Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria powypadkowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria powypadkowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów kierunku studiów: Skutki zagrożeń;Inżynieria bezpieczeństwa technicznego; Techniczne systemy zabezpieczeń;
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów kierunku studiów: Skutki zagrożeń;Inżynieria bezpieczeństwa technicznego; Techniczne systemy zabezpieczeń;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz organizacji działań i metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz organizacji działań i metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umiejętności - w zakresie podstawowym - organizacji działań i prowadzenia działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umiejętności - w zakresie podstawowym - organizacji działań i prowadzenia działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
C-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków, działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami, oraz zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
C-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków, działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami, oraz zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rekonstrukcja zdarzenia drogowego.6
T-P-2Ustalenie przyczyny pożaru.7
T-P-3Zaliczenie projektów.2
15
wykłady
T-W-1Przekazanie studentom informacji o programie przedmiotu, literaturze i zasadach zaliczenia1
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.2
T-W-3Mechanika ruchu pojazdu, samolotu, statku w warunkach granicznych; mechanika zderzeń. Wpływ budowy dróg, torów wodnych, wyznaczenia korytarzy lotniczych, budowy lotnisk, budowy portów i inżynierii ruchu na zachowanie się pojazdu w warunkach krytycznych.4
T-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.2
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.4
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.2
T-W-7Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.1
T-W-8Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.1
T-W-9Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.5
T-W-10Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.4
T-W-11Powtórzenie materiału.2
T-W-12Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, norm, przepisów.8
A-W-3Studiowanie i analiza opisów wypadków drogowych, morskich, lotniczych i pożarów.6
A-W-4Powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w celu przekazania elementow wiedzy z przedmiotu
M-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe dla przyswojenia praktycznych sposobów postępowania w dochodzeniach i badaniach wypadków i zdarzeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wiedzę studenta na podstawie wyniku zaliczenia pisemnego i ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena postępów i wyników pracy studenta nad zadanymi projektami i sprawozdaniami lub raportami.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C29-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
BTE_1A_W08, BTE_1A_W14, BTE_1A_W15, BTE_1A_W16, BTE_1A_W21C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C29-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz powinien umieć - w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U07, BTE_1A_U09, BTE_1A_U12, BTE_1A_U13C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C29-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12M-2, M-3S-2
BTE_1A_C29-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
C-3T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C29-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
2,0Student nie potrafi wymienić instytucji i opisać struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie orientuje się w organizacji działań i nie potrafi wymienić i opisać metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz ogólnie orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać niektóre metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C29-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz powinien umieć - w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
2,0Student nie umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie umie – nawet w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie lecz w sposób niezdecydowany – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.
5,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków, umie określić kompetencje tych struktur, umie szybko określić adresy, kontakty w celu nawiązania komunikacji z tymi organami, oraz umie – samodzielnie i w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C29-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
2,0Student nie wykazuje jednej z wymienionych kompetencji: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,0Student wykazuje jedną z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a pozostałe co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,5Student wykazuje dwie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a jedną co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,5Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
5,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości. Wyraża opinie w swym środowisku zachęcając innych do stosowania takich zasad w działalności zawodowej.
BTE_1A_C29-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
2,0Student nie wykazuje jednej z wymienionych kompetencji: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,0Student wykazuje jedną z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a pozostałe co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,5Student wykazuje dwie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a jedną co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,5Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
5,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości. Wyraża opinie w swym środowisku zachęcając innych do stosowania takich zasad w działalności zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Jachimowicz M., Ustalanie Okoliczności I Przyczyn Wypadków Przy Pracy, Difin, 2016
  2. Klukowski Ryszard [red.], Medycyna wypadków w transporcie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005, ISBN 83-200-3108-7
  3. Pihowicz W., Wybrane zagadnienia inżynierii bezpieczeństwa technicznego - procedura wykrywania miejsc niebezpiecznych w podzespołach krytycznych obiektów technicznych., Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
  4. Prochowski Leon , Unarski Jan , Wach Wojciech, Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. Pojazdy samochodowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2014
  5. Wicher, Jerzy, Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności WKiŁ, Warszawa, 2004, ISBN 83-206-1536-4
  6. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4

Literatura dodatkowa

  1. FEMA, Opisy, zdjęcia i filmy video oraz materiały dotyczące wypadków i akcji ratunkowych na terenie USA, Fderal Emergency Disaster Agency, Washington D.C., 2011, http://www.fema.gov/hazard/index.shtm
  2. Ficoń, K., Inżynieria zarządzania kryzysowego, BEL Studio, Warszawa, 2007
  3. Grzywaczewski, Zbigniew; Plewa, Henryk; Popielawski, Tadeusz; Załęcki, Stanisław, Walka z pożarami na statkach, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 2011, Wyd. III zmienione, ISBN 83-215-2857
  4. ICAO, 2011 State of Global Aviation Safety, International Civil Aviation Organization, Montreal, 2011, www.icao.int
  5. IMO, Międzynarodowy kodeks zarządzania bepieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczaniu (Kodeks ISM) z poprawkami, IMO - PRS (tłumaczenie), Londyn - Gdańsk, 2001, PRS/HW, 07/2001
  6. Kaczmarek Maria, Koźmiński Leszek, Zakres badań kryminalistycznych. Przykladowe pytania do biegłych, Szkoła Policji w Pile, Zakład Taktyki i Techniki Kryminalistycznej, Piła, 2008, http://pila.szkolapolicji.gov.pl/joomla/images/stories/Biblioteka/Ebiblioteka/PDF/008_kaczmarek_zakres.pdf
  7. Krystek, Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. III tom. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, Tom III, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1781-8
  8. Kwiatkowski, Antoni; Rydzek, Tadeusz; Szulc, Czesław; Wolanin, Jerzy; Zdanowski, Mirosław, Matematyczno-Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989, WKP WOP-I/102
  9. Leszczyński, Ryszard, Ginące frachtowce, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009, Tom II, ISBN 978-83-60584-18-7 ISSN 1230-7092
  10. Lipczyński, A, Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Difin, Bydgoszcz, 2007
  11. Pihowicz, Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, Wydawnictwa Naukowo Techniczne WNT, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3420-0
  12. Raporty powypadkowe zdarzeń: pożarów, katastrof budowlanych, wypadków drogowych, zatonięć statków, Opisy wypadków i katastrof technicznych i naturalnych, Różne źródła; strony www, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rekonstrukcja zdarzenia drogowego.6
T-P-2Ustalenie przyczyny pożaru.7
T-P-3Zaliczenie projektów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przekazanie studentom informacji o programie przedmiotu, literaturze i zasadach zaliczenia1
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.2
T-W-3Mechanika ruchu pojazdu, samolotu, statku w warunkach granicznych; mechanika zderzeń. Wpływ budowy dróg, torów wodnych, wyznaczenia korytarzy lotniczych, budowy lotnisk, budowy portów i inżynierii ruchu na zachowanie się pojazdu w warunkach krytycznych.4
T-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.2
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.4
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.2
T-W-7Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.1
T-W-8Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.1
T-W-9Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.5
T-W-10Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.4
T-W-11Powtórzenie materiału.2
T-W-12Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury, norm, przepisów.8
A-W-3Studiowanie i analiza opisów wypadków drogowych, morskich, lotniczych i pożarów.6
A-W-4Powtórzenie materiału i przygotowanie do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C29-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W08zna i rozumie zasady funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych, w tym zawodowych, a także jego rolę jako twórcy kultury, zbiorowości i grup społecznych
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W15ma wiedzę z zakresu komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
BTE_1A_W16zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
BTE_1A_W21ma wiedzę w zakresie modelowania rozprzestrzeniania się zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz organizacji działań i metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Treści programoweT-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.
T-W-12Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w celu przekazania elementow wiedzy z przedmiotu
M-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wiedzę studenta na podstawie wyniku zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić instytucji i opisać struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie orientuje się w organizacji działań i nie potrafi wymienić i opisać metod prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz ogólnie orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać niektóre metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić instytucje i opisać struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz orientuje się w organizacji działań i potrafi wymienić i opisać metody prowadzenia działań, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C29-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz powinien umieć - w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
BTE_1A_U12potrafi komunikować się w sposób efektywny, szczególnie w sytuacji kryzysowej, przy wykorzystaniu narzędzi dostosowanych do odbiorcy.
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów umiejętności prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umiejętności - w zakresie podstawowym - organizacji działań i prowadzenia działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami, zabezpieczenia dowodów, badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
Treści programoweT-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.
T-W-2Organa i instytucje powołane do badania i ustalania przyczyn wypadków oraz ich kompetencje. Procedury postępowania w sprawach dotyczących ustalenia przyczyny wypadku - rola urzędów, instytucji i poszkodowanych oraz podejrzanych sprawców.
T-W-3Mechanika ruchu pojazdu, samolotu, statku w warunkach granicznych; mechanika zderzeń. Wpływ budowy dróg, torów wodnych, wyznaczenia korytarzy lotniczych, budowy lotnisk, budowy portów i inżynierii ruchu na zachowanie się pojazdu w warunkach krytycznych.
T-W-7Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.
T-W-8Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.
T-W-9Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.
T-W-10Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.
T-P-1Rekonstrukcja zdarzenia drogowego.
T-P-2Ustalenie przyczyny pożaru.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe dla przyswojenia praktycznych sposobów postępowania w dochodzeniach i badaniach wypadków i zdarzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena postępów i wyników pracy studenta nad zadanymi projektami i sprawozdaniami lub raportami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz nie umie – nawet w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,0Student umie dokonać prawidłowego doboru instytucji i struktur powołanych do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie lecz w sposób niezdecydowany – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
3,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w zakresie podstawowym - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku.
4,5Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków oraz umie – w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.
5,0Student umie prawidłowo wskazać i dobrać instytucje i struktury powołane do działań dochodzeniowych w sprawach ustalania przyczyn wypadków, umie określić kompetencje tych struktur, umie szybko określić adresy, kontakty w celu nawiązania komunikacji z tymi organami, oraz umie – samodzielnie i w sposób prawidłowy - zorganizować działania i przeprowadzić działań zgodnie z ustalonymi i obowiązującymi procedurami w celu zabezpieczenia dowodów, wykonania badań i analiz dla ustalenia przyczyny wypadku. Umie wskazać zalety i wady zastosowanych metod oraz potrafi przedstawić analizę błędów i ich przyczyn.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C29-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków, działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami, oraz zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
Treści programoweT-W-4Czynnik ludzki i ocena roli i zachowania człowieka przed, w czasie i po wypadku.
T-W-5Metodyka rekonstrukcji wypadków drogowych. Zastosowanie fotogrametrii w rekonstrukcji obiektów technicznych po wypadku. Elementy powypadkowej diagnostyki pojazdów.
T-W-6Komputerowe wspomaganie rekonstrukcji wypadku.
T-W-12Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków dla omówienia metod postępowania na przykładach rzeczywistych wypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe dla przyswojenia praktycznych sposobów postępowania w dochodzeniach i badaniach wypadków i zdarzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena postępów i wyników pracy studenta nad zadanymi projektami i sprawozdaniami lub raportami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje jednej z wymienionych kompetencji: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,0Student wykazuje jedną z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a pozostałe co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,5Student wykazuje dwie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a jedną co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,5Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
5,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości. Wyraża opinie w swym środowisku zachęcając innych do stosowania takich zasad w działalności zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C29-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać kompetencje polegające na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencje do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencje do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest ukształtowanie u studentów kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków, działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami, oraz zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
Treści programoweT-W-7Odpowiedzialność prawna w wypadkach transportowych i pożarach.
T-W-8Postępowanie procesowe. Medyczno sądowa problematyka wypadków drogowych i pożarów.
T-W-9Dochodzenia i badania przyczyn pożarów i wybuchów. Zbieranie i zabezpieczenie dowodów i śladów dla ustalenia przyczyn i sposobu przebiegu zdarzeń.
T-W-10Badania zabezpieczonych dowodów, badania materiałów, tworzenie modeli pożaru i symulacje komputerowe dla ustalenia przyczyny i przebiegu pożaru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje jednej z wymienionych kompetencji: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,0Student wykazuje jedną z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a pozostałe co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
3,5Student wykazuje dwie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający, a jedną co najmniej w sposób minimalny: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji w sposób zadawalający: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
4,5Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości.
5,0Student wykazuje wszystkie z wymienionych kompetencji i wykazuje swym działaniem że ma je utrwalone: kompetencji polegającej na wrażliwości społecznej i chęci pomocy humanitarnej ofiarom wypadków; kompetencji do działania profesjonalnego z wnikliwym, dokładnym i bezstronnym analizowaniem śladów, oceną dowodów i ustaleniem przyczyn co do których istnieje pewność zgodności dowodów z postawionymi hipotezami; kompetencji do zrozumienia znaczenia prawidłowego ustalenia przyczyny wypadku dla wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia tego typu w przyszłości. Wyraża opinie w swym środowisku zachęcając innych do stosowania takich zasad w działalności zawodowej.