Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy projektowania jachtów- przedmiot stanowi kontynuację zagadnień z wcześniejszego semestru z przedmiotu Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonalno-przestrzennym projektowaniem jachtów żaglowych i motorowych na etapie koncepcyjnym. |
C-2 | Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia jachtu zgodnie z obowiązującymi wymaganiami. |
C-3 | Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego jachtu (żaglowego/motorowego) na etapie koncepcyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Kontynuacja indywidualnych zadań projektowych realizowanych w poprzednim semestrze na przedmiocie: Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór układu napędowego, prognoza prędkości, projekt takielunku stałego i ruchomego, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie rysunku linii teoretycznych i planu ogólnego jachtu, wykonanie opisu technicznego statku, określenie kosztów budowy | 43 |
T-P-2 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, wybór typu napędu głównego | 3 |
T-W-2 | Projekt takielunku stałego i ruchomego (dla jachtów żaglowych i motorowo-żaglowych). | 3 |
T-W-3 | Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji jachtów w procesie jego projektowania. | 1 |
T-W-4 | Opis techniczny jednostki, rysunek ofertowy. Dokumentacja wykonawcza. | 3 |
T-W-5 | Obliczenie kosztów budowy. Ogólne charakterystyki projektowe megajachtów. Współczynniki wpływające na projektowanie i osiągi megajachtów. | 3 |
T-W-6 | Budowa i zdanie jachtu; techniczna eksploatacja jachtu | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 43 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 15 |
A-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
A-W-5 | Przeglądanie internetu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody programowane: z uzyciem komputera |
M-3 | Metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D06_W01 Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy | BJ_1A_W10, BJ_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D06_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | BJ_1A_U18 | — | — | C-3, C-2 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D06_W01 Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Nie potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczeń/analiz projektowych. |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczenia/analizy projektowe oraz zna podstawowe przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektownia. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczenia/analizy projektowe oraz zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektownia. | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową (kształ i model aksjomatyczny) wraz z rozplanowaniem przestrzennym. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową , rozplanowanie funkcjonalno-przestrzenne oraz opracowac uproszczony rysunek planu ogólnego wraz z dokumentacją techniczną projektowanego jachtu. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową wraz z rozplanowaniem funkcjonalno-przestrzennym i uproszczonym rysunkiem planu ogólnego projektowanego jachtu. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia. Potrafi opracowac pełną dokumentację techniczną i przeprowadzic analizę ekonomiczną projektowanego jachtu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D06_U01 Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
Literatura podstawowa
- Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
- Milewski Z. J, Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
- Spectre P. 1, 00 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000