Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Środki ochrony indywidualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki ochrony indywidualnej | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych praw fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Potrafi dobrać, zastosować, ocenić skuteczność stosowania indywidualnych środków ochrony zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami organizacji kontrolujacych (np. PIP) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty doboru indywidualnych środków ochrony zawierające identyfikację zagrożeń, adekwatną ochronę, odpowiednią jakość IŚO, wskazania dotyczące stosowania IŚO. | 12 |
T-P-2 | Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. Wymagania stawiane IŚO-znak CE. | 2 |
T-W-2 | Ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO). Dostosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia. IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego. Ochrona przed temperaturą, drganiami, hałasem. | 6 |
T-W-3 | Zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika. Zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. | 2 |
T-W-4 | Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO. Szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | 2 |
T-W-5 | Powtórzenie materiału | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-P-2 | Prezentacja i zaliczenie projektów | 3 |
A-P-3 | nauka własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 13 |
A-W-2 | Nauka własna | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, opracowanie projektów aplikacyjnych, dyskusja na temat projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne na podstawie obrony projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-07_W01 Student ma wiedzę na temat definicji i ogólnego prawa dotyczące tematu. Zna wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Ma wiedzę na temat IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ochrony przed temperaturą, drganiami, hałasem. Zna zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Zna prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | BTE_1A_W02, BTE_1A_W05, BTE_1A_W09, BTE_1A_W14, BTE_1A_W18, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-07_U01 Student umie zinterpretować definicje, ogólne prawa dotyczące tematu, wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Umie chronić oczy, skórę, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ nerwowy, ograniczać działanie temperatury, drgań, hałasu. Umie dobrać IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Umie zinterpretować prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | BTE_1A_U01, BTE_1A_U09, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-07_K01 Student rozumie definicje, potrafi stosować prawa dotyczące tematu, zweryfikować wymagania stawiane IŚO określone w certyfikatach znaku CE. Potrafi zastosować indywidualne środki ochrony (IŚO) adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać najskuteczniejszą metodę ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ograniczania działania temperatury, drgań, hałasu adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać optymalne IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Stosuje prawa pracownika i potrafi wyegzekwować obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, potrafi stosować szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy w różnych rozwiązaniach aplikacyjnych, ocenić działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | BTE_1A_K03, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-07_W01 Student ma wiedzę na temat definicji i ogólnego prawa dotyczące tematu. Zna wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Ma wiedzę na temat IŚO do ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ochrony przed temperaturą, drganiami, hałasem. Zna zasady doboru IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasady stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Zna prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, organizacje kontrolujące stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-07_U01 Student umie zinterpretować definicje, ogólne prawa dotyczące tematu, wymagania stawiane IŚO-znak CE, ogólne zasady stosowania indywidualnych środków ochrony (IŚO), zasady dostosowania IŚO adekwatnie do zagrożenia. Umie chronić oczy, skórę, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ nerwowy, ograniczać działanie temperatury, drgań, hałasu. Umie dobrać IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Umie zinterpretować prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy, działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru indywidualnych środków ochrony |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru indywidualnych środków ochrony | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru indywidualnych środków ochrony. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-07_K01 Student rozumie definicje, potrafi stosować prawa dotyczące tematu, zweryfikować wymagania stawiane IŚO określone w certyfikatach znaku CE. Potrafi zastosować indywidualne środki ochrony (IŚO) adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać najskuteczniejszą metodę ochrony oczu, skóry, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, ograniczania działania temperatury, drgań, hałasu adekwatnie do zagrożenia. Potrafi wybrać optymalne IŚO wg zasad ergonomii, warunków na stanowisku pracy, dopasowania do użytkownika, zasad stosowania pojedynczego IŚO i wielu IŚO równocvześnie. Stosuje prawa pracownika i potrafi wyegzekwować obowiązki pracodawcy w aspekcie IŚO, potrafi stosować szczegółowe zapisy prawne dotyczące IŚO np. Kodeks Pracy w różnych rozwiązaniach aplikacyjnych, ocenić działanie organizacji kontrolujących stosowanie IŚO adekwatnie do zagrożenia takich jak np. Państwowa Inspekcja pracy (PIP). | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Sejm RP, Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003, Nr 169, poz. 1650, ze zm.), Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2003
- Halina Wojciechowska-Piskorska, Środki ochrony indywidualnej – instrukcja stosowania, kontroli i konserwacji (PDF), ODDK - Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2012