Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Zagrożenia epidemiologiczne w środowisku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia epidemiologiczne w środowisku pracy | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru technicznych i organizacyjnych środków w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej zagadnień związanych z zagrożeniami epidemiologicznymi w miejscu pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Dobór rozwiązań urganizacyjnych i techniczny dla wybranego stanu epidemiologicznego w środowisku pracy | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Typy badań epidemiologicznych | 1 |
T-W-3 | Podstawowe wiadomości ze statystyki, modele matematyczne rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych | 1 |
T-W-4 | Przyczynowość w epidemiologii | 1 |
T-W-5 | Epidemiologia i profilaktyka | 1 |
T-W-6 | Epidemiologia chorób zakaźnych | 1 |
T-W-7 | Epidemiologia kliniczna | 1 |
T-W-8 | Epidemiologia środowiskowa i epidemiologia w medycynie pracy | 1 |
T-W-9 | Sytuacja epidemiologiczna w zakresie chorób zawodowych | 1 |
T-W-10 | Orgnizacyjne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego | 2 |
T-W-11 | Tecjniczne metody zapobiegania rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego | 3 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach, prezentacjach realizowanych projektów | 15 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 4 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega pisemne opracowanie projektu oraz jego zreferowanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-09_W01 Student ma wiedzę z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy | BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-09_U01 Umiejętność doboru technicznych i organizacyjnych metod rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy | BTE_1A_U13 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-09_K01 Ma świadomość wazności podejmowanych w sytuacji epidemiologicznej decyzji i ich wpływu na społeczeństwo | BTE_1A_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-09_W01 Student ma wiedzę z zakresu zagrożeń epidemiologicznych w środowisku pracy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-09_U01 Umiejętność doboru technicznych i organizacyjnych metod rozprzestrzeniania się zagrożenia epidemiologicznego w środowisku pracy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-09_K01 Ma świadomość wazności podejmowanych w sytuacji epidemiologicznej decyzji i ich wpływu na społeczeństwo | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Webb P., Bain Ch.. Page A., Epidemiologia. Podręcznik dla studentów i praktyków, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2021
- Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T, Basic epidemiology, World Health Organization, Genewa, 1993
- Ustawa z dnia 14 marca 1985 r., o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz.U. 2021 poz. 195
- Britton N.F., Essential Mathematical Biology, Springer Verlag, London, 2003
- Dzieciątkowski T., Filipiak K. J., Koronawirus SARS-CoV-2. Zagrożenie dla współczesnego świata, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, eBook, 2021
Literatura dodatkowa
- Foryś U., Matematyka w biologii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Gniazdowski A., Promocja zdrowia w miejscu pracy. Teoria i zagadnienia praktyczne, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera, Łódź, 1997, 2
- Trojanowska A., Epidemie Krótka historia, RM, Warszawa, 2021