Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej. |
W-2 | Zna podstawy algebry, geometrii i analizy matematycznej. |
W-3 | Potrafi napisać prosty algorytm i wykorzystać go w obliczeniach numerycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych z fizyki. Student nabywa umiejętności planowania i wykonywania pomiarów prostych wielkości fizycznych oraz ich prezentacji w formie analitycznej i graficznej. Są one przydatne w dalszym kształceniu na kierunku bezpieczeństwo techniczne, a także ułatwiają zrozumienie zjawisk przyrodniczych. |
C-2 | Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych i wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej. |
C-3 | Nabycie przez studenta umiejętności wykorzystania metod matematycznych do opisu procesów fizycznych. |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności właściwej analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w wykonanym eksperymencie fizycznym oraz stosowania podstawowego oprogramowania używanego do analizy danych i prezentacji wyników. |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne; zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów | 3 |
T-L-2 | Student wykonuje pięć ćwiczeń laboratoryjnych spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/; zaliczenie wykonanych ćwiczeń na podstawie sprawozdań. | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: wielkości fizyczne i ich zakresy, układ jednostek SI, analiza wymiarowa, analiza niepewności pomiarowych. | 3 |
T-W-2 | Prawa i zasady zachowania mechaniki klasycznej. | 3 |
T-W-3 | Ruch drgający. | 2 |
T-W-4 | Fale mechaniczne i elektromagnetyczne. | 3 |
T-W-5 | Elektromagnetyzm. | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych poprzez studiowanie wskazanej literatury, opracowanie wyników z wykonywanych doświadczeń labortoryjnych (praca w zespołach dwuosobowych lub praca własna studenta) oraz przygotowanie sprawozdania do zaliczenia. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów i przygotownie do zaliczenia. | 30 |
A-W-3 | Przygotwanie referatu na zadany temat. | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego i pokazami eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki. |
M-2 | Ćwiczenia labortoryjne obejmujące zaganienia z mechaniki, termodynamiki, optyki i elektyczności. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykładu i prezentacja referatu. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów. Kolokwia ustne zaliczające pięć ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Aktwność na zajęciach. Obserwacja pracy w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B03_W01 Student zdobywa podstawowa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych z fizyki. Są one przydatne w dalszym kształceniu na kierunku bezpieczeństwo techniczne, a także ułatwiają zrozumienie zjawisk przyrodniczych. | BTE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B03_U01 Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych. Potrafi korzystać z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Umie opracować, przedstawić i interpretować wyniki eksperymentu fizycznego z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych; stosuje elementy teorii niepewności pomiarowych. | — | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B03_K01 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | — | — | — | C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B03_W01 Student zdobywa podstawowa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych z fizyki. Są one przydatne w dalszym kształceniu na kierunku bezpieczeństwo techniczne, a także ułatwiają zrozumienie zjawisk przyrodniczych. | 2,0 | Student nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student prezentuje w sprawozdniu wyniki swoich pomiarów/badań bez umiejętnosci ich analizy. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25. | |
3,5 | Student prezentuje w sprawozdniu wyniki i umiejętnie je analizuje. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75. | |
4,0 | Student potrafi efektywnie prezentować uzyskane wyniki i przerowadzić ich dyskusję. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie zaprezentować, przeanalizować ośiągniete wyniki oraz oszczować ich niepewności pomiarowe. Potrafi również dyskutować o uzykanych wynikach. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,26-4,75. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie zaprezentować, przeanalizować osiągnięte wyniki oraz oszczować ich niepewności pomiarowe i przeprowadzić ich dyskusję. Potrafi również dyskutować o uzykanych wynikach i przedstawić propzycje modfikacji układu pomiarowego w celu uzyskania lepszych wyników. Sprawnie korzyta z narzędzi labortoryjnych pogramów do analizy daych i sporządzania wykresów. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B03_U01 Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych. Potrafi korzystać z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Umie opracować, przedstawić i interpretować wyniki eksperymentu fizycznego z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych; stosuje elementy teorii niepewności pomiarowych. | 2,0 | Student nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student prezentuje w sprawozdniu wyniki swoich pomiarów/badań bez umiejętnosci ich analizy. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25. | |
3,5 | Student prezentuje w sprawozdniu wyniki i umiejętnie je analizuje. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratorynych ze średnią w przedziale 3,26-3,75. | |
4,0 | Student potrafi efektywnie prezentować uzyskane wyniki i przerowadzić ich dyskusję. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie zaprezentować, przeanalizować ośiągniete wyniki oraz oszczować ich niepewności pomiarowe. Potrafi również dyskutować o uzykanych wynikach. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,26-4,75. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie zaprezentować, przeanalizować osiągnięte wyniki oraz oszczować ich niepewności pomiarowe i przeprowadzić ich dyskusję. Potrafi również dyskutować o uzykanych wynikach i przedstawić propzycje modfikacji układu pomiarowego w celu uzyskania lepszych wyników. Sprawnie korzyta z narzędzi labortoryjnych pogramów do analizy daych i sporządzania wykresów. Student zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B03_K01 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonywania eksperymentu. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotwanie do wykonywania eksperymentu. Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole. Zadowlający podział prac nad opracowaniem wyników. | |
4,0 | Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania jego wynków. | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników. | |
5,0 | Wyróżniajaca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości wyników i ich dokładości obejmująca wnikliwą analizę niepewnosci pomiarowych. |
Literatura podstawowa
- David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy Fizyki Tom I i II, III, IV, V, Wydawnictwo Nukowe PWN, Warszawa, 2022
- J. Orear, Fizyka - Tom 1 - 2, PNT, Warszawa, 2015
- I Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki. Część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Samuel J. Ling, Jeff Sanny, Loyola Marymount, William Moebs, Fziyka dla szkół wyzszych tom 1, 2, 3, Open Stax Polska, Katalyst Education, Warszawa, 2018, https://assets.openstax.org/oscms-prodcms/media/documents/Fizyka_dla_szkoł_wyzszych_Tom_1.pdf