Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo publicznego transportu zbiorowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo publicznego transportu zbiorowego | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu organizacji systemów bezpieczeństwa i inżynierii bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń jakie mogą wystąpić w publicznym transporcie zbiorowym |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami organizacji bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego |
C-3 | Zapoznanie studentów ze sposobami organizowania ruchu komunikacyjnego dla bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego |
C-4 | Zapoznanie studentów z zastosowaniem inteligentnych systemów transportowych dla funkcjonowania bezpiecznego transportu zbiorowego |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności dokonania oceny zagrożeń oraz doboru odpowiednich sposobów dla funkcjonowania bezpiecznego transportu zbiorowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zajęcia organizacyjne | 1 |
T-P-2 | Projekt - planowanie bezpiecznego układu komunikacyjnego | 6 |
T-P-3 | Projekt nfrastruktury z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych | 6 |
T-P-4 | Prezentacja projektów | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i zakres działania publicznego transportu zbiorowego | 1 |
T-W-2 | 2 Organizacja i zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym | 4 |
T-W-3 | Infrastruktura i inżynieria ruchu publicznego transportu zbiorowego: trasy i przystanki, zajezdnie, pętle i węzły komunikacyjne | 3 |
T-W-4 | Środki przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym | 2 |
T-W-5 | Jakość usług przewozowych | 2 |
T-W-6 | Kontrola funkcjonowania transportu zbiorowego | 2 |
T-W-7 | Obszary działań integracyjnych w kształtowaniu bezpieczeństwa transportu publicznego: zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring i działania na rzecz rozwoju infrastruktury, zwłąszcza na węzłach przesiadkowych | 4 |
T-W-8 | Wpływ zarządzania publicznym transportem zbiorowym na bezpieczeństwo | 2 |
T-W-9 | Bezpieczeństwo komunikacyjne: zagrożenia związane z ruchem pojazdów | 2 |
T-W-10 | Bezpieczeństwo w polityce transportowej | 2 |
T-W-11 | Bezpieczeństwo osobiste: zagrożenie kryminalne, epidemiologiczne, zagrożenie terroryzmem | 2 |
T-W-12 | Zarzadzanie bezpieczeństwem na poziomie regionalnym, działania w zakresie monitoringu i infrastruktury | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury i praca własna | 3 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Objaśnienie |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocenie podlega opracowanie projektów i ich zreferowanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-10_W01 Syudent ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie publicznym | BTE_1A_W17 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-10_U06 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikę prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla bezpieczeństwa transportu publicznego. | BTE_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-12 | M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-10_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialnośc. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K03, BTE_1A_K06 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-10_W01 Syudent ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie publicznym | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-10_U06 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikę prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla bezpieczeństwa transportu publicznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym zakresie przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wzakresie wymaganym przez efekt kształcenia. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresi efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-10_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialnośc. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student Wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełne oczekiwane kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełne oczekiwania kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje pewne elementy przedsiębiorczości. | |
5,0 | Student wykazuje pełne oczekiwania kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje pewne elementy przedsiębiorczości i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Krystek R., Zintegrowane systemy bezpieczeństwa transportuDiagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, Komunikacji i Łączności, Politechnika Gdańska, Gdańśk, 2006
- Wyszomirski O., Transport miejski Ekonomika i organizacja, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Zamkowska S., Bezpieczeństwo podróży publicznym transportem pasażerskim, Transport Miejski i Regionalny, 2005, 10, Czasopismo