Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, rachunek macierzowy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach sterowników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Charakterystyki obiektów liniowych w dziedzinie czasu2
T-L-3Charakterystyki obiektów liniowych w dziedzinie częsdtotliwości2
T-L-4Badanie stabilności układów automatyki2
T-L-5Dobór nastaw regulatora PID2
T-L-6Programowanie sterowników PLC10
T-L-7Systemy monitoringu i wizualizacji8
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.5
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników40
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia5
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B13_W01
ma wiedzę o układach regulacji oraz metodach sterowania i regulacji
CK_1A_W06C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B13_U01
potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu z wybranym obiektem regulacji
CK_1A_U12C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B13_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
CK_1A_K04, CK_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B13_W01
ma wiedzę o układach regulacji oraz metodach sterowania i regulacji
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów sterowania oraz cyfrowych układów regulacji i monitoringu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B13_U01
potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu z wybranym obiektem regulacji
2,0
3,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B13_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
2,0
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5
4,0
4,5.
5,0

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Charakterystyki obiektów liniowych w dziedzinie czasu2
T-L-3Charakterystyki obiektów liniowych w dziedzinie częsdtotliwości2
T-L-4Badanie stabilności układów automatyki2
T-L-5Dobór nastaw regulatora PID2
T-L-6Programowanie sterowników PLC10
T-L-7Systemy monitoringu i wizualizacji8
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.5
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników40
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B13_W01ma wiedzę o układach regulacji oraz metodach sterowania i regulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, automatyki
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach sterowników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-L-6Programowanie sterowników PLC
T-L-7Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-4metody praktyczne
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów sterowania oraz cyfrowych układów regulacji i monitoringu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B13_U01potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu z wybranym obiektem regulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U12potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
Treści programoweT-L-6Programowanie sterowników PLC
T-L-7Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-4metody praktyczne
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B13_K01Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach sterowników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-L-6Programowanie sterowników PLC
T-L-7Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-4metody praktyczne
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5
4,0
4,5.
5,0