Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Żywice i laminaty poliestrowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywice i laminaty poliestrowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii polimerów; podstawy nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy chemicznej i fizycznej żywic i laminatów poliestrowych. Poznanie metod i technologii wytwarzania wyrobów z laminatów poliestrowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny metod wytwarzania i właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania i oceny właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Charakterystyka właściwości żywic poliestrowych. | 5 |
T-P-2 | Charakterystyki termiczne żywic i kompozytów poliestrowych. | 5 |
T-P-3 | Zaprojektowanie i wykonanie kompozytów: laminowanie ręczne. | 5 |
T-P-4 | Projekt i wykonanie laminatów poliestrowych metodą RTM. | 5 |
T-P-5 | Oznaczanie właściwości termo-mechanicznych laminatów poliestrowych. | 5 |
T-P-6 | Wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia. | 1 |
T-W-2 | Właściwości fizyczne materiałów polimerowych. | 1 |
T-W-3 | Polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych. | 1 |
T-W-4 | Żywice termoutwardzalne. | 2 |
T-W-5 | Napełniacze: ziarniste i materiały porowate. | 1 |
T-W-6 | Włókna wzmacniające. | 1 |
T-W-7 | Struktura i właściwości kompozytów polimerowych. | 1 |
T-W-8 | Metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych. | 5 |
T-W-9 | Metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w projektach. | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie się do kolejnych projektów na podstawie wykładów i wskazanej literatury. | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie sprawozdań z projektów. | 20 |
A-P-4 | Prezentacja. | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Projekt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanych sprawozdań i prezentacji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie odpowiedzi ustnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować żywice termoutwardzalne. Powinien być w stanie objaśnić różne napełniacze ziarniste i materiały porowate. Powinien umieć scharakteryzować budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć interpretować strukturę i właściwości kompozytów polimerowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien być w stanie objaśnić metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych. | BJ_1A_W03, BJ_1A_W08, BJ_1A_W14, BJ_1A_W15 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć scharakteryzować właściwości żywic poliestrowych. Powinien umieć ocenić właściwości termiczne żywic i kompozytów poliestrowych. Powinien umieć zaprojektować i wykonać laminat poliestrowy metodą ręczną. Powinien umieć zaprojekotwać i wykonać laminat poliestrowy metodą RTM. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne laminatów poliestrowych. Powinien umieć ocenić wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych. | BJ_1A_U19, BJ_1A_U01, BJ_1A_U04, BJ_1A_U09, BJ_1A_U14, BJ_1A_U15 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_C09_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań. | BJ_1A_K02, BJ_1A_K07, BJ_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować żywice termoutwardzalne. Powinien być w stanie objaśnić różne napełniacze ziarniste i materiały porowate. Powinien umieć scharakteryzować budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć interpretować strukturę i właściwości kompozytów polimerowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien być w stanie objaśnić metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć scharakteryzować właściwości żywic poliestrowych. Powinien umieć ocenić właściwości termiczne żywic i kompozytów poliestrowych. Powinien umieć zaprojektować i wykonać laminat poliestrowy metodą ręczną. Powinien umieć zaprojekotwać i wykonać laminat poliestrowy metodą RTM. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne laminatów poliestrowych. Powinien umieć ocenić wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych. | 2,0 | Student nie przygotował projektów. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce projektowej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_C09_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Wacław Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Danuta Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1995
- Jan J. Pielichowski, Andrzej A. Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
- F. R. Jones, Handbook Polymer-Fibre Composites, Longman Scientific & Technical, London, 1994