada umiejętność przewidwania wystąpienia zagrożeń dotyczących obieków transportu morskiego. Umie ocenić zagrożenia, opisać je oraz zaproponować działania w celu ich ograniczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru zagrożeń w transporcie morskim. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C14-1_K01 Student posiada kompetencje do wykorzystania różnych narzędzi w przewidywaniu, ocenie i opisie różnych zagrożeń w transporcie morskim oraz w celu ich ograniczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miler R., Bezpieczeństwo transportu morskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Międzynarodowa Organizacja Morska, iędzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu - COLREG, Polski Rejstr Statków, Gdańsk, 2014
- Olender D., Przeciwdziałanie i zwalczanie piractwa morskiego, Difin, 2017
- Girtler J., Kuszmider S., Plewiński L., Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, 2003
Literatura dodatkowa
- Kołdys K., Bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie morskim – IMDG Code (Kodeks IMDG), ODDK, 2009
- Girtler J, Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2003
- Anderson P., Dokumentacja poawaryjna na morskich statkach handlowych, Trademar, 2004
- Igor Jagniszczak, Eugeniusz Łusznikow, Bezpieczeństwo nawigacji, Szczecin, 2010, 978-83-60584-21-7
- Karolina Kołdys, Bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie morskim. IMDG Code (Kodeks IMDG), oddk, Gdańsk, 2019, 978-83-7804-674-5