Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z BHP i organizacji pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w stopniu pozwalajacym na stworzenie koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Powinien posiadać wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, obowiazkach auditora i jego roli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty w zakresie planowania szkoleń w zakresie BHP, systemów zarządzania, tworzenia koncepcji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. | 12 |
T-P-2 | Prezentacja opracowanych projektów, dyskusja, zaliczenie. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Definicje prawne i opisowe BHP. Definicje, prawo BHP, normy i procedury BHP. | 2 |
T-W-2 | Cel szkoleń BHP. Metodyka szkoleń BHP. Potwierdzenie kompetencji. Definicje prawne i opisowe zarządzania. Definicje, prawo, normy zarządzania. Cel szkoleń z zarządzania. Metodyka szkoleń z zarządzania. | 4 |
T-W-3 | Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Audity wewnętrzne i zewnętrzne. Auditor i jego rola. | 6 |
T-W-4 | Powtórzenie materiału. | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-P-2 | Nauka własna | 10 |
A-P-3 | Prezentacja i zaliczenie projektów | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykłady, powtórzenie materiału | 13 |
A-W-2 | Nauka własna | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, tworzenie projektów aplikacyjnych, prezentacje multimodalne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ustne zaliczenie prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-08_W01 Student posiada wiedzę na temat definicji prawnych i opisowych BHP, definicji terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, celu szkoleń BHP, metodyki szkoleń BHP i potwierdzenia kompetencji. Student posiada wiedzę na temat definicje prawnych i opisowych zarządzania, definicji, prawa, norm zarządzania, celu szkoleń z zarządzania, metodyki szkoleń z zarządzania. Student ma wiedzę o zarządzaniu Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz zna zasady tworzenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Ma wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, roli i zadań auditora. | BTE_1A_W05, BTE_1A_W17, BTE_1A_W18, BTE_1A_W22, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-08_U01 Student zna definicje prawne i opisowe BHP, definicje terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, zna cele szkoleń BHP, zna metodykę szkoleń BHPi. Student potrafi interpretować definicje prawne zarządzania, definicje, prawo, normy zarządzania. Potrafi określić cel aplikacyjnego szkolenia z zarządzania, zna metodykę szkoleń z zarządzania. Student umie stworzyć na poziomie koncepcyjnym System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Rozumie rolę i odpowiedzialność auditora i umie stworzyć wstępny plan auditu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i BHP | BTE_1A_U06, BTE_1A_U07, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-08_K01 Student potrafi stworzyć konepcyjny projekt Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Zna podstawowe zadania auditora i potrafi stworzyć podstawowy plan auditu. | BTE_1A_K03, BTE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-08_W01 Student posiada wiedzę na temat definicji prawnych i opisowych BHP, definicji terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, celu szkoleń BHP, metodyki szkoleń BHP i potwierdzenia kompetencji. Student posiada wiedzę na temat definicje prawnych i opisowych zarządzania, definicji, prawa, norm zarządzania, celu szkoleń z zarządzania, metodyki szkoleń z zarządzania. Student ma wiedzę o zarządzaniu Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz zna zasady tworzenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Ma wiedzę na temat auditów wewnętrznych i zewnętrznych, roli i zadań auditora. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-08_U01 Student zna definicje prawne i opisowe BHP, definicje terminów stosowanych w BHP, norm i procedur BHP, zna cele szkoleń BHP, zna metodykę szkoleń BHPi. Student potrafi interpretować definicje prawne zarządzania, definicje, prawo, normy zarządzania. Potrafi określić cel aplikacyjnego szkolenia z zarządzania, zna metodykę szkoleń z zarządzania. Student umie stworzyć na poziomie koncepcyjnym System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Rozumie rolę i odpowiedzialność auditora i umie stworzyć wstępny plan auditu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i BHP | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru szkolenia w zakresie BHP i systemów zarządzania. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-08_K01 Student potrafi stworzyć konepcyjny projekt Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg obowiązujacych norm międzynarodowych i polskich jako ustawiczne doskonalenie dobrych praktyk BHP w celu ograniczenia konsekwencji negatywnych zdarzeń i podniesienia kultury pracy. Zna podstawowe zadania auditora i potrafi stworzyć podstawowy plan auditu. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A, PN-N-18001 oraz OHSAS 18001, Warszawa, 2018
- Zofia Pawłowska, Małgorzata Pęciłło, Doskonalenie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy z uwzględnieniem wymagań i wytycznych normy międzynarodowej ISO 45001, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2018