Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z BHP i organizacji pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien posiadać wiedzę z zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w stopniu pozwalajacym na stworzenie koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Powinien posiadać wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, obowiazkach auditora i jego roli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekty w zakresie planowania szkoleń w zakresie BHP, systemów zarządzania, tworzenia koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.12
T-P-2Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie.3
15
wykłady
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP. Definicje, prawo BHP, normy i procedury BHP.2
T-W-2Cel szkoleń BHP. Metodyka szkoleń BHP. Potwierdzenie kompetencji. Definicje prawne i opisowe zarządzania. Definicje, prawo, normy zarządzania. Cel szkoleń z zarządzania. Metodyka szkoleń z zarządzania.4
T-W-3Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Audity wewnętrzne i zewnętrzne. Auditor i jego rola.6
T-W-4Powtórzenie materiału.1
T-W-5Zaliczenie pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Nauka własna10
A-P-3Prezentacja i zaliczenie projektów3
25
wykłady
A-W-1Wykłady, powtórzenie materiału13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3Zaliczenie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, tworzenie projektów aplikacyjnych, prezentacje multimodalne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-08_W01
Student posiada wiedzę na temat definicji prawnych i opisowych BHP, definicji terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, celu szkoleń BHP, metodyki szkoleń BHP i potwierdzenia kompetencji. Student posiada wiedzę na temat definicje prawnych i opisowych zarządzania, definicji, prawa, norm zarządzania, celu szkoleń z zarządzania, metodyki szkoleń z zarządzania. Student ma wiedzę o zarządzaniu Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz zna zasady tworzenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Ma wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, roli i zadań auditora.
BTE_1A_W05, BTE_1A_W17, BTE_1A_W18, BTE_1A_W22, BTE_1A_W25C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-08_U01
Student zna definicje prawne i opisowe BHP, definicje terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, zna cele szkoleń BHP, zna metodykę szkoleń BHPi. Student potrafi interpretować definicje prawne zarządzania, definicje, prawo, normy zarządzania. Potrafi określić cel aplikacyjnego szkolenia z zarządzania, zna metodykę szkoleń z zarządzania. Student umie stworzyć na poziomie koncepcyjnym System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Rozumie rolę i odpowiedzialność auditora i umie stworzyć wstępny plan auditu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i BHP
BTE_1A_U06, BTE_1A_U07, BTE_1A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-08_K01
Student potrafi stworzyć konepcyjny projekt Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Zna podstawowe zadania auditora i potrafi stworzyć podstawowy plan auditu.
BTE_1A_K03, BTE_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-08_W01
Student posiada wiedzę na temat definicji prawnych i opisowych BHP, definicji terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, celu szkoleń BHP, metodyki szkoleń BHP i potwierdzenia kompetencji. Student posiada wiedzę na temat definicje prawnych i opisowych zarządzania, definicji, prawa, norm zarządzania, celu szkoleń z zarządzania, metodyki szkoleń z zarządzania. Student ma wiedzę o zarządzaniu Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz zna zasady tworzenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Ma wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, roli i zadań auditora.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-08_U01
Student zna definicje prawne i opisowe BHP, definicje terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, zna cele szkoleń BHP, zna metodykę szkoleń BHPi. Student potrafi interpretować definicje prawne zarządzania, definicje, prawo, normy zarządzania. Potrafi określić cel aplikacyjnego szkolenia z zarządzania, zna metodykę szkoleń z zarządzania. Student umie stworzyć na poziomie koncepcyjnym System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Rozumie rolę i odpowiedzialność auditora i umie stworzyć wstępny plan auditu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i BHP
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-08_K01
Student potrafi stworzyć konepcyjny projekt Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Zna podstawowe zadania auditora i potrafi stworzyć podstawowy plan auditu.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A, PN-N-18001 oraz OHSAS 18001, Warszawa, 2018
  2. Zofia Pawłowska, Małgorzata Pęciłło, Doskonalenie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy z uwzględnieniem wymagań i wytycznych normy międzynarodowej ISO 45001, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekty w zakresie planowania szkoleń w zakresie BHP, systemów zarządzania, tworzenia koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.12
T-P-2Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP. Definicje, prawo BHP, normy i procedury BHP.2
T-W-2Cel szkoleń BHP. Metodyka szkoleń BHP. Potwierdzenie kompetencji. Definicje prawne i opisowe zarządzania. Definicje, prawo, normy zarządzania. Cel szkoleń z zarządzania. Metodyka szkoleń z zarządzania.4
T-W-3Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Audity wewnętrzne i zewnętrzne. Auditor i jego rola.6
T-W-4Powtórzenie materiału.1
T-W-5Zaliczenie pisemne2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Nauka własna10
A-P-3Prezentacja i zaliczenie projektów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady, powtórzenie materiału13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3Zaliczenie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-08_W01Student posiada wiedzę na temat definicji prawnych i opisowych BHP, definicji terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, celu szkoleń BHP, metodyki szkoleń BHP i potwierdzenia kompetencji. Student posiada wiedzę na temat definicje prawnych i opisowych zarządzania, definicji, prawa, norm zarządzania, celu szkoleń z zarządzania, metodyki szkoleń z zarządzania. Student ma wiedzę o zarządzaniu Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz zna zasady tworzenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Ma wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, roli i zadań auditora.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W05ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W18ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
BTE_1A_W22ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę z zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w stopniu pozwalajacym na stworzenie koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Powinien posiadać wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, obowiazkach auditora i jego roli.
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP. Definicje, prawo BHP, normy i procedury BHP.
T-W-2Cel szkoleń BHP. Metodyka szkoleń BHP. Potwierdzenie kompetencji. Definicje prawne i opisowe zarządzania. Definicje, prawo, normy zarządzania. Cel szkoleń z zarządzania. Metodyka szkoleń z zarządzania.
T-W-3Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Audity wewnętrzne i zewnętrzne. Auditor i jego rola.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, tworzenie projektów aplikacyjnych, prezentacje multimodalne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-08_U01Student zna definicje prawne i opisowe BHP, definicje terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, zna cele szkoleń BHP, zna metodykę szkoleń BHPi. Student potrafi interpretować definicje prawne zarządzania, definicje, prawo, normy zarządzania. Potrafi określić cel aplikacyjnego szkolenia z zarządzania, zna metodykę szkoleń z zarządzania. Student umie stworzyć na poziomie koncepcyjnym System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Rozumie rolę i odpowiedzialność auditora i umie stworzyć wstępny plan auditu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę z zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w stopniu pozwalajacym na stworzenie koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Powinien posiadać wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, obowiazkach auditora i jego roli.
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP. Definicje, prawo BHP, normy i procedury BHP.
T-W-2Cel szkoleń BHP. Metodyka szkoleń BHP. Potwierdzenie kompetencji. Definicje prawne i opisowe zarządzania. Definicje, prawo, normy zarządzania. Cel szkoleń z zarządzania. Metodyka szkoleń z zarządzania.
T-W-3Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Audity wewnętrzne i zewnętrzne. Auditor i jego rola.
T-P-1Projekty w zakresie planowania szkoleń w zakresie BHP, systemów zarządzania, tworzenia koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.
T-P-2Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, tworzenie projektów aplikacyjnych, prezentacje multimodalne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-08_K01Student potrafi stworzyć konepcyjny projekt Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Zna podstawowe zadania auditora i potrafi stworzyć podstawowy plan auditu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę z zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w stopniu pozwalajacym na stworzenie koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Powinien posiadać wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, obowiazkach auditora i jego roli.
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP. Definicje, prawo BHP, normy i procedury BHP.
T-W-2Cel szkoleń BHP. Metodyka szkoleń BHP. Potwierdzenie kompetencji. Definicje prawne i opisowe zarządzania. Definicje, prawo, normy zarządzania. Cel szkoleń z zarządzania. Metodyka szkoleń z zarządzania.
T-W-3Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Audity wewnętrzne i zewnętrzne. Auditor i jego rola.
T-P-1Projekty w zakresie planowania szkoleń w zakresie BHP, systemów zarządzania, tworzenia koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.
T-P-2Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, tworzenie projektów aplikacyjnych, prezentacje multimodalne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustne zaliczenie prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.