Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. nauczanie i doskonalenie elementów technicznych wybranej dyscypliny 2. rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. 3. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. 4. podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, mocy. 5. wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów popularnych dyscyplin sportowych 6. przeciwstawienie sie patologiom społecznycm (alkoholizm, nikotynizm, narkomania) poprzez propzycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajeć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programem nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Zdrowotne aspekty aktywnosci fizycznej, elementy promowania zdrowego stylu życia.30
T-A-2wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywnosci fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywnosci fizycznej wsród czynników warunkujacych zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, cisnienie, wady postawy, odporność, metabolizm) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem0
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych 2. uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda nauczania zadań ruchowych, syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna, pokaz metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie metoda odtwórcza, zadaniowo-ścisła metoda treningowa metoda obwodow-stacyjna metoda bezposredniej celowości ruchu, zadaniowa.
M-2metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu metoda treningowa metoda obwodowo-stacyjna metoda odtwórcza, zadaniowo-ścisła

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postepów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych
S-2Ocena formująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A11_U01
student powinien prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych
BTE_1A_U08C-1T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_A11_K01
student ma świadomośc wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, wykazuje się aktywną postawą w zakresie promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych
BTE_1A_K06C-1T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A11_U01
student powinien prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych
2,0
3,0student wykonuje z drobnymi błędami zaledwie kilka elementów technicznych z wybranych dyscyplin sportowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_A11_K01
student ma świadomośc wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, wykazuje się aktywną postawą w zakresie promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  2. J. Bahrynowicz-Fic, Właściwości ćwiczeń fizycznych, ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajeć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programem nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Zdrowotne aspekty aktywnosci fizycznej, elementy promowania zdrowego stylu życia.30
T-A-2wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywnosci fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywnosci fizycznej wsród czynników warunkujacych zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, cisnienie, wady postawy, odporność, metabolizm) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich. - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem0
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych 2. uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A11_U01student powinien prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U08rozumie potrzebę i ma umiejętności samokształcenia
Cel przedmiotuC-11. nauczanie i doskonalenie elementów technicznych wybranej dyscypliny 2. rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. 3. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. 4. podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, mocy. 5. wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów popularnych dyscyplin sportowych 6. przeciwstawienie sie patologiom społecznycm (alkoholizm, nikotynizm, narkomania) poprzez propzycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
Treści programoweT-A-1Treść zajeć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programem nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Zdrowotne aspekty aktywnosci fizycznej, elementy promowania zdrowego stylu życia.
Metody nauczaniaM-2metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu metoda treningowa metoda obwodowo-stacyjna metoda odtwórcza, zadaniowo-ścisła
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postepów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych
S-2Ocena formująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje z drobnymi błędami zaledwie kilka elementów technicznych z wybranych dyscyplin sportowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_A11_K01student ma świadomośc wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, wykazuje się aktywną postawą w zakresie promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-11. nauczanie i doskonalenie elementów technicznych wybranej dyscypliny 2. rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. 3. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. 4. podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, mocy. 5. wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów popularnych dyscyplin sportowych 6. przeciwstawienie sie patologiom społecznycm (alkoholizm, nikotynizm, narkomania) poprzez propzycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
Treści programoweT-A-1Treść zajeć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programem nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Zdrowotne aspekty aktywnosci fizycznej, elementy promowania zdrowego stylu życia.
Metody nauczaniaM-2metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu metoda treningowa metoda obwodowo-stacyjna metoda odtwórcza, zadaniowo-ścisła
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postepów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm
3,5
4,0
4,5
5,0