Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Składowanie materiałów niebezpiecznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Składowanie materiałów niebezpiecznych | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Satudent powinien umieć ocenić zagrożenia związane ze składowanymi materiałami. Zaplanować zgodnie z wymogami kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej wzajemne położenie sustancji w przestrzeni magazynowej lub otwartej placu składowego oraz ich bezpiecznego składowania, przemieszczania i przeładunku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad tworzenia i tematyka projektów. Wykonanywanie projektów na podstawie scenariuszy składowania, transportu wewnętrznego i redystrybucji (konfekcjonowania) materiałów niebezpiecznych. | 10 |
T-P-2 | Prezentacja i omówienie i zaliczenie opracowanych projektów. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Tematyka zajęć. Zasady uczestnictwa i zaliczenia. Definicje i ogólne prawo dotyczące tematu. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia dla ludzi, flory i fauny. Skażenia chemiczne i biologiczne. Reakcyjność. Karty charakterystyki, oznakowania. Warunki przechowywania, transportu, przeładunku (temperatura, ciśnienie, wilgotność, skład atmosfery, itp.) | 4 |
T-W-3 | Transport - jednostki ładunkowe, środki transportu. Składowanie - jednostki ładunkowe, środki transportu wewntrznego. Przeładunek - przemieszczanie poziome, pionowe, przepompowywanie. Oznakowanie pomieszczeń, dróg, opakowań. | 4 |
T-W-4 | Kompetencje operatorów (wiedza, doświadczenie, dokumenty potwierdzające nabycie kompetencji). Interpretacja prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | 3 |
T-W-5 | Powtórzenie materiału | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-P-2 | Nauka własna. | 10 |
A-P-3 | Prezentacja i omówienie i zaliczenie opracowanych projektów. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Nauka własna | 20 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, projekty aplikacyjne, prezentacje multimodalne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji projektów aplikacyjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-05_W01 Student ma wiedzę na temat definicji, ogólnego prawa dotyczące tematu. Ma wiedzę na temat charakterystyki materiałów niebezpiecznych, zagrożeń chemicznych dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę na temat reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Ma wiedzę na temat warunków przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | BTE_1A_W09, BTE_1A_W12, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-05_U01 Student rozumie zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Rozumie charakterystyki materiałów niebezpiecznych, umie zidentyfikować zagrożenia chemiczne dla ludzi i środowiska. Zna konsekwencje reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Zna warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U07, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-05_K01 Student potrafi zintepretować definicje, zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Potrafi użyć informacji z charakterystyk materiałów niebezpiecznych w celu zminimalizowania zagrożenia chemicznego dla ludzi i środowiska. Potrafi zapobiegać konsekwencjom reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Potrafi określić adekwatne do cech materiałów niebezpiecznych warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-05_W01 Student ma wiedzę na temat definicji, ogólnego prawa dotyczące tematu. Ma wiedzę na temat charakterystyki materiałów niebezpiecznych, zagrożeń chemicznych dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę na temat reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Ma wiedzę na temat warunków przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-05_U01 Student rozumie zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Rozumie charakterystyki materiałów niebezpiecznych, umie zidentyfikować zagrożenia chemiczne dla ludzi i środowiska. Zna konsekwencje reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Zna warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru składowania materiałów niebezpiecznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-05_K01 Student potrafi zintepretować definicje, zapisy ogólnego prawa dotyczące tematu. Potrafi użyć informacji z charakterystyk materiałów niebezpiecznych w celu zminimalizowania zagrożenia chemicznego dla ludzi i środowiska. Potrafi zapobiegać konsekwencjom reakcyjności chemikaliów, skażeń chemicznych i biologicznych. Potrafi określić adekwatne do cech materiałów niebezpiecznych warunki przechowywania, transportu, przeładunku, oznakowania pomieszczeń, dróg, opakowań jak również kompetencji operatorów interpretacji prawa dotyczącego odpowiedzialności w składowaniu ładunków niebezpiecznych, ubezpieczeń. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Michał Kizyn, Poradnik przechowywania sybstancji niebezpiecznych zgodnie z wytycznymi unijnymi Reach i CLP, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2011
- Sejmu RP, Dz.U. 2013 poz. 1232 OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 26 sierpnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo ochrony środowiska, Kancelaria Sejmu RP, 2016