Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka zawodowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena ryzyka zawodowego | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat bezpieczeństwa i higieny pracy oraz skutków zagrożeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami oceny ryzyka zawodowego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru metody oceny ryzyka zawodowego do stanowiska pracy oraz umiejętności przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja zagrożeń na wybranych stanowiskach pracy | 1 |
T-A-2 | Ocena ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy metodą wstępnej analiza zagrożeń PHA | 4 |
T-A-3 | Szacowanie ryzyka przy pomocy wskaźnika ryzyka (Risc Score) | 1 |
T-A-4 | Analiza ryzyka przy pomocy analizy bezpieczeństwa pracy (metoda JSA) | 1 |
T-A-5 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-6 | Oceny ryzyka zawodowego dla wybranych stanowisk pracy wg Polskiej Normy PN-N 18002 | 5 |
T-A-7 | Doskonalenie oceny (listy kontrolne) | 1 |
T-A-8 | Kolokwium 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Zagrożenie zawodowe - podstawowe definicje; regulacje prawne w zakresie oceny zagrożenia zawodowego. | 1 |
T-W-3 | Identyfikacja zagrożeń na stanowiskach pracy. | 1 |
T-W-4 | Organizowanie oceny ryzyka zawodowego. | 1 |
T-W-5 | Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego. | 4 |
T-W-6 | Następstwa oceny ryzyka zawodowego. | 2 |
T-W-7 | Dobre praktyki. | 2 |
T-W-8 | Doskonalenie oceny (listy kontrolne) | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach i zaliczenie. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 20 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-02_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat oceny ryzyka zawodowego i wykorzystywanych do oceny metod | BTE_1A_W07, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-02_U01 Student potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego przy zastosowaniu właściwej dla danego stanowiska pracy metody | BTE_1A_U13, BTE_1A_U14 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-02_K01 Student ma świadomość znaczenia oceny ryzyka zawodowego dla bezpieczeństwa pracownika. | BTE_1A_K01 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-02_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat oceny ryzyka zawodowego i wykorzystywanych do oceny metod | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-02_U01 Student potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego przy zastosowaniu właściwej dla danego stanowiska pracy metody | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-02_K01 Student ma świadomość znaczenia oceny ryzyka zawodowego dla bezpieczeństwa pracownika. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Zieliński L., Praktyczne aspekty oceny ryzyka zawodowego, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2021
- Romanowska-Słomka I., Słomka A., Ocena ryzyka zawodowego, Tarbonus, Kraków, 2018
- Romanowska-Słomka I., Słomka A., Zarządzanie ryzykiem zawodowym, Tarbonus, Kraków, 2008
- PN-N-18002, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy -- Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego
Literatura dodatkowa
- Kucharska A., Stres w pracy. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego w aspekcie czynników stresogennych, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2021
- Bukała W., Cieszkowski T., Zagrożenia w środowisku pracy i ocena ryzyka zawodowego. Kwalifikacja Z.13.3. Ocenianie ryzyka zawodowego. Podręcznik do nauki zawodu technik BHP, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2015
- Ocena ryzyka zawodowego - wykorzystanie systemu STER - praca zbiorowa, CIOP, Warszawa, 2008