Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość cech obiektów technicznych oraz podstawowych zagrożeń. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych oraz dobrać metody zabezpieczeń techniczne i organizacyjne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza statystyk i raportów. | 2 |
T-A-2 | Określanie poziomu bezpieczeństwa dla różnych obiektów oceanotechnicznych. | 5 |
T-A-3 | Dobór metod poprawy bezpieczeństwa różnych obiektów oceanotechnicznych. | 5 |
T-A-4 | Powtórzenie materiału. | 1 |
T-A-5 | Zaliczenie. | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Bezpieczeństwo- definicje. | 1 |
T-W-3 | Uregulowania prawne. | 3 |
T-W-4 | Czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-5 | Techniczne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-6 | Organizacyjne metody zapewnienia bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-7 | Ograniczenie wpływu czynika ludzkiego na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-8 | Działania międzynarodowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-9 | Statystyki bezpieczeństwa obiektów oceanotechnciznych. | 2 |
T-W-10 | Powtórzenie materiału. | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 2 |
29 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 14 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęc. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 29 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody umożliwiające wykonanie określonych zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające efekty wiedzy i umiejętności uzyskane na koniec studiowanego przedmiotu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta z zakresu tematyki zadań wykonywanych podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C14-2_W01 W wyniku uczestnictwa w zajęciach student ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | BTE_1A_W10, BTE_1A_W11, BTE_1A_W14, BTE_1A_W16, BTE_1A_W20, BTE_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C14-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić i zweryfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U03, BTE_1A_U06, BTE_1A_U12, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C14-2_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu różnych czynników na poziom bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C14-2_W01 W wyniku uczestnictwa w zajęciach student ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C14-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić i zweryfikować czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obieków oceanotechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C14-2_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość wpływu różnych czynników na poziom bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2021
- Międzynardowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwecja o bezpieczeństwie życia na morzu, SOLAS 1974, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu - COLREG (jednolity tekst załącznika do Konwencji COLREG - 1972 wraz z poprawkami z 1981, 1987, 1989, 1993, 2001, 2007 i 2013, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2014
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, zawiera wszystkie poprawki obowiązujące na dzień 1 września 2015 r., Polski Rejestr Statków, 2015
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o liniach ładunkowych, 1966 poprawiona zgodnie z protokołem 1988 - tekst jednolity, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2017
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004 (Konwencja BWM), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2006
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2015
- Leszek Plewiński, ypadki na morzu. Zderzenia statków, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2000
- Walczak A., Piractwo i terroryzm morski, Akademia Morska Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Międzynarodowa Organizacja Morska, Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (Kodeks LSA), Tekst jednolity, 2016 - International Life-Saving Appliance Code (LSA Code), Consolidated edition, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2016
- Tomasz Neubauer, Wypadki morskie i ich wpływ na bezpieczeństwo pływania, Wydawcictwo Adam Marszałek, 2019, 978-83-8180-026-6